המלצה: לבטל את תאגידי המים; התעריפים יוזלו בעוד 9%

כך לפי המלצות שיוגשו היום ע"י הוועדה שמינו לפני מספר חודשים שר האנרגיה והמים סילבן שלום ושר האוצר דאז יאיר לפיד ■ השבוע אושרה הפחתה של 10% בתעריפי המים; התעריפים הופחתו בשנה האחרונה בלמעלה מ-15%

סילבן שלום / צלם: תמר מצפי
סילבן שלום / צלם: תמר מצפי

ועדה משותפת של משרד האנרגיה, התשתיות והמים ומשרד האוצר ממליצה להפחית משמעותית את מספר תאגידי המים ברחבי הארץ ולהוריד ב-9% את מחירי המים. במקום התאגידים שייסגרו, הוועדה ממליצה להקים חברה ממשלתית שתנהל את משקי המים העירוניים, תתחזק תשתיות באופן שוטף ותהיה אמונה על אספקת שירות לצרכנים.

את עבודת הוועדה הובילו מנכ"לית משרד האנרגיה, התשתיות והמים, ארנה הוזמן בכור וראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי. הוועדה מונתה בידי שר האנרגיה, סילבן שלום ושר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, לפני כחצי שנה. בכוונת הוועדה להגיש את המלצותיה לעיון השר שלום ולראש הממשלה, בנימין נתניהו שמחזיק בתיק האוצר מאז פיטוריו של לפיד.

כיום פועלים ברחבי הארץ כ-55 תאגידי מים ובשנים האחרונות הם היו חשופים לביקורת ציבורית נרחבת - בעיקר סביב ההתייקרות החדה במחירי המים לצריכה ביתית ולתעשייה. טענות אחרות שהופנו אל התאגידים נגעו לכך שהעלאת מחירי המים נועדה לכסות את עלויות המנגנונים המנופחים שהקימו, תוך העסקה של יועצים חיצוניים ופעילות ממשרדים מפוארים. בשנה האחרונה הובילה ח"כ מירי רגב (ליכוד) יוזמה פרלמנטרית שנועדה להוביל לסגירת תאגידי המים והעברת הטיפול במשק המים לרשויות המקומיות - כפי שהיה לפני שעשרות התאגידים הוקמו. היוזמה הוקפאה על רקע הקמת הוועדה של משרדי האנרגיה והאוצר.

גורמים המקורבים לעבודת הוועדה הבין משרדית אמרו היום (ה') ל"גלובס" כי ניתן יהיה להוריד את מחירי המים ב-9% כבר במהלך המחצית הראשונה של 2015. הוזלה זו כרוכה באימוץ המלצות הוועדה ובאישורן בכנסת. אם ההוזלה תתבצע, היא תצטרף לעוד שורה של הוזלות שאושרו בשנה האחרונה במשק המים: מועצת רשות המים אישרה באחרונה כי בחודש ינואר הקרוב תחול ירידה של 10% במחיר המים, המתווספת לירידה נוספת במחיר המים, בשיעור של 5% במהלך השנה החולפת: "נוצר מצב שבשנה אחת אנחנו מוזילים את המים ב-25% ובאופן שמחזיר את מחיר המים לרמת המחירים של 2009 ועוד טרם המחירים זינקו למעלה ויש כאן בשורה", אמר גורם המקורב לעבודת הוועדה.

לעומת זאת, הגורם התקשה להעריך היום את פרק הזמן שיידרש למען הקמת חברה ממשלתית שתפעל במקום תאגידי המים ותספק במקומם את השירותים החיוניים לציבור הצרכנים. לדברי הגורם, החברה תמקד את פעילותה ברשויות מקומיות שטרם הקימו תאגידי מים וברשויות מקומיות שמפעילות תאגידים "חלשים" וזאת, תוך שכנוע של הרשויות להצטרף אל החברה הממשלתית שתוקם - באמצעות תמריצים כספיים. הגורמים סירבו לפרט אודות תמריצים אלה, אך ציינו כי קיימת בנושא זה תמימות דעים גם בקרב אנשי משרד האנרגיה, התשתיות והמים וגם בקרב אנשי משרד האוצר. עוד הוסיפו הגורמים, כי גם לאחר הקמת החברה הממשלתית החדשה, יתכן שלפחות תאגידי המים שמוגדרים "חזקים"- ימשיכו לפעול כרגיל וזאת תחת הרגולציה של רשות המים.

בדיוני הוועדה הבין משרדית השתתף גם מרכז השלטון המקומי, והיום מסר יו"ר המרכז וראש עיריית מודיעין, מכבים ורעות, חיים ביבס כי טרם הושגו הבנות בינו לבין משרדי הממשלה בנוגע לתוכנית.

"עדיין יש פערים"

במרכז השלטון המקומי הבהירו כי בין הצדדים עדיין קיימים פערים, על מודל ההתאגדות של רשויות מקומיות ועל מנגנוני הפיקוח על מחירי המים. ביבס וח"כ מירי רגב, שמכהנת גם כיו"ר ועדת הפנים של הכנסת, צפויים לקיים ביום שני הקרוב דיון בהשתתפות ראשי רשויות מקומיות בנוגע לתוכנית - במטרה לבטל את פעילות תאגידי המים במתכונתם הנוכחית, זאת משום שהפכו לטענתם ל"פרה חולבת". לדברי ח"כ רגב "המודל שיסוכם חייב להיות כזה שיביא להורדת מחירים, תוך בניית מנגנון לפיקוח על מחיר המים ובהחלטה על מודל ניהול מים יעיל שיסיר את הנטל הכבד מהציבור".

יו"ר פורום תאגידי המים, שעיה קרפ ביקר היום את ההמלצה לביטול התאגידים: "מי שטוען שחברה ממשלתית תוכל לנהל את רשתות המים העירוניות - לא מבין מה זה משק מים עירוני, תוך טיפול קבוע בצנרת ישנה ובצורך לתחזוקה תשתית מסובכת. תאגידי המים שיפרו את פעילותם בשנתיים האחרונים. מאז שהחלו לפעול, התאגידים צמצמו ב-15% את היקף הפחת במים ומדובר בחיסכון של כמיליארד שקל.

"בכל מקרה, ההמלצות האלה יאושרו כנראה רק בממשלה הבאה ואני מניח שהן יישארו על השולחן. אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק", אמר.

קוב מים
 קוב מים