לא פראיירים

אם הפוליטיקאים רוצים למנוע מיתון, הציפיות של הציבור הן הכתובת

כסף, מטבעות, 10 שקלים, שטרות / צילום: בלומברג
כסף, מטבעות, 10 שקלים, שטרות / צילום: בלומברג

חברת מחקרי השוק וסקרי דעת-קהל, נילסן, הביאה נתונים המראים כי חלק גדול מהציבור הישראלי מאמינים שיש היום מיתון, ולא רק האטה בצמיחה. המסקנה היא, שהציבור מבין את ההשפעה השלילית של הפוליטיקה המסוכסכת על הכלכלה טוב יותר מכפי שנהוג לחשוב.

עם זאת, בהתבסס על הנתונים הרשמיים, נראה שהמשק הישראלי צפוי להתאושש באופן מהיר יחסית. האבטלה והריבית נמוכות, ולעומת זאת הדולר והאירו מתחזקים, כך שניתן לצפות גם לגידול בהכנסות מיצוא, שיסייעו לחברות טכנולוגיית-העילית, וגם לגידול בביקושים המקומיים. זאת, משום שכאשר האבטלה נמוכה ויש פרנסה עושים הרבה קניות.

אך מתברר כי במקום לצרוך יותר, הציבור מקטין את הקניות ונערך לצמצם אותן עוד יותר. זאת כנראה היות שהציבור מבין שמאז המשבר של 2008, כאשר חברות דירוג האשראי בוחנות מדינות, הן קודם כול בוחנות את היכולת של הממשלות לשלוט. בכל פעם שבממשלה של מדינה היו חריקות פוליטיות בהנהגה, חברות הדירוג הגיבו בהורדת דירוגה. זה קרה, בין היתר, למדינות מובילות כמו צרפת וארה"ב. נראה, כי הציבור הפנים שכאשר הפוליטיקאים שלנו אינם מסוגלים להסכים על התקציב, גם דירוג האשראי של ישראל ירד.

הציבור מבין גם, שכאשר דירוג האשראי יורד, הריבית כנראה תעלה. זאת, משום שהמשקיעים הזרים, שחייבים להשקיע רק באיגרות-חוב בטוחות, ימכרו את ההחזקות שלהם. העלייה בריבית תגרום לירידה בפעילות במשק, כי חברות יתקשו לקחת הלוואות יקרות. אפילו קבלנים עלולים להפסיד כסף ולהיתקע עם דירות, כי אם הריבית תעלה, אנשים יתקשו גם לקחת משכנתאות שיתייקרו. בנוסף, אם וכאשר המשקיעים הזרים יחלו למכור את ההחזקות שלהם, הדולר והאירו יתחזקו עוד יותר. אמנם פיחות הוא טוב ליצואנים, אבל זה רע לצרכנים, כי זה מעלה את מחירי המוצרים המיובאים. מכיוון שהצרכנים חייבים לקנות מוצרים מיובאים, אם הם רוצים מקררים מסוימים, מזגנים ותנורים לחורף, ואפילו סיגריות ומוצרים תוצרת חו"ל, יישאר להם פחות כסף לרכישת מוצרים מתוצרת ישראלית, כמו מילקי ובמבה.

זה מסביר מדוע הציבור חושב שאף שעליית הדולר טובה לעסקים, היא לא טובה עבורו. משום שעבור הצרכן הישראלי, עליית הדולר לא מביאה לעליות שכר, אלא לעליות מחירים. עליית הדולר היא גם סיבה לצרכן לחשוש למקום עבודתו, כי אם הצרכנים קונים פחות מוצרים מתוצרת ישראלית, החברות היצרניות יצטרכו לפטר עובדים ולקצץ בשכר של אלו שנשארים.

מעבר לכך, היום לצרכנים בישראל יש סיבה לחשוש, כי היות שהממשלה לא הגיעה להסכם על התקציב, השכר במגזר הציבורי יוקפא ומשרדי ממשלה לא יוכלו להוציא פרוייקטים חדשים. במקרה שבו הממשלה לא תוציא לפועל פרויקטים, הרבה חברות שקיוו לזכות במכרזים ממשלתיים, בתשלום בטוח, עלולות להישאר ללא תעסוקה.

"לצערם" של כמה פוליטיקאים, הציבור מבין בפוליטיקה יותר ממה שהפוליטיקאים היו רוצים. לדוגמה, אף שמשרד הבינוי מפרסם שכדאי להמתין לדירות המוזלות, הציבור מבין שהממשלה הנוכחית לא תעביר שום דבר משמעותי, וגם אי אפשר לתת בה אמון, ע"ע "מע"מ אפס", ולכן מי שיכול, רוכש דירות כבר עכשיו. אם הפוליטיקאים רוצים למנוע מיתון, ולדאוג לצמיחה, עליהם להפנים שאם הם לא יצליחו לגרום לציבור לשנות את הציפיות שלו בהקדם, יהיה קשה מאוד למנוע את המיתון הממשמש בפתח.

הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה