הנפקה מוצלחת בבריטניה לקמדן מרקט של טדי שגיא

‎‎בעיצומו של משבר כלכלי ברוסיה שמרעיד את שוקי ההון, שגיא הנפיק אתמול ב-‏AIM‏ את שוק הקניות הבריטי הפופולרי לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר ‏‎‎■ המסחר במניה יחל ביום שני הקרוב

‎‎למרות נפילת מחיר הנפט, קריסת הרובל הרוסי - שמאתמול מרעידה את שוקי ההון, והחשש ממשבר כלכלי מתמשך בגוש האירו - טדי שגיא עשה זאת שוב. ובמושגים של שגיא - הנפיק חברה רביעית מבית היוצר שלו בשוק ההון הבריטי, שהיא השלישית מתחילת השנה הנוכחית. אתמול (ג') הושלמה הנפקת קמדן מרקט (‏Camden Market‏), שוק הקניות הבריטי שבבעלות שגיא, בבורסת המשנה הבריטית (‏AIM‏). שגיא גייס לחברה המאגדת את פעילות השוק 100 מיליון ליש"ט (156 מיליון דולר) לפי שווי של 750 מיליון ליש"ט (1.2 מיליארד דולר) "אחרי הכסף".

‏החברה שהונפקה נקראת ‏MarketTech‏, והמניה שלה תחל להיסחר ביום שני הקרוב לפי מחיר של 200 פני. הנפקת ‏‏MarketTech‏ היא ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר שבוצעה ב-‏AIM‏ מתחילת השנה, וכפי שצוין בפתיחה היא כבר השלישית של שגיא בשנה זו. קדמו לה ההנפקות של ‏‏SafeCharge‏ ושל ‏Crossrider‏.

‏מתחילת השנה ועד סוף נובמבר בוצעו ב-‏AIM‏, כך לפי סיכומי הבורסה, 101 הנפקות (ראשוניות ומשניות) - 83 של חברות בריטיות ו-18 של חברות זרות, ובמסגרתן גויסו 5.1 מיליארד ליש"ט, בחלוקה של 2.3 מיליארד בהנפקות ראשוניות והיתר בהנפקות משניות. לפי הידוע, הנפקת ‏‏MarketTech‏ תהיה ההנפקה הראשונית האחרונה בשנה זו בבורסת המשנה הבריטית.

‏‏לפי ההודעה הראשונית של החברה על כוונתה להנפיק, בתוך לכל היותר שנה מההנפקה ב-‏AIM‏ תשדרג עצמה ‏‏MarketTech‏, ותעבור להיסחר בבורסה הראשית של בריטניה (‏Main Market‏).

‏הביקוש למניות החברה היה גבוה משמעותית מההיצע - פי חמישה - וחלק מהן נרכשו על ידי מוסדיים ישראלים, כפי ששגיא תכנן. לפי הידוע, 15% מהמניות נרכשו על ידי גופים ישראליים (15 מיליון ליש"ט מתוך סך ביקוש של 40 מיליון ליש"ט), דוגמת חברות ביטוח וקופות גמל מובילות. את ההפצה של המניות בישראל ביצעה ברק קפיטל בניהולו של צביקה מנס. למעשה, זו הפעם הראשונה בה שגיא מאפשר לשוק ההון הישראלי לקחת חלק בהנפקות שלו. ושלא במפתיע - הביקוש הישראלי להן אינו מבוטל.

‏‏הצפת ערך תוך פחות משנה

‏‎‎שגיא, כזכור, רכש במארס השנה את הבעלות בחברת ההחזקות ‏Camden Market Holdings‏ - פעילות שכוללת את ‏Stables Market‏ ואת ‏Camden Lock Village‏ - תמורת 400 מיליון ליש"ט. קמדן מרקט הוא שוק הקניות הפופולרי ביותר בלונדון, ומוקד משיכה תיירותי שני אולי רק לארמון המלוכה הבריטי ו/או הביג בן. מדי שנה פוקדים אותו 40 מיליון איש.

‏השוק מכיל שישה אזורים נפרדים: הראשון והגדול שבהם הוא ה-‏‏Stables Market‏ (שאותו רכש שגיא במארס); השני בגודלו הוא ‏Camden Lock‏ (שאותו רכש שגיא באוקטובר תמורת 70-90 מיליון ליש"ט); השלישי הוא תעלת קמדן (נרכש גם הוא על ידי שגיא); הרביעי הוא ‏Buck Street‏ (נרכש על ידי שגיא לפני שלושה חודשים); החמישי הוא ‏Electric Ballroom‏ (מתחם הופעות, לא בבעלות שגיא); והשישי הוא ‏‏Inverness Street‏ - החלק הכי פחות מהותי בשוק, שמצוי בבעלות העירייה. למעשה, זו הפעם הראשונה בתולדות השוק שרוב חלקיו מצויים תחת אותה בעלות.

‏כך, השקיע שגיא כמעט חצי מיליארד ליש"ט (778 מיליון דולר, או 3 מיליארד שקל) ברכישת השליטה בקמדן מרקט.

‏‏לשגיא יש כבר תוכניות לפיתוח השוק, והוא מתכנן להשקיע יותר מ-300 מיליון ליש"ט, בין היתר בפיתוח המתחם ‏Camden Lock Village‏ שצפוי להיות מושלם בתחילת 2018. כמו כן, מתכנן שגיא להכניס טכנולוגיות אינטרנט לשוק המסורתי, כדי להרחיב משמעותית את פעילות הסחר האלקטרוני שלו. לצורך כך, בשבועות האחרונים החלה הקבוצה להפעיל מחסן לוגיסטי בגודל 15,000 מ"ר שמשרת את פעילות הסחר האלקטרוני. באמצעות הפעלת המחסן, יהיה ניתן בקרוב לרכוש דרך אתר האינטרנט של השוק ממגוון המוצרים הייחודיים שלו.

‏במקביל, נערכת הקבוצה להפעלת חנויות דיגיטליות במתחמי השווקים שיאפשרו חוויית מסחר דיגיטלי בזמן אמת, לצד חוויית המסחר הרגילה. מחזור המכירות הנוכחי של הסחר אלקטרוני בשוק עומד על כ-35 מיליון ליש"ט בשנה, ובקבוצה מעריכים כי בתוך שנתיים עד שלוש שנים יגיע מחזור זה לכ-200 מיליון ליש"ט.‏‎‎‏