אורן: "לעשות עסקים בישראל זו קריעת ים סוף"

נשיא התאחדות התעשיינים בוועידת ישראל לעסקים: "הסביבה העסקית עוינת. למה מתייחסים לכל איש עסקים כרמאי בפוטנציה, למה אין אמון?"

צביקה אורן / צילום: תמר מצפי
צביקה אורן / צילום: תמר מצפי

"לעשות עסקים בישראל זו קריעת ים סוף. רציתי להקים מפעל בדימונה. לקח לי 11 שנים ועוד לא גמרתי. אין מכשול ואין צלקת שלא מעבירים אותי שם" - כך אמר היום (ב') נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

"לתעשיינים המצרך הכי חשוב זה אמון כי אנחנו משקיעים את הכסף שלנו ויוצאים לדרך עם הרבה מכשולים ואנחנו חייבים להאמין", הוסיף אורן. "בלי אמון לא נסתכן ולא נשקיע. אנחנו חייבים יציבות, גם ברגולציה שלא תשתנה. בעיניי, ברמה הלאומית, צריך ממשלה עם סמכות שתופעל ונציגות עובדים חזקה.

אורן המשיך ואמר כי "בהידברות אפשר להגיע להרבה מאוד הישגים, וזה מבוסס על אמון. כולנו רוצים שהממשלה תספק שירותים ברמה גבוהה, ביטחון, חינוך ותחבורה, שתסגור פערים ותטפל ביוקר מחיה. כל הדברים האלה עולים כסף ומצפים מאיתנו להרוויח את הכסף הזה ובשוק המקומי קשה להרוויח כסף. את רוב הכסף אפשר להרוויח בייצוא, והתנאים עכשיו טובים לייצוא. הרבה בעולם רוצים לעשות עסקים עם ישראל. יש לנו פה מוצרים מצוינים עם חדשנות. שמנו יצא למרחוק".

אורן דיבר על התכווצות התעשייה בישראל ואמר כי "ב-10 השנים האחרונות התכווצה לפחות מ-15% מהעוגה הכלכלית. יזמים מצביעים ברגליים, המאזן של תעשייה חדשה בישראל הוא שלילי. הסביבה העסקית עוינת. למה מתייחסים לכל איש עסקים כרמאי בפוטנציה, למה אין אמון?".

אורן התייחס לוויכוח על החינוך המקצועי ואמר: "מדינת ישראל בחוסר אחריות הרגה לפני 20 שנה את החינוך המקצועי. מה רע בלהיות פחח או רתך? בגרמניה, 60% מהנוער בוחר ללכת לחינוך מקצועי. נושא הגז גם קשור לאמון. רשלנות פושעת מה שקרה פה. מתחת לרגליים שלנו יש אוצר, והרגולציה פה לא מאפשרת חיבור מפעלים לגז".

אורן חתם במסר אופטימי ואמר: "אנחנו נתגבר על כל הקשיים. התעשייה פה תשגשג ונשלם מסים כמו שצריך".