מחקר ראשון בשימושי פייסבוק בעיריות; התוצאות מפתיעות

מחקרים בחוג לתקשורת באוניברסיטת אריאל: המובילה במדד ממוצע הלייקים לדף היא עיריית חיפה עם 67,403 לייקים

בכנס דוברי הרשויות המקומיות שיערך השבוע בירושלים יוצגו לראשונה ממצאים ממחקרים שנערכו בחוג לתקשורת באוניברסיטת אריאל. המחקר הינו הראשון בארץ שעוסק בשימושי פייסבוק ברמה המוניציפלית. המחקר מתבסס על נתונים שנדלו מהפייסבוק בתקופה שבין 22 באוקטובר 2012 ל-22 באפריל 2013.

המחקר מספק תמונת מצב באשר להיקף ואופי הפעילות של העיריות בישראל ברשת החברתית פייסבוק. המחקר כולל מיפוי של נוכחות העיריות בפייסבוק, ובדיקת קורלציות של הנוכחות בפייסבוק עם גודל הרשות ופרמטרים סוציו-דמוגרפיים וגיאוגרפיים של הרשויות. בהמשך נסקרים מדדי מעורבות שונים של פעילות העיריות בפייסבוק (מספר מעריצים לדף העירייה, ממוצעי הלייקים, התגובות והשיתופים של פוסטים שפורסמו על גבי הדפים) ונבדקות קורלציות של מדדי המעורבות עם גודל הרשות ופרמטרים סוציו-דמוגרפיים וגיאוגרפים של הרשויות.

נערכה בדיקה ראשונית של התכנים בעמודי הפייסבוק המוניציפלים - המילים והביטויים הפופולאריים בעמודים, וכן בדיקת היקף התכנים שהועלו על ידי הרשויות לעומת המשתמשים, פורמט התכנים, וההתקבלות של תכנים מסוגים שונים.

מן המחקר עולה כי חדירת הפייסבוק לרשויות המקומיות היא משמעותית. בסך הכל נמצאו 43 דפי פייסבוק שנכללו במחקר מבין 75 הערים בישראל. עם זאת, הפייסבוק טרם חדר לעיריות הערביות והחרדיות.

דפי הפייסבוק מתאפיינים בתנועה משמעותית ומספר מעריצים גבוה. בחודש יוני 2013 נמדדו מספר ה"מעריצים" לדף. ממוצע הלייקים לדף בקרב כלל הערים עומד על 7,654. המובילה במדד זה היא עיריית חיפה, עם 67,403 לייקים נכון ל-22 ביוני 2013.

היקף הפרסום והמעורבות הגבוהים ביותר נמצאו ברשויות הגדולות ובראשן תל אביב. עם זאת, כאשר משקללים את היקף הפעילות בדף במספר התושבים ברשויות, עולה כי יחסית לגודל האוכלוסיה, קיים גיוון בקרב הרשויות המובילות. כך, מספר הפוסטים הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסיה נמצא בדף של עיריית מעלות-תרשיחא, במקום השני כרמיאל, השלישי יקנעם עילית, ברביעי עפולה וסוגרת את החמישיה הראשונה רמת השרון. מספר התגובות הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסיה נמצא בדף של עיריית כפר סבא.

נמצאו 300 הביטויים התכופים ביותר בטקסטים של הפוסטים והתגובות: "כל הכבוד" ו-"ראש העיר" הם הביטויים הנפוצים ביותר - הישראלים, מסתבר, יודעים גם לפרגן כשצריך.