"הקדמת הבחירות וביטול מע"מ 0% מנוגדים לכל היגיון"

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, זועם על הבחירות וביטול מע"מ אפס: "צעדים חסרי אחריות שפוגעים במשק, שייאלץ לעבוד בלי תקציב ובסטגנציה מוחלטת" ■ "בכל פעם שעושים משהו למען מעמד הביניים - משהו קורה, וזה מתבטל"

ירון גינדי / צילום: תמר מצפי
ירון גינדי / צילום: תמר מצפי

אם תשאלו לשלומו של נשיא לשכת יועצי המס בישראל, ירון גינדי, נוכח הטלטלות העוברות על צמרת המדינה והבחירות המוקדמות מדי שנחתו עלינו, הוא יגיד שהוא מודאג. גינדי מוטרד - מהקדמת הבחירות, מהקפאת יוזמות חקיקה כמו חוק מע"מ 0% וממצב המשק בכלל שלא מראה סימני צמיחה אלא האטה.

לדברי גינדי, הבחירות הקרובות ישפיעו באופן ישיר לרעה על המצב הכלכלי במשק. "את הבחירות האלה היה צריך, אפשר וחובה למנוע. הן מנוגדות לכל היגיון ולכל אינטרס ציבורי. זהו צעד לא רצוי ולא אחראי כלפי המשק והמגזר העסקי. בחירות פירושן קיבעון לתקופה של מספר חודשים וחוסר ודאות בהרבה תחומים - דבר שהוא מתכון בדוק לקיבעון כלכלי של המגזר העסקי, ואין לנו את הפריבילגיה לכך עכשיו".

לדעת גינדי, ההחלטה על הקדמת הבחירות נעשתה בפזיזות ובחוסר אחריות של נבחרי הציבור. "המנהיגות צריכה להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים הצרים ולחשוב מתוך אחריות שיש כאן מדינה ואזרחים לדאוג להם. הליכה לבחירות מדי שנתיים מערערת את מצב המשילות בארץ. על מנת שמדינת ישראל תוכל להתקדם ולצמוח יש לטפל בבעיית חוסר המשילות של הממשלה ונבחרי הציבור, על-ידי שינוי שיטת הממשל ובעיקר שינוי בסדרי הממשל".

גינדי מציין כי ההחלטה על בחירות היא לא כלכלית ותהרוס תהליכים להבראת המשק, שכבר החלו. "על קובעי המדיניות להיות נבחרי הציבור ולא כפי שהמצב כיום, שבו מקבלי ההחלטות הם הפקידים והיועצים המשפטיים. אי-אפשר לשנות את המצב הזה כל עוד השרים מתחלפים בקצב מהיר כל-כך. במצב כזה לא ניתן להוביל תהליכים מחוללי שינוי. כולנו צריכים להבין שבגלל שאין משילות, כל ההחלטות הכלכליות נובעות מהישרדות - מקום שאסור לנו להיות בו".

לדעת גינדי, שר האוצר שפוטר בינתיים, יאיר לפיד, מילא את תפקידו כראוי, והאוצר אף היטיב עם ציבור השכירים במעמד הביניים. "לפיד הוא ההוכחה שסוף-סוף הגיע נבחר ציבור שכן הוכיח משילות ומנהיגות כלכלית-חברתית מהמעלה הראשונה, עם אג'נדה ברורה שמיישמת את המדיניות שבמסגרתה נבחרי הציבור הם המחליטים, ולא הפקידים והיועצים המשפטיים".

וגינדי גם נותן דוגמאות להמחשת דבריו: ביטול עוול של עשרות שנים של חישוב המס של בני זוג בעסק משותף; פטור מדיווח מקוון לעסקים הקטנים, מה שהסיר מהם נטל ביורוקרטי כבד; הקלות משמעותיות בנושא העיצומים הכספיים לעסקים; הטיפול בעסקים בעקבות "צוק איתן", דחיית תשלומים ודיווחים לרשויות המס בתקופות בעייתיות למגזר העסקי; דחיית החקיקה (חברות ארנק) להעלאת המיסוי על חברות קטנות ובינוניות; דיווח מע"מ על בסיס מזומן, כך שעסקים קטנים ישלמו מע"מ רק כשהם מקבלים תמורה בפועל; הכרה במע"מ על ההוצאות לטובת הדיירים בהתחדשות עירונית; וההחלטה האמיצה לא לעלות מסים בשנת 2015.

כחלק מהפעילות הציבורית של לשכת יועצי המס ומהמעורבות בהליכי חקיקה הקשורה לתחום המיסוי, גינדי סיפר בכנס השנתי של לשכת יועצי המס לפני כחודש כי היה מעורב ביוזמת חוק מע"מ 0%, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". החוק שנועד להקל על השגת דיור ולאפשר דירה בתנאים נוחים לצעירים סונדל עקב חיכוכים בממשלה, ויישומו הוקפא. לגינדי יש בטן מלאה על ההתנהלות סביב החוק.

גינדי: "ביטול חוק מע"מ 0%, שבא לשפר את מצבם של מחוסרי הדיור באופן משמעותי, מוכיח כי אין רצון לחלק את העושר במדינת ישראל. כל הצעה שמדברת על חלוקת העושר, ונותנת ולו מעט תקווה למעמד הבינוני והנמוך, נדחית בסופו של דבר, גם במחיר של פירוק הממשלה. כולם כאן אלופים ברטוריקה רחבה ובדיבורים רבים על צמצום פערים ועל הורדת יוקר המחיה, אך מעטים עשו מעשה בנדון, והפעולות הבודדות שכן ננקטות - נמנעות. כל פעם שיש כבר מישהו שבא ומוכן לעשות למען מעמד הביניים - משהו קורה, והדבר מתבטל".

השלכות מרחיקות לכת על המשק

לדברי גינדי, משבר הדיור רק מנציח את הפערים בין משפרי הדיור לחסרי הדיור. "התשואה שבעלי הדירות להשקעה מרוויחים על השכרתן גבוהה לאין-שיעור לעומת הריבית שיקבלו על הכסף בבנק. כנראה אין אינטרס אמיתי שמעמד הביניים הנמוך יקנה דירות וייצא ממעגל שוכרי הדירות".

ובנוגע לבחירות - לשיטתו, המשמעות של ההליכה לבחירות היא שעד חודש יוני 2015 תיאלץ המדינה לחיות ללא תקציב חדש. "הדבר יביא לקיפאון, והמשק - שנתוני הרבעון האחרון העידו על צמיחה שלילית, ובמיוחד בשל השלכות מבצע 'צוק איתן' - יתקשה להתמודד גם עם ההשלכות מרחיקות-הלכת של הליכה לבחירות".

לדברי גינדי, "למשק הישראלי יש אתגרים שצריכים לעמוד בהם - אתגרים חברתיים, כלכליים וביטחוניים, וכרגע שמים למשק הזה מקלות בגלגלים, שהוא ייאלץ לעבוד בלי תקציב ובסטגנציה מוחלטת".

מה שמקומם בעיני גינדי הוא "שהדבר בא דווקא בתקופה שבה האוצר התחיל בשורה של מהלכים מאוד משמעותיים, עם תכנון להסרת חסמים מהמגזר העסקי, שיש להגדיר אותם כמשימה לאומית ולפעול במהירות ליישמם".

גינדי התייחס גם לחשיבות הגדולה של העסקים הקטנים במשק. "מדינת ישראל חייבת לשנות את התנאים בזירת הפעילות של העסקים הקטנים, הממסד צריך להתייחס אליהם כאל גורמי ייצור ושותפים חשובים לפיתוח ולצמיחה הכלכלית.

"חייבים להבטיח שמגזר זה יצליח, וצריך להפנים שכשהוא מצליח, החברה הישראלית מתחזקת. האוצר התחיל להוביל מדיניות שמפסיקה להסתכל על העסקים כאל פרה חולבת, וחבל מאוד שזה ייפסק עכשיו".

גינדי אומר בכאב כי "גם כאזרח וגם כמי שמייצג ציבור עסקי רחב, קשה לנו להבין מדוע פורקה הממשלה, ומה היה הצורך האמיתי בבחירות שנגזרו עלינו. האם חילקו את ירושלים, ואנחנו לא יודעים? ירדנו מהגולן? מישהו מבין או יודע מה קרה? פוליטיקה היא אומנות התזמור והתמרון, אני מציע לקרוע את המסכות מעל הפנים ולהסתכל בדברים נכוחה".