סוכנות האנרגיה הבינ"ל חותכת שוב את תחזית צריכת הנפט

מדינות OPEC יצטרכו להפיק 28.9 מיליון חביות ליום בשנה הבאה, מספר נמוך ב-1.4 מיליון חביות לעומת התפוקה הממוצעת שלהן בנובמבר ■ מחיר הנפט נופל בתגובה ל-59 דולר לחבית

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

סוכנות האנרגיה הבינלאומית חותכת שוב את תחזית צריכת הנפט העולמית, בפעם הרביעית בחמשת החודשים האחרונים.

כעת מעריכים ב-IEA כי צריכת הנפט העולמית תגדל בכ-900 אלף חביות ליום ב-2015, כ-1% , לרמה של 93.3 מיליון חביות, לעומת 2014. ומדינות מפיקות נפט שאינן חברות באופ"ק יצטרכו להגדיל תפוקה בכ-230 אלף חביות בלבד ליום ב-2015 .

מדינות OPEC יצטרכו להפיק 28.9 מיליון חביות ליום בשנה הבאה, נמוך ב-1.4 מיליון חביות לעומת התפוקה הממוצעת שלהן בנובמבר.

"למרות הצניחה במחירי הנפט אנו מעריכים שהפקת הנפט בארה"ב תגדל ב-2015 בכ-685 אלף חביות ליום", נאמר בהודעת ה-IEA. מנגד, הביקושים לנפט רוסי צפויים לרדת בכ-195 אלף חביות ליום לרמה של כ-3.4 מיליון חביות ליום.

בסוכנות מזהירים שמחירי הנפט הנמוכים עלולים להביא לאי שקט במדינות שכלכלתן תלויה מאוד בהפקת הזהב השחור, כגון רוסיה, סעודיה ואיראן.

בינתיים, הנפט ממשיך להחלש בעולם ונסחר בירידה של כ-1.1% לרמה של 59.28 דולר לחבית (נפט מסוג WTI).

שר הנפט הסעודי והאיש החזק באופ"ק עלי אל-נעימי פרסם הצהרה מפתיעה בוועידת שינוי האקלים של האו"ם שנערכה שלשום בלימה, פרו. הצהרה שעשויה לאשש את הטענה על ירידת כוחו של הארגון. "מדוע שאני אחתוך את התפוקה? אתם יודעים מה השוק עושה לכל סחורה. הוא מוריד אותה מטה ומעלה אותה מעלה", אמר נעימי.

ההצהרה של אל-נעימי מפתיעה במיוחד משום שארגון אופ"ק מווסת את מחירי הנפט מאז 1960 והמטרה המרכזית שלו היא לא להניח לכוחות השוק לקבוע את המחירים. לכן, רבים תוהים האם ההצהרה של אל-נעימי מסמלת את תחילת פירוקו של קרטל הנפט.