בג"ץ תקף את זועבי: "אמירות שאין להן תקדים בעולם"

השופטת חיות בעתירה של זועבי על הרחקתה מהמליאה בשל התבטאויות קיצוניות: "עמדותיה מקוממות חלק מהציבור ויש בהן הזדהות עם אנשים שחוטפים ילדים. זה שלט שחור. מהו אדם שחוטף ילד ורוצח אותו ברכב אם לא טרוריסט?"

שופטי בג"ץ מתחו הבוקר (ג') ביקורת חריפה על חברת הכנסת חנין זועבי במהלך דיון בעתירה שהגישה נגד החלטת ועדת האתיקה של הכנסת להרחיקה לחצי שנה מדיוני וועדות ומליאת הכנסת בשל אמירות קיצוניות. הדיון מתמקד בסמכות ועדת האתיקה לדון באמירות פוליטיות של ח"כים, גם אם נאמרו מחוץ לכנסת.

השופט חנן מלצר התמקד במאמר שבו קראה זועבי למצור על מדינת ישראל, וציין כי "אין תקדים בעולם כולו על אמירה כזו של חבר פרלמנט שמתבטא כך על מדינה בה הוא חבר".

השופטת אסתר חיות הוסיפה כי "מדובר בעמדות שהם לא רק מקוממות חלק מהציבור, אלא מתנגדות לעצם המדינה, אמירות שיש בהן הבנה והזדהות עם אנשים שחוטפים ילדים. אני לא מצליחה להבין איך אדם שמגדיר את עצמו שהוא נגד אלימות מצליח להצדיק ולהבין אנשים שחוטפים ילדים בדרך הביתה. זה שלט שחור! מה זה אדם שחוטף ילד בדרך לבית ספר ורוצח אותו ברכב בדם קר? יש הגדרה אחרת לגביו מלבד טרוריסט?"

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, התייחס לדבריה של ח"כ זועבי על רוצחי שלושת הנערים לפיה "הם לא טרוריסטים, הם לא רואים שום דרך אחרת. זו הדרך היחידה שמדינת ישראל מבינה". לדבריו, "זו לא עוד אמירה פוליטית מקוממת אלא הזדהות עם אויבי המדינה וגם אם אין כאן עבירה פלילית יש כאן סמכות של הועדה לדון בכך. ההתבטאות השנייה אף חמורה יותר והיתה בכתב כך שקדמה לה מחשבה. מדובר במאמר שזועבי כתבה במהלך מבצע 'צוק איתן' שם אמרה כי עלינו להתחיל בהתקוממות עממית, להטיל מצור על ישראל, להפסיק את התיאום הביטחוני ולהפסיק לנהל משא ומתן עמה".

"לא מדובר בעוד התבטאות פוליטית של חבר כנסת, אלא ברצון לפגוע באיטרסים ובאינטרסים של המדינה בזמן מלחמה.

אנו מקבלים מאות תלונות כנגד חברת הכנסת זועבי לאורך השנים ודוחים אותן על הסף או לגופן אך התחושה הייתה כאן שלא ניתן להכיל התבטאות כזו במסגרת חופש הביטוי של חבר פרלמנט ישראלי בזמן שמדינתו נמצאת בלחימה".

מיד עם תום הדיון התעמתה זועבי עם פעילי הימין איתמר בן גביר וברוך מרזל מחוץ לאולם בית המשפט ומאבטחי בית המשפט חצצו בין הנצים.