תזוזות בת"א 25: פרוטרום נכנסת עם שווי גבוה משל מגדל

חברת חומרי הגלם לתעשיית המזון תצטרף למדד יחד עם חברת הקניונים מליסרון ■ אורמת טכנולוגיות עשויה להצטרף למדד מיד לאחר שתירשם בת"א

לראשונה מאז 2001 יאבד בשבוע הבא ענף הסלולר את ייצוגו במדד ת"א 25, לאחר שפרטנר וסלקום יפנו את מקומן במדד המוביל לטובת פרוטרום ומליסרון, שמייצגות את מגזרי התעשייה והנדל"ן המניב, בהתאמה. עקב כך, יישאר מגזר התקשורת עם נציגה אחת בלבד במדד, בזק, שמשקלה הנוכחי מהווה כ-7.5% ממנו.

אתמול חשפה הבורסה את רשימת השינויים שתערוך בהרכבי מדדי המניות ביום שני הקרוב. מלבד השינויים בת"א 25, יאבדו חמש מניות את מקומן במדד ת"א 100, ומספר זהה של מניות יתחלפו במדד יתר 50. במדד נדל"ן 15 יתבצעו שני שינויים, ואילו בהרכב מדדי מגזר הפיננסים והאנרגיה לא יירשם כל שינוי.

היציאה של פרטנר וסלקום מהמעו"ף היא נדבך נוסף בפגיעה שספגו החברות הללו מהמהלכים שהוביל שר התקשורת הקודם משה כחלון, לשבירת האוליגופול בשוק הסלולר. מהלכים אלו, שפגעו אנושות ברווחיות הגבוהה של חברות הסלולר, הובילו את מניות סלקום ופרטנר לאבד כ-75% מערכן מרמות השיא, ולשקף כיום לשתי החברות שווי של כ-3.6 מיליארד שקל כל אחת.

עלייה של 42% במניה ב-2014

היציאה של פרטנר וסלקום קשורה גם לעלייה העקבית בשווין של פרוטרום ומליסרון. פרוטרום, מחברות התעשייה הוותיקות בישראל, שמתמחה בייצור חומרי גלם ותמציות טעם וריח ליצרניות המזון והמשקאות, שילשה את ערכה (ליתר דיוק תשואה של 230%) בארבע השנים האחרונות, בזכות מימוש אגרסיבי של אסטרטגיית התרחבות באמצעות רכישת חברות בכל רחבי העולם.

החברה, שמונהגת זה שנים בידי המנכ"ל הוותיק והמוערך אורי יהודאי, הציגה בתשעת החודשים הראשונים של 2014 צמיחה של 28% בהכנסות ל-617 מיליון דולר (2.4 מיליארד שקל). בשורת הרווח הנקי נרשמה צמיחה חדה עוד יותר של 39% ל-67 מיליון דולר, שהעידה כי פרוטרום יודעת לא רק לרכוש, אלא גם להטמיע בתוכה את החברות הנרכשות, וליהנות מהפריסה הגיאוגרפית ומהסינרגיות שמייצרות לה אותן רכישות.

בזכות התוצאות הללו, והציפייה להמשך הצמיחה של החברה תחת הנהגת יהודאי, העלו השנה המשקיעים את פרוטרום ב-42%, והיא זוכה כיום לשווי של 6 מיליארד שקל. שווי זה ממקם אותה במקום ה-21 ברשימת החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה - יותר מהבנק הבינלאומי הראשון, מחברת הביטוח מגדל ומחברת הדלקים והזיקוק פז נפט, שנסחרות כולן לפי שווי של 5.1-5.3 מיליארד שקל.

מליסרון הצליחה גם היא להשתחל לרשימה המובחרת, לאחר שמנייתה טיפסה השנה ב-14%, ושווי החברה טיפס ל-4.3 מיליארד שקל. אלא שמליסרון חייבת את כניסתה למדד בעיקר לחולשת מניות פרטנר וסלקום, שאיבדו ב-2014% יותר מרבע מערכן, ופחות לצמיחה המהירה שלה עצמה.

מליסרון, ששולטת יחד עם קבוצת עזריאלי בשוק הקניונים המקומי, מציגה מדי רבעון הכנסה נטו של יותר מ-250 מיליון שקל מהפעלת המרכזים המסחריים שבבעלותה (NOI), והרווח מהפעלת הנכסים (FFO) עולה על 100 מיליון שקל ברבעון. כניסתה למדד תגדיל את חלקו של מגזר הנדל"ן המניב בו, שכולל כיום את קבוצת עזריאלי ואת גזית גלוב.

אלא שכבר בעוד חצי שנה עלולה מליסרון למצוא את עצמה מידרדרת חזרה למדד החברות הבינוניות בגודלן, ת"א 75. זאת, בשל הצטרפותה המתוכננת של אורמת טכנולוגיות לבורסה בתל אביב. אורמת טכנולוגיות, שמניותיה נסחרות בניו יורק, חתמה לאחרונה על עסקה לרכישת מניות החברה האם שלה, אורמת תעשיות, שמניותיה נסחרות בתל אביב. בעוד פחות משבועיים יתכנסו בעלי המניות של שתי החברות להצביע על אישור העסקה, ואם זו אכן תאושר ותושלם, תירשם אורמת טכנולוגיות למסחר בתל אביב.

המיזוג בין שתי החברות יתבצע באמצעות הקצאת מניות אורמת טכנולוגיות לבעלי אורמת תעשיות, ובעקבותיו יגדל השווי של אורמת טכנולוגיות ל-1.27 מיליארד דולר (5 מיליארד שקל), לפי מחירה הנוכחי של המניה בניו יורק. כך, שבשווי כזה עשויה אורמת טכנולוגיות לזכות בכרטיס כניסה מהיר למדד, ולדחוק ממנו את מליסרון בעוד כשישה חודשים.

כדי שכך אכן יקרה, תידרש אורמת טכנולוגיות לעמוד בתנאי שלפיו שווי השוק שלה לא יהיה נמוך משווי השוק של החברה המדורגת במקום ה-23 במדד מבחינת שווי שוק.

את מדד ת"א 100 (המורכב ממניות ת"א 25 ות"א 75) יעזבו נייר חדרה, אלרון, קמהדע, כלל ביוטכנולוגיה ופוטומדקס. במקומן יצטרפו איי.די.או, אקויטל, סאמיט וביטוח ישיר. למדד נדל"ן 15 יצטרפו מבני תעשיה ואפריקה נכסים, על חשבונן של אלרוב ישראל ואפריקה ישראל. אלרוב ישראל עשויה בחודשים הקרובים להימחק סופית מהמסחר בבורסה, אם תצליח להשלים את המהלך למיזוגה לתוך החברה הבת, אלרוב נדל"ן.

השינויים המרכזיים
 השינויים המרכזיים