הסתיים מבצע החילוץ בבית הקפה בסידני; "החוטף נהרג"

(עדכון) - בתום כ-16 שעות שבהם המתינו בדריכות, ניצלו כוחות המשטרה את הימלטותם של חמישה בני ערובה ופרצו לבית הקפה "לינדט" במרכז העיר ■ לפחות שלושה בני אדם נפצעו באורח קשה, וככל הנראה אדם נוסף נהרג

מחבל בסידני - אוסטרליה / צילום: רויטרס

כוחות המשטרה באזור בית הקפה "לינדט" פרצו אחר הצהריים (ב') למתחם במרכז סידני שבאוסטרליה, שם הוחזקו עשרות בני ערובה מאז שעות הבוקר. על פי דיווח ברשת ABC האוסטרלית, לפחות שני בני אדם נהרגו ושלושה נוספים נפצעו באורח קשה במבצע החילוץ. "ערוץ 7" האוסטרלי דיווח כי אחד מההרוגים הוא החוטף, אולם טרם התקבל כך אישור רשמי.

דוברת משטרת ניו סאות' וויילס מסרה כי המצור על בית הקפה הסתיים באופן רשמי. זאת, דקות ספורות לאחר שחמישה בני ערובה נמלטו מהמקום. חמישה נוספים נמלטו מוקדם יותר, תחת חיפוי משטרתי כבד, ככל הנראה דרך דלת צדדית.

להערכת המשטרה, בבית הקפה הוחזקו כ-30 חטופים. עם רדת החשיכה, החוטף אילץ את אחת העובדות במקום לכבות את האורות בבית הקפה. התקשורת האוסטרלית סירבה לפרסם קטע וידאו, שבו נראתה בת ערובה נוספת מעבירה למשטרה את דרישותיו של החוטף.

החמוש שהשתלט על בית הקפה הוא מאן הארון מוניס, פליט איראני שהואשם בתקיפה מינית, ונהג לשלוח מכתבי נאצה למשפחות של חיילים אוסטרלים שנהרגו בלחימה באפגניסטן בין השנים 2007 ו-2009 - כך מסר גורם משטרתי.

"אין שום סיבה מבצעית לצנזור השם כרגע", הוסיף הגורם. על פי דיווח ברשת "גרדיאן", מוניס, בן 49, הכריז על עצמו "איש דת מוסלמי ופעיל שלום". פרקליטו לשעבר, עו"ד מני קונדיטסיס, סיפר לרשת ABC האוסטרלית כי הוא אדם בודד, וסביר כי הוא פעל לבדו. "האידאולוגיה שלו כל כך חזקה וכל כך עוצמתית, עד שהיא מערפלת את ההיגיון הבריא ואת האובייקטיביות שלו", אמר.

בשנת 2001 סיפר מוניס בריאיון לרשת ABC כי הוא נמלט לאוסטרליה חמש שנים קודם לכן, לאחר שלטענתו התנגד למשטר האיראני. בעקבות כך, רעייתו וילדיו הושמו תחת מעצר בית. "אני יכול לומר שהם בני ערובה", אמר אז החוטף.

לפי פרסומים שדלפו לכלי התקשורת הזרים, החוטף דרש לשוחח עם ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט, וביקש שימסרו לידו דגל של "המדינה האיסלאמית" (דאעש). מוקדם יותר, הונפו בבית הקפה שני דגלים שחורים המזוהים עם ארגונים איסלאמיסטיים שונים. כמה מבני הערובה אולצו להחזיק את הדגלים השחורים בצמוד לחלון.

בשנה שעברה מוניס נשפט ל-300 שעות של עבודות שירות ולשנתיים של מאסר על תנאי, בשל 12 אישומים של ניצול שירות הדואר על מנת לשלוח את מכתבי הנאצה. ביציאה מבית המשפט, הבטיח מוניס כי הוא ימשיך לשלוח את ההודעות, והבהיר כי הוא "נעלב לחלוטין" מההחלטה.

לטענתו, המכתבים ששלח היו "פרחים של עצות". הוא הוסיף: "מעכשיו, כשאני רוצה לייעץ לאנשים לא להרוג אזרחים, אני אעשה זאת במשלוח ידני. כולם חייבים לייעץ לאנשים לא להרוג חפים מפשע".