אהוד ברק: "אובמה וקרי טובים לישראל - הם פתרון, לא בעיה"

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר: "מזכיר המדינה והנשיא האמריקאי השקיעו מאמץ אדיר לסייע לנו להגיע לפריצת דרך עם הפלסטינים. המאמץ לא צלח, אך זה לא אמור לזכות אותם בחרפות וגידופים"

אהוד ברק / צילום: אייל יצהר
אהוד ברק / צילום: אייל יצהר

אהוד ברק, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, דיבר היום (ו') במסגרת אירוע "שישי אסטרטגי" של הקתדרה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, והתייחס למצב המדיני, ליחסים עם הממשל האמריקני, ולמו"מ עם הפלסטינים, ואמר כי "חשוב שנזכור: מול הפלסטינים ישראל יכולה בעיקר רק לתת. מול כלל העולם הערבי המתון - ישראל יכולה לקבל, והרבה".

לדברי ברק, "הרעיון העולה מעת לעת בימין הקיצוני - להמשיך לשלוט למעשה בכל השטח ולקיים לפלסטינאים אוטונומיה - הוא אשליה במקרה הטוב, וצעד ראשון ב'משחק האשמות' העתידי במקרה הרע הרבה. ישראל יכולה לקבל מהעולם הערבי לא רק הכרה ולגיטימציה אלא בעיקר היפוך בעמדות היסוד של האיזור כלפי ישראל".

באשר ליחסים עם ממשל אובמה בארה"ב, ברק סבור כי הם חיוניים למדינת ישראל: "ארה"ב היא בעלת הברית והמשענת האסטרטגית העיקרית של ישראל. יחסינו איתה הם אבן פינה ליכולות הצבאיות של ישראל, ליתרונו האיכותי של צה"ל, להרתעה ולמיצובה האסטרטגי והמדיני של ישראל.

"לארה"ב אנו פונים לקבל 3 מיליארד דולר בשנה (כבר כ-40 שנה). מאיזה תקציב חברתי או כלכלי היינו גורעים 12 מיליארד שקל בשנה כדי לכסות את הפער לולא הסיוע הזה? אלו יחסים הדדיים. גם ארה"ב נהנית משיתוף הפעולה חסר התקדים בין שרותי המודיעין שלנו", אמר ברק.

"מזכיר המדינה ג'ון קרי והנשיא ברק אובמה השקיעו מאמץ אדיר תוך תשלום מחיר פוליטי ולעיתים אישי לא מבוטל - על מנת לסייע לנו להגיע לפריצת דרך עם הפלסטינים. המאמץ לא צלח, אך זה לא אמור לזכות אותם בחרפות וגידופים. זה ראוי להוקרה. הקונגרס האמריקאי, הנשיא אובמה, ביידן וקרי - הם חלק מהפתרון, גם אם יתעכב. הם לא חלק מהבעיה", אמר ברק והתכוון להתבטאויות של שר הביטחון יעלון נגד ממשל אובמה, כמו גם לא מעט דברים שאמר נתניהו בעבר.

עוד הוא הוסיף: "אמרתי לנשיא אובמה, ולפניו לנשיאים בוש וקלינטון, כי 'בנושאים שלדעתנו חיוניים לבטחונה ועתידה של ישראל ובמובן מסויים של העם היהודי - ישראל תקבל את ההחלטות ותפעל על פיהן - לבדה ועל אחריותה. איננו יכולים, ולא נרצה להעביר את האחריות להחלטות כאלה, אם וכאשר תידרשנה - גם אל הטובים בידידינו - שזה אתם'. נשיאי ארה"ב לדורותיהם לא תמיד אהבו את האמירה הזאת - אך כיבדו אותה".