אזרחים ברוסיה: "ארה"ב אשמה במצב. היא האויב"

קריסת הרובל מציתה במוסקבה קדחת קניות של מוצרים שונים לפני עליית המחירים הצפויה ■ תושבת מוסקבה בתשובה לשאלה מי אשם במצב: "נו, מי אשם בנפילת מחירי הנפט? ארה"ב. היא האויב"

מוסקבה / צילום: בלומברג
מוסקבה / צילום: בלומברג

אזרחי רוסיה ממהרים להמיר את חסכונותיהם וקצבאות הפנסיה שלהם לדולרים ולאירו, ואף לרכוש כמויות גדולות של רהיטים ותכשיטים בתגובה להאצה בקריסת הרובל.

חששותיהם הגוברים של אזרחי רוסיה השתקפו אתמול והיום (ד') באורות האדומים של דוכני חלפני הכספים הפזורים ברחבי מוסקבה, שאותתו על היחלשותו הנמשכת של המטבע.

בכמה סניפי בנקים אזל המט"ח כאשר לקוחות רגילים מיהרו להמיר רובלים בדולרים ואירו - מגמה שלדברי בנקאים וסוחרים האיצה את נפילת הרובל.

עשרות בני אדם השתרכו בתור לפני אחד מסניפי הבנק הגדול ביותר במדינה, סברבנק, מול תחנת קורסקי במרכז מוסקבה. "הוצאתי חלק מהפנסיה שלי ואני רוצה להמיר את זה בדולרים", אמרה גלינה, גמלאית שסירבה לנקוב בשם משפחתה. "אף אחד מאתנו לא יודע מה קורה. כולנו דואגים שהמטבע ימשיך ליפול".

קריסתו הדרמטית של הרובל בימים האחרונים לא הציתה פאניקה גלויה, אך המריצה את התושבים להמיר את הרובל במטבעות אחרים ולצבור מוצרים בני קיימא כמו רהיטים, מכוניות ותכשיטים לפני שיתייקרו עוד יותר.

בנקאים דיווחו כי תגובת האנשים מן השורה הגבירה את הלחץ על הרובל ויצרה מעגל קסמים רע ששוחק את האמון המטבע. ארטם זוטוב, מנהל המט"ח בזרוע הקמעונית של הבנק השני בגודלו ברוסיה במונחי נכסים, אוטקריטי בנק, אמר משלשום זינק הביקוש למט"ח פי שלושה או ארבעה.

בקניון אטריום, הנמצא מול סניף סברבנק בצדו השני של הרחוב, בחנו הקונים בשקיקה מותגים מערביים כגון גוצ'י ו-טופשופ. גליה, רופאה בגיל העמידה, הציגה לראווה את טבעת הזהב שקנתה זה עתה. "אני חושבת שהרובל ימשיך ליפול עד סוף השנה", הסבירה. "זה הזמן לקנות רהיטים!".

ואכן, קונים דיווחו על תורים אדירים - אפילו בשתיים בבוקר - בחנות איקאה בלילה שבין יום ב' ל-ג', מכיוון שאנשים מיהרו לצבור מוצרים לפני שצניחת הרובל תקפיץ את המחירים. חברת הרהיטים השבדית הודיעה כי תעלה את המחירים ביום ה'.

"אנשים שלא הצליחו להמיר את הכסף שלהם בשער של 35 או 40 רובל לדולר קונים מוצרים יקרים ואיכותיים, מכוניות ודירות בגלל שהתמחור המחודש המסיבי עדיין לא התרחש", אמר ויאצ'סלב טרפזניקוב, מנכ"ל האיגוד המקצועי של הבנקים באזור אורל בעיר יקטרינבורג.

עלייה במכירות הרכב

למרות ההאטה הכלכלית, נרשמה בנובמבר עלייה במכירות הרכב ברוסיה לעומת החודש הקודם, ודצמבר "מבטיח למדי", לדברי הארגון העסקי, התאחדות העסקים האירופיים ברוסיה (AEB). "הביקוש הקמעוני היה יוצא דופן בשבועות האחרונים", אמר יורג שרייבר מ-AEB .

איש אינו מצפה שהזינוק בהוצאות הצריכה יימשך זמן רב, בייחוד לנוכח העובדה שהריבית הגבוהה מתחילה לפגוע בנוטלי ההלוואות ובעסקים הקטנים, לאחר ששלשום בלילה העלה הבנק המרכזי במפתיע את הריבית ל-17%.

"אנשים מנסים להוציא את הרובלים האחרונים שלהם ולקנות דברים שעדיין לא תומחרו מחדש, אבל למגמה הזאת יש תאריך תפוגה", אמר טרפזניקוב.

להעלאת הריבית תהיה השפעה הרסנית על תעשיית הבניה, הוסיף טרפזניקוב. "אם הבעלים של חברת בנייה בינונית קיבל אשראי באביב או בקיץ בריבית של 14%-15%, בשבוע הבא הוא עלול לקבל הודעה שבה נאמר שעליו לשלם כעת ריבית של 25%. לנוכח הירידה בביקוש, הירידה בהכנסות הלקוחות והעלייה בשערי הריבית, הוא עלול למצוא את עצמו כעת על הקצה".

תושבי מוסקבה חלוקים בדעותיהם בסוגיה מי אשם בקריסת המטבע, אך יש סימנים לאכזבתם הגוברת מהרשויות.

"האם הסנקציות אחראיות לספקולציות שמבצעים הבנקים? אני לא חושב. זה נועד להסיח את דעתנו. הם אומרים לנו: 'תראו מה קורה באוקראינה'. ובעוד אנחנו מסתכלים על מה שקורה שם באוקראינה, הממשלה שולחת יד לכיסים שלנו", אמר קונסטנטין שוליק, יועץ במקצועו ותושב מוסקבה. הוא קבל על כך שהמשכנתא צמודת-הדולר שלו התייקרה ב-50% במונחי רובל בשל קריסת המטבע.

"אני לא יוצא לחופשה ואני אצטרך להצטמצם במתנות שאקנה לרגל השנה החדשה, וחשבון המכולת שלי כבר גדל ב-15% בגלל האינפלציה".

אך לגלינה, שעמדה בתור מחוץ לסניף סברבנק, יש הסבר אחר. בתשובה לשאלה את מי היא מאשימה בנפילת הרובל, השיבה גלינה: "נו, מי אשם בנפילת מחירי הנפט? ארה"ב. ארה"ב היא האויב".