התסריט שיפריד בין בעלי השליטה ובין פיננסי לריאלי ב-IDB

בעל שליטה א' למכור את החזקותיו באי.די.בי לבעל שליטה ב', לפי שווי ההשקעה המקורית (או קרוב לכך), ולסיים את השותפות ביניהם

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין השקיעו השנה במצטבר סכום עתק של 1.4 מיליארד שקל בקבוצת אי.די.בי פתוח, ולמרות זאת, אין זה סוד שהשותפות בין השניים אינה מהמוצלחות, ונתקלת מאז הרכישה בקשיים רבים. בן משה אף בחן לאחרונה דרכים לסיום השותפות בין השניים, אולם רעיונותיו לא הפכו לפי שעה להסדר פרידה בין הצדדים.

אולם הודעה שפרסמה אתמול חברת כלל ביטוח, אחת משתי ההחזקות העיקריות של אי.די.בי, שופכת אור על תסריט אפשרי, דמיוני לפי שעה, להיפרדות מכובדת בין שני השותפים, שגם תביא לשיפור מהותי במצבה הפיננסי של אי.די.בי וגם תפתור עבורה את בעיית הריכוזיות.

מההודעה התברר כי למרות שדורית סלינגר, הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, מתנגדת להענקת היתר שליטה בכלל ביטוח לאי.די.בי בגלל מצבה הפיננסי הרעוע של האחרונה, היא אינה שוללת מתן היתר שליטה עתידי לאלשטיין או לבן משה (או לשניהם יחדיו) אם מי מהם יחזיק בכלל ביטוח ישירות ויוכיח איתנות פיננסית.

אי.די.בי נדרשת לפי חוק הריכוזיות להיפרד מכלל ביטוח או מהחזקותיה הריאליות המהותיות, ולדברי בן משה הקבוצה בחרה בהחזקות הריאליות. כך שאם אי.די.בי לא תצליח למצוא קונה למניות השליטה בכלל ביטוח במחיר ראוי לטעמה, יכול לכאורה בעל שליטה א' לרכוש את השליטה בכלל ביטוח, ובדרך זו יזרים לאי.די.בי הון משמעותי שייצב את פעילותה, יאפשר פירעון של יותר ממחצית חובותיה וכמובן, יגדיל משמעותית את שוויה בבורסה.

במצב כזה, יוכל אותו בעל שליטה למכור את החזקותיו באי.די.בי לבעל שליטה ב', לפי שווי ההשקעה המקורית (או קרוב לכך), ולסיים את השותפות ביניהם. מתווה העסקה כולה יוכל להתבצע בחלקים ואף להתפרש על פני שלוש עד חמש שנים, אולם בשורה התחתונה מדובר על תוכנית ברורה לפרידה, שבמסגרתה שותף אחד מחזיק בכלל ביטוח והשני נותר עם אי.די.בי פתוח, וההחזקה המהותית היחידה שתיוותר לאחרונה היא דיסקונט השקעות - ששולטת בשופרסל, בסלקום ובנכסים ובנין.

היות שתסריט זה כולל עסקת בעלי עניין, הרי שהוא יחייב את אישור בעלי מניות המיעוט באי.די.בי, ומשום כך השווי שלפיו תימכר השליטה בכלל ביטוח לאחד מבעלי השליטה חייב להיות הוגן. כמה הוגן? ובכן, אשתקד חתמה קבוצת משקיעים מסין על עסקה לרכישת השליטה בכלל ביטוח לפי שווי של 4.6 מיליארד שקל, כך ששווי זה עשוי להוות מעין מחיר רצפה לכל עסקת בעלי עניין, למרות שהוא משקף פרמיה גבוה של 44% על שווי השוק הנוכחי של חברת הביטוח בבורסה.

מאיפה הכסף?

אז מאיפה יביא בעל שליטה א' 2.3 מיליארד שקל לפחות לרכישת 50.01% מכלל ביטוח? ובכן קרוב למחצית הסכום, 1.15 מיליארד שקל, יגיעו לאורך זמן מבעל שליטה ב', שירכוש כאמור את החזקות בעל שליטה א' באי.די.בי פתוח, וייטול על עצמו את חלקו של האחרון בהתחייבויות ההשקעה העתידיות כלפי אי.די.בי פתוח ונושי אי.די.בי אחזקות.

עסקה מסוג זה תדרוש מכל אחד מבעלי השליטה באי.די.בי להשיג מקורות נוספים בהיקף של 300 מיליון דולר (מעבר להזרמות העתידיות שלהן התחייבו) - סכום מאתגר אבל מחויב המציאות לנוכח תוכניתם המקורית לרכוש את השליטה בקונצרן עמוס חובות כאי.די.בי פתוח. העסקה עצמה, ייתכן, תתבצע בחלקים ועל פני כמה שנים, וכך תעניק מרווח נשימה מסוים לכל אחד מהצדדים.

השאלה הגדולה שעולה אם כן היא, מי יהיה בעל שליטה א' ומי יהיה בעל שליטה ב'? את התשובה לכך יוכלו בן משה ואלשטיין לקבוע רק בעצמם, אבל מדבריו של בן משה בוועידת העסקים של "גלובס" בשבוע שעבר, ניתן להבין באיזה צד הוא לכאורה מעוניין להיות.

"אלשטיין מסתכל על השקעות מהצד הפיננסי ואני איש אופרטיבי", אמר בן משה, והסביר כי לנכסים ובנין יש המון קרקעות שאפשר לבנות עליהן דיור בר-השגה, לסלקום קיימת האפשרות לעשות טלוויזיה רב-ערוצית במחירים זולים יותר מאלו הקיימים כיום בישראל, ודרך שופרסל אפשר לדעתו לחולל מהפכה צרכנית להפחתת יוקר המחיה.