המכרה החדש של כיל: 50% ממיזם פוספט בסין בהשקעה של 452 מ' ד'

תיכנס בשותפות עם חברת כימיקלים מקומית במכרה המפיק כ-2.5 מיליון טון פוספט בשנה, ל-30 שנה

סטפן בורגס / צילום: סיון פרג'
סטפן בורגס / צילום: סיון פרג'

יצרנית הדשנים כיל מקימה מיזם משותף בסין, ותשקיע 452 מיליון דולר תמורת בעלות על 50% ממנו, בנוסף להחזקה אסטרטגית של 15% במניות השותפה למיזם - חברת הכימיקלים Yunnan Yuntianhua, שנסחרת בבורסת שנחאי לפי שווי של כ-1.8 מיליארד דולר.

המיזם נוגע לפעילות פוספט משולבת, ויכלול מכרה המפיק כ-2.5 מיליון טון סלע פוספט בשנה ל-30 השנים הבאות. לפי הדיווח של כיל, העסקה צפויה לתרום לרווח הנקי של החברה החל מהשנה הראשונה, עם מכפיל EV/EBITDA של 7.4 על בסיס תחזיות לשנה השנייה.

ההחזקה במניות השותפה הסינית תהפוך את כיל לבעלת המניות הפרטית הגדולה ביותר בחברה הסינית, ותאפשר לה למנות שני חברי דירקטוריון וסמנכ"ל ב-Yunnan Yuntianhua.

גיוון מקורות חומרי הגלם

בכיל מציינים שהשותפות האסטרטגית תמנף את מומחיות הייצור, היכולות הטכניות והשיווקיות של שתי החברות, ותכלול פלטפורמה משותפת של מו"פ פוספט במחוז יונאן, לשם שיפור תהליכים ופיתוח מוצרים חדשים לשני השותפים. בחברה רואים את המהלך כחלק מהאסטרטגיה של גיוון ושדרוג מקורות חומרי הגלם, בעיקר בשווקים מתפתחים - במקרה זה סין - תוך הרחבת הנוכחות בשוקי הקצה. כיל מציינת שהיא מתכוונת להמשיך ולבחון הזדמנויות נוספות בכיוונים אלו.

בהקשר זה, נציין כי אתמול פורסם לראשונה ב"גלובס" כי כיל פנתה לאחרונה ללב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, כדי לבחון אפשרות השקעה בפרויקט כריית הפוספטים הענק שהוא מקדם בנמיביה שבאפריקה. ככל הידוע, בוחנת כיל השקעה של מאות מיליוני דולרים בפיתוח הפרויקט ובהפעלתו. בכוונת החברה הפרטית של לבייב, LLNP, להשקיע 800 מיליון דולר בהקמת מתקן כרייה שיפיק כ-2 מיליון טון בשנה.

כיל , שבשליטת החברה לישראל, נסחרת לפי שווי שוק של 35.7 מיליארד שקל בבורסות של תל אביב ושל ניו יורק. החברה השלימה לאחרונה הנפקה פרטית של איגרות חוב בהיקף של 800 מיליון דולר.