הרצוג: "אוריד את יוקר המחיה והדיור תוך חצי שנה"

הרצוג: "נמאס מכל הבטחות הסרק, נמאס שנתניהו בלחץ נוחת פה ומשחרר פה הצהרה. השינוי בדרך"

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג תקף בחריפות את רה"מ נתניהו לאחר נאומו בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שהבטיח מע"מ 0% על מוצרי מזון והכפלת מענקים לחיילים משוחררים.

"מה קרה? לא היית בממשלה בשנים האחרונות? לא היית בקוקפיט עד עכשיו?", עקץ הרצוג את נתניהו. "עכשיו אתה נזכר לדבר על זה? אני בפתיחת מושב הכנסת אמרתי שבמקום מע"מ אפס אני מציע מע"מ מופחת או אפס על מוצרי מזון ותיארתי וחזרתי והצעתי תוכנית על הפחתת מכרזי מנהל מקרקעי ישראל - ונדחיתי.

"עכשיו נתניהו התעורר. הציבור לא יקנה אמירות סרק. אני מתכוון להוריד את יוקר המחיה עד 6 חודשים לאחר כינון ממשלתי, ואת יוקר הדיור בצעדים מגוונים ובריאים".

הרצוג הוסיף כי "בממשלה בראשותי, שיתוף הפעולה עם ההסתדרות והמגזר העסקי הוא הבסיס הכלכלי. זה היה הבסיס להצלחות של הממשלות שהביאו מזור ובריאות לכלכלת ישראל".

הרצוג תקף שוב ושוב את "נתניהו וחבריו בימין הקיצוני" ואמר כי במקום "למרוח את הציבור, צריך לבוא עם פתרונות, ולי יש פתרונות. הבעיות - אי אפשר להתעלם מהפערים החברתיים, לכולנו ברור שזה לא יכול להימשך. זה איום אסטרטגי על המדינה, לא רק העוני אלא פערי השכר.

"בצמיחה יש לנו בעיה אמיתית. נפילה אמיתית בגלגלי המשק. איך ראש הממשלה מתכוון לשפר את זה? אין קשר מוכח בין צמיחה לתהליך מדיני אבל כשיש תהליך מדיני - יש צמיחה. נתניהו ישב ולא עשה, רק התעמת. אי אפשר ליצור אופטימיות של משק שיצמח כאשר ראה מנהל מסע הפחדה בלתי פוסק על גב האזרחים.

"מה הוא מצפה? שמשקיעים יבואו באווירה הזאת? הוא לא יכול להגיד שהוא מצא פתרון. אפשר להרים את הכלכלה הישראלי ובגדול. צריך חזון ותקווה, צריך פרויקטים לאומיים מרשימים. יש פה מוחות ויזמות, יש אנשי עסקים שאינם האויב. יש ללכת ביחד, למצוא תמריצים נכונים לתעשייה ומעסקים, לא רק ייצוא אל גם פיתוח. במקביל, לתת לאדם העובד פרנסה".

הרצוג קרא לחידוש התהליך המדיני ואמר: "צריך לראות את התמונה המלאה ובעיקר ללכת למהלכים מדיניים אמיצים כי אז כל העולם יסתכל עלינו אחרת. אלה בחירות גורליות לעתיד המדינה ולדמוקרטיה. הן גורליות לכלכלה ולמשק. צריך להבין את זה, אי אפשר לקנות יותר את האשליות של הימין הקיצוני, נתניהו וחבריו, כאילו עם לבדו ישכון. לא מאמין בזה בכלכלה גלובלית".

הרצוג שיגר רמז עבה לעבר ציפי לבני כשאמר: "אני משוכנע שאני אנהיג את הממשלה הבאה במנהיגות אחרת. יש צורך לאפסן את האגו וללכת עם מפלגות אחרות וללכת יחד לבחירות".

יו"ר האופוזיציה הזהיר מבחירה נוספת - רביעית - של נתניהו לראשות הממשלה: "צריך מנהיגות חזקה שתביא צמיחה ומזור ליחסי החוץ של ישראל. אני ומפלגתי, שבנתה את המדינה, שהכלכלה נמצאת אצלה במרכז, נמצאים בתקופה הרת גורל. אם הימין יתפוס שוב את השלטון, ישראל תגיע לעברי פי פחת, והעתיד של כולנו ייפגע. זה יפגע ביכולת הישראלים הצעירים לממש חלומות פה בישראל. זה נמצא רק בידינו.

"נמאס מכל הבטחות הסרק, נמאס שנתניהו בלחץ נוחת פה ומשחרר פה הצהרה. הפערים החברתיים גדלו בתקופתו, ישראל באפס צמיחה, המתח החברתי בשיא וירושלים בוערת. זה יהיה או ליכוד או עבודה, הברירה בקלפי. השינוי יבוא".