רוני קוברובסקי: חברות המזון מרוויחות רק 4 מיליארד שקל

נשיא החברה המרכזית למשקאות קלים: "מדינת ישראל גורמת לכך שלהרוויח נהיה בושה"

רוני קוברובסקי / צילום: תמר מצפי
רוני קוברובסקי / צילום: תמר מצפי

"אתה לא מסכים שהחיים כאן יקרים? זה הכול פופוליזם?", שאל עורך "גלובס" חגי גולן את רוני קוברובסקי, נשיא החברה המרכזית למשקאות קלים (משווקת קוקה-קולה בישראל ובעלי מחלבות טרה), בשיחה על יוקר המחיה בוועידת ישראל לעסקים 2014 של "גלובס".

"אני מסכים שהחיים פה יקרים, אבל יש גם הרבה פופוליזם", ענה קוברובסקי. הוא החזיק בדוח הלמ"ס על הוצאות משקי-הבית והראה כי 77% מההוצאות נשלטות על-ידי הממשלה, כמו הדיור והתחבורה - בעוד שהמזון אחראי לכ-13% מסך ההוצאה.

"מפתיע אותי שבשנים האחרונות בחרו כולם להתעסר ב-13% מסך ההוצאה", אמר קוברובסקי. "יש בעיית יוקר מחיה קשה בישראל, אבל היא מיוצרת על-ידי המדינה ולא על-ידי התעשייה. לרשתות השיווק אין כמעט רווח. במקרה הטוב הן לא מרוויחות, ובמקרה הפחות טוב הן מפסידות.

"תעשיית המזון כולה מרוויחה 6% מהמכירות, שזה כ-4 מיליארד שקל בשנה. אם המדינה הייתה לוקחת לנו את כל הרווח, את כל ה-4 מיליארד שקל - היא הייתה מוזילה רק 5% מהמחירים. לא 20% כמו שאנשים רוצים.

"פוליטיקאים מדברים היום על הורדת המע"מ על מוצרי המזון - אנחנו מדברים על זה כבר שנים. מה אתם מתעסקים עם המילקי? זו בדיחה. לפעמים זה מצער לראות שבמדינה עם כל-כך הרבה אנשים רציניים לא מתעסקים בבעיות האמיתיות.

"המחאה החברתית התחילה באוהלים ברוטשילד בגלל מחירי הדיור, ומשם הגענו להתעסק במילקי שנמכר זול יותר בגרמניה".

- מי מכתיב את המחירים, השחקנים הגדולים? יש האשמות שקשה להתחרות בכם.

"בתור יו"ר אגוד המזון לשעבר, החלום של היצרן הקטן הוא שהיצרן הגדול יעלה את המחירים שלו. כל מי שמצפה מהיצרן הקטן להתחרות בגדול מפתח תקוות-שווא. לגדול יש אמצעים יעילים, הוא לא יכול להתחרות אלא בנישות".

- אתה מכתיב את המחירים כגוף גדול. אם אתה תוריד מחיר אז הקטן לא יעמוד בזה?

"בוודאי. אמרתי לממונה על ההגבלים העסקיים - כשגברת ישראלי עוברת מול מדף המשקאות בסופר, יש לה את כל המבחר. היא רוצה זול - היא תיקח זול. זו תחרות. אם היא בחרה לקחת אותי ב-6 שקלים ולא את הזול ב-3 שקלים, זה תמצית השיווק, ואנחנו גאים בזה. אם אוריד מחיר ל-3 שקלים, מישהו מהיצרנים האחרים היה נשאר?".

איך הרווחים של קוקה-קולה? "בסדר"

קוברובסקי הוסיף כי "הדור הצעיר לא מתפרנס, ובכך אין ספק. משפחה עם 3 ילדים צריכה 15-20 אלף שקל, עושים זום למה שהם מוציאים ומתברר שלמעלה משני-שלישים זה הוראת קבע על תשלומים של שירותים. נשארים להם 3,000-4,000 שקל לסופר ובייביסיטר - וזה קשה מאוד. הפתרון הוא בהורדת יוקר המחיה עם פעולות נכונות של הורדת מיסוי והעלאת השכר".

- איך הרווחים של קוקה-קולה?

"בסדר. לא מספיק טובה כמו מפעלים בעולם. אנחנו במקום סביר באמצע".

- מדוע אתם מתנגדים לפרסום דוחות כספיים?

"חברה שהחליטה להיות פרטית מאבדת הרבה דברים כמו גיוס כסף מהציבור, אופציות, הנפקות וכו'. החברה בחרה להישאר פרטית, ועל תקן של מציצנות רוצים להציץ לתוך חברה פרטית. בדקתי עכשיו את ההוצאה הכספית הממוצעת של משק-בית על משקאות קלים: במקרה הגבוה מדובר על 50 שקל לחודש. אם תעשה מהפכה ותוזיל ב-10 שקלים את ההוצאה למשפחה - זה נורמלי?".

- הסגרת עכשיו שהרווח שלך הוא 20%...

"מדינת ישראל גורמת לכך שלהרוויח נהיה בושה. כשתעשייה מרוויחה, כולם נהנים מזה - עובדים וצרכנים".

- התפרסתם בקבוצה לתחומים נוספים. מה הקונספט?

"בעלי החברה מדהימים. מוזי ורטהיים ומשפחתו יכלו במקום להשקיע מיליארד שקל ולהקים את טרה בנתיבות - שייקח לנו הרבה זמן להחזיר את ההשקעה - יכלו לקחת את הכסף הזה כדידיבנד. כשיש לך בעלים שחושב לטווח ארוך, אתה יכול לפעול, וכך פעלנו - התרחבנו חזק גם בחו"ל, ואנו מצפים להמשיך".

- אפשר שאלה אישית?

"בטח".

- מה אתם שותים בבית?

(מחייך) "אני שותה דיאט קולה, הילדים שותים קולה זירו".

בוועדת הכלכלה דוחים בכל תוקף את דבריו של קוברובסקי: "החוק לקידום התחרות בענף המזון נחקק בצורה מסודרת, לאחר עשרות שעות של דיונים שנמשכו על פני 10 ישיבות בוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכספים. בחברה המרכזית אמורים לדעת את הדברים היטב, שכן בכל הדיונים השתתפו גם נציגי החברה".