גם היא ב"רוסיות": מניית גן שמואל איבדה 20% בחודש

חברת התעשייה הקיבוצית עוסקת בייצור חומרי הגלם לתעשיית המשקאות הקלים והמיצים הטבעיים, וחלק לא מבוטל מתוצרתה מיועד לשוק הרוסי

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

המשבר החריף בכלכלה הרוסית מזוהה בשוק ההון המקומי בעיקר עם ניירות הערך של אפריקה ישראל ומירלנד, צמד חברות הנדל"ן הישראליות הפועלות ברוסיה, שניירות הערך שלהן ספגו ירידות חדות בימים האחרונים. אולם עסקי הנדל"ן הם לא היחידים שבהם ישנה מעורבות ישראלית ברוסיה, ובין שתי המדינות מתקיימים עסקים נוספים, ובהם חקלאות ותעשייה.

נציגה לעסקים הללו מהווה חברת גן שמואל, שנפגעת בחודשים האחרונים מחוסר היציבות המדיני-כלכלי ברוסיה, פגיעה שעלולה להחמיר בשל החרפת המשבר שם. חברת התעשייה הקיבוצית עוסקת בייצור חומרי הגלם לתעשיית המשקאות הקלים והמיצים הטבעיים, וחלק לא מבוטל מתוצרתה מיועד לשוק הרוסי.

בחודש האחרון איבדה מניית גן שמואל כ-20% מערכה, ומרמת השיא שלה, שנקבעה בתחילת חודש יולי, צנחה המניה ב-36%, לשווי חברה של פחות מ-400 מיליון שקל.

גן שמואל נמצאת בשליטת קיבוץ גן שמואל, ולצדו מחזיקים בה גם הקיבוצים גת ובית ניר, וכן חברת שטראוס, באמצעות מחלבות יוטבתה. החברה, המנוהלת על-ידי אורי קנמון, עוסקת בעיקר בייצור תעשייתי של מוצרים מבוססי פרי הדר, פירות טרופיים ועגבניות, הנמכרים בעיקר לחו"ל. בתחום הקמעוני היא מייצרת מיצים טבעיים ונקטר לצרכנים בארץ ובעולם, בין היתר תחת המותג "פרימור".

"קשיי לקוחות בקנייה מהחברה"

הפגיעה בפעילות החברה בשוק הרוסי באה לידי ביטוי בתוצאות הכספיות של גן שמואל ברבעונים האחרונים, בשל צניחת ערך הרובל, ירידה בביקושים וקושי של יבואנים מקומיים להמשיך בפעילות שוטפת. מכירותיה בתשעת החודשים הראשונים של 2014 ירדו ב-5% ל-181 מיליון דולר, והחברה הסבירה כי המגמה השלילית בפעילות "נובעת מירידה במכירות ברוסיה ובאוקראינה, על רקע המשבר הגיאופוליטי באזור".

בגן שמואל הוסיפו, כי "המשבר יצר מחסור במזומנים ובאשראי, לצד היחלשות של המטבע המקומי (בעיקר רובל) מול הדולר, וכתוצאה מכך קשיים של הלקוחות בקנייה מהחברה". עוד ציינו בחברה, כי הפגיעה ביצוא מוצריה היא חלק מ"משבר מתמשך והאטה כללית בענף שנמשכת (עם עליות ומורדות) מאז 2008".

במקביל לשחיקה בהכנסות סבלה גן שמואל משחיקה בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה, והרווח הנקי שלה לשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 צנח ב-50% ל-7.5 מיליון דולר. בסיכום הרבעון השלישי הציגה החברה שורה תחתונה מאוזנת, לעומת רווח נקי של קרוב ל-4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אחרי ירידה של כ-7% במכירות, ל-58 מיליון דולר.

בחברה ציינו, כי "הירידה המהותית ברווח הנקי היא תוצאה ישירה של הירידה בהיקף המכירות שהחלה ברבעון השני, ודורשת ביצוע התאמות בהוצאות השוטפות של החברה, בראש ובראשונה במדיניות הרכש, אך כמובן גם בהוצאות שוטפות נוספות. החברה נערכה לביצוע התאמות אלו".

מניית גן שמואל
 מניית גן שמואל