אנליסטים בחו"ל ממתינים לרכישה של טבע ב-2015

UBS: "למיזוגים ורכישות יהיה תפקיד גדול יותר ב-2015 מאשר בשנים שקדמו לה"

ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

התחזיות של חברת התרופות טבע לשנת 2015 התקבלו בוול סטריט באדישות יחסית: ביום חמישי, עם פרסום התחזיות, עלתה המניה ב-0.8%, ולמחרת ירדה ב-1.6%. רוב האנליסטים שמסקרים את החברה אינם נוטים לשנות את המלצותיהם או את מחירי היעד למניה בעקבות פרסום התחזיות.

טבע, המנוהלת על-ידי ארז ויגודמן, מצפה להכנסות של 19-19.4 מיליארד דולר ולרווח נקי של 5-5.3 דולרים למניה (4.3-4.5 מיליארד דולר) ב-2015 - תחת ההנחה שבספטמבר תיתקל תרופת הדגל שלה, הקופקסון, בתחרות גנרית.

ויגודמן סימן בשיחת הוועידה את התחתית לרווח למניה - 5 דולרים ב-2016, גם בהינתן תחרות גנרית לקופקסון - וציין שהחל מ-2017 תחזור טבע לצמוח בשורת הרווח. טבע נסחרת בשווי 47.8 מיליארד דולר בניו יורק ובתל אביב.

"התחזיות היו בהתאם לצפי. בעוד שטבע נתקלת באתגרים הנוגעים לצמיחה האורגנית שלה, העיכוב בהשקת תחרות גנרית לקופקסון קונה לה זמן, ואנחנו מצפים שהתוספת לתזרים המזומנים תוקצה ליצירת מקורות נוספים לצמיחה", כתבה בתגובה האנליסטית ג'יימי רובין מגולדמן זאקס. המלצת גולדמן זאקס למניית טבע נותרה ללא שינוי, "ניטרלי", במחיר יעד של 60 דולר, שגבוה ב-7.3% ממחיר השוק.

עוד גוף שהמלצתו על טבע היא "ניטרלי" הוא ג'יי.פי מורגן, וגם שם מחיר היעד הוא 60 דולר. האנליסט כריס שוט כותב שנקודה מרכזית בתחזיות טבע היא צמיחה צנועה ברווח למניה ב-2015, למרות "רוחות נגדיות" מכיוון הקופקסון וה-Pulmicort (התרופה הגנרית הגדולה ביותר של טבע - ב-2015 תאבד טבע את הבלעדיות בשיווק הגרסה הגנרית שלה, ש' ח' ו').

"חשוב יותר, טבע התוותה מסלול שבו תוכל להשיג רווח נקי של 5 דולרים לפחות למניה ב-2016, לפני חזרה לצמיחה ברווח החל מ-2017", הוא מוסיף. עם זאת, לדבריו, "למרות שאנחנו מעודדים מההתקדמות בעסקי הגנריקה של טבע, ומהיוזמות שנוגעות לחיסכון בעלויות, אנחנו עדיין לא סבורים שצבר המוצרים הממותגים של החברה יכול לפצות על הלחצים הצפויים בתחום התרופות המקוריות".

המנוע ב-2015: "פיתוח עסקי"

שוט מציין שתהליכים של "פיתוח עסקי" - במילים אחרות, מיזוגים ורכישות - עשויים להיות מה שיניע את מניית החברה ב-2015. להערכתו, לאחר כמה שנים של פעילות מוגבלת בתחום, עשויה טבע להאיץ את הפעילות שלה, ויש לה יכולת לבצע עסקאות גדולות - הן בתחום התרופות הייחודיות והן בשווקים צומחים בתחום הגנריקה.

האנליסט מארק גודמן מ-UBS מתייחס גם הוא לנושא, וכותב שהנהלת טבע תתמקד בתרופות ייחודיות, בגנריקה מורכבת ובשווקים מתפתחים כמו ברזיל, מקסיקו, סין ורוסיה. "למיזוגים ורכישות יהיה תפקיד גדול יותר ב-2015 מאשר בשנים שקדמו לה", מציין גודמן. עוד הוא מוסיף, "אנחנו אוהבים את השיפור בעסקי הגנריקה, את תוכנית הקיצוץ בעלויות וחלק מצנרת המוצרים הממותגים. מה שמדאיג אותנו הוא החלפת כל כך הרבה מסל המוצרים הממותג בשל תחרות גנרית".

לפיכך, המלצת UBS נותרת "ניטרלי", ומחיר היעד הוא 57 דולר, כ-2% מעל מחיר המניה.

גישה חיובית יותר מציג דויטשה בנק, שממליץ על המניה בהמלצת "קנייה", ומציב לה מחיר יעד של 65 דולר (עלייה של דולר אחד מהמחיר הקודם, ופרמיה של 16.2% על מחיר השוק). "היעדים הפיננסיים לטווח הקרוב והארוך גבוהים יותר מהמספרים במודל שלנו, ואנחנו מאמינים שהם מבוססים על הנחות סבירות ואולי אף שמרניות", כותבים האנליסטים גרג גילברט וגרג פרייזר מדויטשה בנק. גם להערכתם, רכישות שעשויות להתבצע ב-2015 יכולות לייצר יותר ערך מעבר לתחזיות הקיימות.