ההשקעה החדשה של עשירי העולם: ויזות ודרכונים

מגבירים רכישות האזרחויות בתקווה שישמשו להם כגידור אישי נגד הממשלות התנודתיות במולדתם

דרכונים אמריקאיים / צילום: רויטרס
דרכונים אמריקאיים / צילום: רויטרס

בנוסף לתיקי המניות ולתיקי הנדל"ן, העשירים ברחבי העולם משקיעים גם בסוג חדש של ביטחון כלכלי, ובונים לעצמם תיקי דרכונים. כך מדווח ה"ניו יורק טיימס".

משקיעים עשירים ברחבי העולם מגבירים את רכישות הוויזות או האזרחויות של מדינות אחרות, בתקווה שהשקעות אלה ישמשו להם כגידור אישי נגד הממשלות או הכלכלות התנודתיות במולדתם. רובם המכריע הם מיליונרים ומיליארדרים ממדינות שווקים מתעוררים, בייחוד סין, רוסיה ומדינות מזרח תיכוניות, והם משקיעים בדרכונים או בוויזות לאירופה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה.

מומחים מעריכים כי "אזרחים כלכליים" אלה מוציאים 2 מיליארד דולר בשנה על דרכון או ויזה שניים או שלישיים. הביקוש כה חזק שממשלות ברחבי העולם פתחו במעין מרוץ חימוש של ויזות אח"מ, ומציעות תושבות ודרכונים במחירים שהולכים ומאמירים. ב-12 החודשים האחרונים העלו אוסטרליה, קנדה, בריטניה וכמה מדינות אירופיות את המחירים או את דרישות ההשקעה לקבלת ויזת זהב, ויצרו מסלול מהיר חדש לאזרחות.

"אנשים עשירים במדינות לא-יציבות רוצים אופציה שנייה במדינה יציבה יותר", אמר ל"ניו יורק טיימס" כריסטיאן ה. קלין, יו"ר קבוצת הנלי ושות', חברת ייעוץ לונדונית המתמחה בהשגת אזרחות. "העשירים כבר גיוונו את הנכסים שלהם לצורך הגנה, ועכשיו הם רוצים לגוון גם את התושבות שלהם. אז למה לא לבנות גם תיק של דרכונים?"

אך המתנגדים טוענים כי לתוכניות ויזות הזהב ומסלול האזרחות המהיר יש גם היבטים שליליים מכיוון שבמסגרתן מוצע מקלט בטוח גם לאנשים שעשו את הונם ממעשי שחיתות או מפעילויות לא חוקיות.

למרות הביקורת המחריפה, ממשיכות הממשלות לעשות כסף מהתופעה. אחת המרוויחות הגדולות היא מלטה. בינואר מכרה מלטה, אי-מדינה שאוכלוסייתה עומדת על 425 אלף בלבד, את זכות האזרחות תמורת 650 אלף אירו (יותר מ-800 אלף דולר) ללא שום דרישת תושבות. מכיוון שמלטה חברה באיחוד האירופי, אזרחות מלטזית מעניקה את היכולת לנסוע ולהתגורר ב-28 מדינות האיחוד.

בעקבות המחאה שעוררה תוכנית האזרחות של מלטה, הוסיפה הממשלה המלטזית דרישות חדשות כולל הדרישה שהמבקשים ישקיעו לפחות 350 אלף אירו בנדל"ן ו-150 אלף אירו באג"ח ממשלתיות. בששת החודשים הראשונים הצטרפו לתוכנית יותר מ-200 משקיעים, והממשלה שלשלה לקופתה 200 מיליון דולר, לדברי קלין, שהשתתף בגיבוש התוכנית. קלין ציין כי הממשלה בודקת בקפדנות כל מועמד ומוודאת כי אין לו חריגות פיננסיות.

לאחרונה הכריזה אוסטרליה על תוכנית ויזה פרמיום למשקיעים, שזכתה לכינוי 'ויזת הפלטינה'. לאוסטרליה כבר יש מסלול ויזת זהב, ששמה הרשמי 'ויזה למשקיעים משמעותיים', ושמציעה תושבות קבועה לאחר ארבע שנים בתמורה להשקעה של 5 מיליון דולר אוסטרלי (4.15 מיליון דולר ארה"ב). יותר מ-436 ויזות כבר הוענקו במסגרת התוכנית, שהניבה לאוסטרליה השקעות של יותר מ-2 מיליארד דולר אוסטרלי.

התוכנית החדשה מספקת מסלול תושבות מהיר יותר (תוך 12 חודשים בלבד) בתמורה להשקעות בסך 15 מיליון דולר אוסטרלי.