בנק ישראל: קצב עליית מחירי הדיור התמתן

בנק ישראל פרסם היום את פרוטוקולי הריבית לדצמבר, מהם עולה כי הבנק מעריך שפיחות בשקל צפוי להימשך ■ לגבי שוק הדיור ציינו בבנק ישראל כי קצב עליית מחירי הדיור ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו באוגוסט הואט ל-4.7%

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל פרסם היום (ב') את פרוטוקולי החלטת הריבית לחודש דצמבר, מהם עולה כי חברי הוועדה התייחסו בהרחבה לנתוני האינפלציה, שהצביעה על המשך ירידת המחירים במשק. נזכיר כי חברי הוועדה החליטו להותיר את הריבית לחודש דצמבר על כנה ברמה של 0.25%.

חברי הוועדה התייחסו לכך שהציפיות לאינפלציה לשנה קדימה ירדו בחודש החולף ונותרו מתחת לגבול התחתון של תחום יציבות המחירים (1%-3%) וכך גם הציפיות לשנתיים. חברי הוועדה העריכו כי העלייה במחיריהם של המוצרים הסחירים החודש היא גם תוצאה של מגמת הפיחות בשקל שהחלה באוגוסט, מאז הדולר התחזק מול השקל.

בנוגע לקצב הצמיחה, חברי הוועדה המוניטארית ציינו כי לפי האומדן הראשון של נתוני התוצר ברבעון השלישי חלה ירידה, שנבעה מההשפעות של "צוק איתן" וברבעון הנוכחי קצב הפעילות חזר לרמתו ערב המבצע הצבאי.

לגבי שוק המט"ח ציינו בבנק ישראל כי לפיחות שהתרחש בארבעת החודשים האחרונים, וציינו שהוא התרחש על רקע הפחתות הריבית שבנק ישראל ביצע בתקופה זו והתחזקות הדולר בעולם. חברי הוועדה העריכו שהשפעתו של הפיחות לא מוצתה, והוא צפוי להמשיך לתמוך ביצוא ובצמיחה וכן לתרום להשבת האינפלציה אל תחום היעד של יציבות המחירים. ובכך, יפעל לקיזוז השפעתה של הירידה במחירי הסחורות והאנרגיה בעולם על המחירים.

לגבי שוק הדיוק בבנק ישראל טענו כי נמשכת נמשכת הירידה במספר העסקאות בשוק הדיור, תוך גידול במכירת דירות חדשות בחודשים האחרונים והתמתנות בקצב נטילת המשכנתאות. מחירי הדיור ירדו באוגוסט-ספטמבר ב-0.1% וקצב עלייתם ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו באוגוסט הואט ל-4.7%. בבנק ציינו בנוסף כי "נמשכת אי הודאות לגבי צעדי המדיניות בשוק הדיור והשלכותיהם".