קרן המטבע מזהירה: אוקראינה זקוקה ל-15 מיליארד דולר

מזומנים אלה יתווספו לחבילת ההצלה בסך 17 מיליארד הדולר שעליה הכריזה קרן המטבע באפריל, ושתימשך עד 2016 ■ פקידים מערביים בכירים המעורבים במו"מ אמרו כי קיימת תמיכה פושרת בלבד להגדלה כה משמעותית של הסיוע

אוקראינים עומדים בתור לבנק / צילום: רויטרס
אוקראינים עומדים בתור לבנק / צילום: רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית טוענת למחסור של 15 מיליארד דולר בחבילת ההצלה שלה לאוקראינה שסועת-המלחמות, ומזהירה את ממשלות המערב כי יש למלא גירעון זה תוך שבועות כדי למנוע קריסה פיננסית. חישובי קרן המטבע חושפים את המצב המסוכן של כלכלת אוקראינה, ומצביעים על הנטל הפיננסי הכרוך בתמיכה בקייב, הנלחמת במורדים הבדלנים באזורים המזרחיים של המדינה.

מזומנים אלה יתווספו לחבילת ההצלה בסך 17 מיליארד הדולר שעליה הכריזה קרן המטבע באפריל, ושתימשך עד 2016. פקידים מערביים בכירים המעורבים במו"מ אמרו כי קיימת תמיכה פושרת בלבד להגדלה כה משמעותית של הסיוע, מכיוון שקייב מתמהמהת ביישום הרפורמות האדמיניסטרטיביות שעליה לבצע במסגרת התוכנית. "זה לא הולך להיות קל", אמר אחד הפקידים המעורבים בשיחות. "אין כל כך הרבה כסף שמסתובב לו בחוץ".

מקורות שתודרכו על אזהרת קרן המטבע אמרו כי הגירעון הפיסקלי נוצר בשל התכווצות בסך 7% בתמ"ג האוקראיני וקריסת הייצוא האוקראיני לרוסיה, שותפת הסחר הגדולה ביותר של אוקראינה. שתי התפתחויות אלה גרמו לזרימות הון מסיביות אל מחוץ לאוקראינה ולהידלדלות יתרות ההון של הבנקים. האזורים הבדלנים במזרח המדינה תרמו קרוב ל-16% מתפוקתה הכלכלית של אוקראינה לפני פרוץ מעשי האיבה.

ללא סכום הסיוע הנוסף, תיאלץ קייב להוציא לפועל קיצוץ חד בתקציבה או להשתמט מחבויות האג"ח הריבוניות שלה. מאז הוחל ביישום תוכנית ההצלה באפריל, קיבלה אוקראינה 8.2 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית וממלווים בינלאומיים אחרים. הממונה על ענייני הכלכלה של האיחוד האירופי אמר כי נציבות האיחוד האירופי שוקלת תוכנית הצלה שלישית בנוסף ל-1.6 מיליארד האירו (2 מיליארד דולר) שכבר התחייבה להעביר לקייב. ממשלת אוקראינה ביקשה 2 מיליארד אירו נוספים מבריסל.

ואולם שר האוצר האיטלקי, פייר קרלו פדואן, שכיהן כיו"ר הפורום שדן במצב הפיננסי של אוקראינה בפגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי אתמול (ג'), אמר כי משאבי האיחוד האירופי יגויסו רק אם תעשה קייב "מאמץ חזק יותר" ליישום הרפורמות.

בפגישה עם שרי ממשלת אוקראינה טען ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק כי ממשלתו מוכנה לנקוט צעדים לא-פופולריים, כולל קיצוצים עמוקים בהוצאות, מדיניות אכיפה מחמירה כלפי כלכלת הצללים ודה-רגולציה של כלכלתה הלא-תחרותית של אוקראינה. "קשה לנו לעמוד בנטל הכלכלי בכוחות עצמנו", אמר יצניוק. "אנחנו לא מבקשים את הכסף כצדקה. אנחנו לא מייללים. אנחנו אומרים: אנחנו שותפים. אם אנחנו שותפים, תעזרו לנו והעזרה הזאת תהיה דו-כיוונית".

מתוקף תקנות קרן המטבע הבינלאומית, רשאית הקרן לספק סיוע רק אם היא בטוחה כי המדינה המקבלת את הסיוע מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות ב-12 החודשים הבאים. פירושו של דבר הוא שהקרן לא תוכל ככל הנראה להעביר מזומנים נוספים לקייב עד שייסגר הגירעון בן 15 מיליארד הדולר. היקף הבעיה התברר רק בשבוע שעבר, לאחר שהבנק המרכזי של אוקראינה חשף כי יתרות המט"ח שלו התכווצו מ-16.3 מיליארד דולר במאי ל-9 מיליארד דולר בלבד בנובמבר.