תושבי כפר שלם שיתפנו מרצון בתוך חצי שנה יקבלו 1.85 מ' ש'

הוועדה להתאמת מתווה הפיצוי למפוני כפר שלם העלתה את סכום הפיצויים לתושבים שיתפנו מרצון ■ לפי המתווה, 1.7 מיליון שקל מתוך סכום הפיצויים מיועד לרכישת דירת ארבעה חדרים מקבילה באזור ועוד 150 אלף שקל כתמריץ לפינוי

כפר שלם / צילום: תמר מצפי
כפר שלם / צילום: תמר מצפי

הוועדה שמינה שר הבינוי והשיכון אורי אריאל לצורך שמיעת תושבי כפר שלם והתאמת מתווה הפיצוי לזכאים, העבירה היום (א') את מסקנותיה. במסגרת חוות הדעת של הוועדה, בראשה עמד מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, הומלץ כי גובה הפיצוי לתושבי השכונה הזכאים יעלה ויעמוד על 1.85 מיליון שקל.

ממשרד הבינוי נמסר היום כי במסגרת דיוני הוועדה נשמעו טענותיהם של כל הגורמים הרלוונטיים הן מצד התושבים והן מצד הרשויות השונות ובכללן עיריית תל אביב-יפו, חברת חלמיש, ובעלי ידע בעניין.

כאמור הוועדה המליצה כי כל זכאי שיתפנה ברצון מן המקרקעין יקבל מהמדינה 1.85 מיליון שקל, כאשר 1.7 מיליון שקל מסכום זה מיועד בעבור רכישת דירת ארבעה חדרים מקבילה באזור בהתאם להערכת השמאי הממשלתי, ועוד 150 אלף שקל כתמריץ לפינוי.

נציין כי על פי המתווה, הסכום הנוסף יועבר למתפנים ככל שיתפנו 450 זכאים לפחות בתוך 6 חודשים מיום אימוץ מסקנות הוועדה על ידי מועצת רשות מקרקעי ישראל. עוד המליצה הוועדה גם להרחיב את בסיס הזכאים ולקבוע כי גם מי שאינו זכאי לפיצוי על פי הקריטריונים כפי שנקבעו ב-1996, יוכל לקבל פיצוי בסך של כמה מאות אלפי שקלים, זאת מתוך הבנה כי על מנת לפנות את המקרקעין יש להתייחס לכל הגורמים היושבים בשטח.

ממשרד הבינוי נמסר הערב כי בכוונת השר לאמץ את החלטות הוועדה.

כזכור, את הוועדה האמורה הקים שר הבינוי לאחר שקיבל בחודש אוגוסט האחרון מסמך הקובע את הפיצויים לתושבים, מסמך שהיה מקובל על כל הגורמים המעורבים בנושא מלבד אנשי כפר שלם שהתנגדו לו חריפות וטענו כי מתווה זה גובש ללא ידיעתם, ללא שיתופם ואינו מקובל עליהם.

על פי ההערכות ניתן יהיה לבנות בשטח החדש שיתפנה בכפר שלם שבדרום תל אביב-יפו כ-1,800 דירות חדשות, כאשר ההכנסות המשוערות למדינה משיווק הקרקע במתחם עומדות על כ-660 מיליון שקל. ממשרד הבינוי נמסר כי סכום זה עתיד לממן את הפיצויים למשפחות שיפונו מהמקום.

"החלטנו ללכת פעם נוספת לקראת התושבים ולבחון את טענותיהם במלוא הרצינות", אמר היום שר הבינוי אורי אריאל, "אני מאמין שבהידברות והאזנה לצורכי התושבים ניתן להגיע לפתרונות טובים שייתנו מענה ראוי לתושבים ויביאו את סאגת כפר שלם, הנמשכת כבר 50 שנה, לידי פתרון. המדינה תוותר על ההכנסות שיתקבלו מהקרקע ותיתן אותם לתושבים".