הפציעות הכי ארורות במשחק הכדורגל

מחקר מרתק של אופ"א חושף: מהי פציעת הכדורגל הכי שכיחה? בכל כמה שעות נגרמת פציעה קשה? ומה מסוכן יותר - ספרינט או תיקול של יריב?

פציעת הכדורגל השכיחה ביותר ברמות הגבוהות של המשחק היא כזאת שנגרמת בשריר הירך האחורי "המקולל". כך עולה ממחקר שמפרסמת אופ"א. המחקר כולל את כל נתוני הפציעות וההיעדרויות שנוצרו כתוצאה מהן, ב-29 מהמועדונים הבכירים באירופה בעונת 2013/14, שרובם השתתפו בצ'מפיונס ליג או בליגה האירופית ונחשבים למועדונים "גדולים" במדינתם: ברצלונה וריאל מדריד בספרד; מילאן, אינטר, יובנטוס ונאפולי באיטליה; לברקוזן, שאלקה, באיירן ודורטמונד בגרמניה; מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי, ליברפול, מנצ'סטר סיטי וטוטנהאם (אנגליה); פ.ס.ז' ומארסיי (צרפת); קופנהאגן (דנמרק); אולימפיאקוס, פנאתינייקוס (יוון); אייאקס, איינדהובן (הולנד); פורטו, בנפיקה (פורטוגל); סלטיק (סקוטלנד); שחטאר (אוקראינה); קלאב ברוז', אנדרלכט (בלגיה).

בסך הכל מדד המחקר 200 אלף שעות "חשיפה" לפציעות - 170 אלף שעות (85%) אימונים, ועוד 30 אלף (שעות משחק. כל קבוצה ערכה בממוצע 213 אימונים במהלך העונה, ו-59 משחקים.

התוצאות: על כל 1,000 שעות אימון נרשמו 3.4 פציעות בממוצע, שהובילו להיעדרות ממוצעת של 18 ימים. באופן טבעי, האינטנסיביות של המשחקים מסוכנת יותר מאימונים: 23.2 פציעות על כל 1,000 שעות, שהובילו להיעדרות ממוצעת של 21.9 ימים.

מבחינת פציעות "חמורות" (כאלו שהובילו להיעדרות רצופה של למעלה מחודש), הרי שאלו מתרחשות בממוצע 1.2 פעמים בכל 1,000 שעות אימון או משחק.

לצערן של הקבוצות, החודש הכי "קשה" מבחינת היכולת להעמיד את הסגל המלא ביותר לאימונים ומשחקים - הוא דווקא מאי, חודש ההכרעות המסיים: בממוצע עמדו לרשותם של המאמנים רק 89% מהכדורגלנים שלהם עבור משחקים בחודש זה, ו-86% עבור אימונים (באופן טבעי, חודש קדם העונה - יולי - הוא הזמן בו הסגלים הם המלאים ביותר - קרוב ל-100% לאימונים ומשחקים).

אגב, 8% מהפציעות שנרשמו בקרב הקבוצות המדוברות ב-2013/14 היו "פציעות חוזרות" - כלומר פציעות באותו שריר, שנבעו מחזרה מהירה מדי של השחקן לשגרת האימונים והמשחקים (או במילים אחרות - כישלון של הצוות הרפואי).

כאמור, הפציעה הנפוצה ביותר של שחקני כדורגל היא בשריר הירך האחורי - 27.1% מכלל הפציעות. במקום השני (18.5%) פגיעות קרסול שונות, ובמקום השלישי (14.5%) מפשעה.

מהי הפעולה הכי מסוכנת עבור כדורגלן? ספרינט. 17.8% מהפציעות נגרמו במהלך ריצות במקצבים גבוהים, הרבה יותר מכל פעולה אחרת; רק 8.2% מהפציעות נגרמו כתוצאה משחקנים שתוקלו, על-אף שלתיקולים יצאה תדמית של הפעילות הכי מסוכנת שקיימת בכדורגל.