אזהרה חריפה ממודי'ס: הקדמת הבחירות בישראל היא בעלת השפעה שלילית על דירוג האשראי; הבטחות המס של הפוליטיקאים יפגעו במשק בעתיד

מודי'ס: "הטלטלה הפוליטית בישראל תערער את האמון הכלכלי, תדחה את יישומן של רפורמות שנועדו להאיץ הצמיחה ותקשה על תכנון פיסקלי לשנתיים הבאות"

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

חחברת דירוג האשראי מודי'ס מזהירה היום (ב') מההשלכות של הקדמת הבחירות בישראל. כלכלני חברת הדירוג הוציאו עדכון מיוחד על ישראל, המדורגת A1 עם תחזית דירוג "יציבה" והזהירו כי להקדמת הבחירות יש השפעה שלילית על קביעת הדירוג.

במודי'ס מדגישים שהתפרקות הממשלה מגיעה רק 20 חודשים לאחר הקמת הקואליציה.

"הטלטלה הפוליטית בישראל היא גורם שלילי בקביעת דירוג האשראי כי היא תערער את האמון הכלכלי, תדחה את יישומן של רפורמות כלכליות שנועדו להאיץ את הצמיחה ותקשה על תכנון פיסקאלי לשנתיים הבאות", נכתב בסקירה עליה חתומים האנליסטים קריסטין לינדו, רבקה קרנוביץ ופמלה רייס-הררה.

הכלכלנים סבורים כי בשל אי-העברת התקציב ויישומו של תקציב 1/12 מתחילת 2015 עד אשר יעבור תקציב חדש בממשלה הבאה, הגירעון עשוי להסתכם בפחות מ-3.4% מהתמ"ג בשנה הבאה (היעד שאושר ע"י הממשלה לפני שפורקה). אם כך, יחס החוב-תוצר של ישראל עשוי לרדת מעט בשנה הבאה במקום לעלות.

"זה אמנם נשמע חיובי", כותבים הכלכלנים, "אבל זו יותר תאונה מאשר ניהול מדיניות פיסקלית".

הכלכלנים כותבים מפורשות שהטלטלה הפוליטית "תפגע בהשקעות במשק ובפעילות הכלכלית".

מעבר לכל, מודי'ס מזהירה כי הטלטלות הפוליטיות פוגעות ביכולת לתכנן לטווח ארוך: "היעדר משילות פוליטית רציפה תפגע בתכנון הפיסקלי. פוליטיקאים יפזרו הבטחות על הקלות מס וזה יפגע בתקציב בעתיד ויהיה קשה להפוך את היוצרות".

במודי'ס מכנים את שיטת הבחירות הייצוגית בישראל "לא יציבה באופן אינהרנטי... וכתצואה מכך שום ממשל לא מחזיק במשך כהונה שלמה. כהונת הממשלה האחרונה הייתה קצרה במיוחד".

במודי'ס מעריכים שתקציב הביטחון יגדל בשנה הבאה ומסכמים כי "ישראל צריכה תכנון פיסקלי עקבי יותר על מנת לשמור על תוואי של ירידה בחוב".

כזכור, לאחרונה הורידו כלכלני פיץ' את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובי" ל"יציב", עוד לפני הקדמת הבחירות.

יו"ר בייקר טילי, רו"ח איל הורוביץ אמר בתגובה: "הודעתה של חברת הדירוג הבינלאומית 'מודיס' כי התפרקות הקואליציה היא סימן שלילי לדירוג האשראי של ישראל, לא מפתיעה. הבחירות בישראל נתפסות כלפי חוץ כאקט של חולשה על רקע כלכלה חלשה. כביכול, הממשלה לא הצליחה להעביר חוקים שאמורים היו לבטא יציבות כלכלית ולשפר את הכלכלה הישראלית כמו חוק מע"מ 0 ותקציב המדינה, אז היא החליטה לצאת לבחירות. מעבר לזאת, הבחירות עצמן יעלו המון כסף למשק ובו בזמן פעילות הממשלה תיעצר לחצי שנה. אלו, מהווים עוד סממן פוטנציאלי להורדת דירוג אשראי. דירוג אשראי A1 הוא חלש למדינה כמו ישראל והמשמעות של הורדה נוספת היא שההשקעות הזרות במשק הישראלי, שכבר היום הולכות ומתמעטות, יתדרדרו, בעיקר בתחום השקעות ריאליות, הייטק ונדל"ן".