יוזמים ומבקיעים: ניצחון מוחץ לישראל באו"ם

בהצבעה בעצרת הכללית הצביעו 134 מדינות בעד "החלטת היזמות" של ישראל ■ ההחלטה רותמת את כל סוכנויות האו"ם לעידוד יוזמות של פיתוח אזורי ומסירה חסמים ביורוקרטיים מפרויקטים בחסות האו"ם ■ שגריר ישראל: ישראל לעולם לא תשלים עם מאמצי גורמים באו"ם לשלול ממנה לגיטימציה

בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם /  צילום: אבי אוחיון לע"מ
בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם / צילום: אבי אוחיון לע"מ

ברוב מוחץ של 134 מדינות, הצביעה הערב (ו') העצרת הכללית של האו"ם בעד הצעת החלטה ישראלית, שמכונה "החלטת היזמות". ההחלטה נועדה לתמוך בצמיחה כלכלית ולעודד יזמות ופרויקטים של פיתוח ברחבי תבל. היא התקבלה למרות שקבוצת המדינות הערביות באו"ם עשתה מאמצים אינטנסיביים לסיכול התמיכה בה.

102 מדינות, מכל הקבוצות האזוריות באו"ם, העניקו חסות להצעת ההחלטה לפני ההצבעה. כל המדינות הערביות הצביעו נגד, אך מדינות מוסלמיות באפריקה הצביעו בעד. סין נמנעה. רוסיה והודו תמכו.

"החלטת היזמות" רותמת את כל סוכנויות האו"ם לעידוד יוזמות של פיתוח אזורי ומדינתי, מסירה חסמים ביורוקרטיים מפרויקטים בחסות האו"ם ופותחת אפיקי מימון ליוזמות פיתוח. משלחת ישראל באו"ם מתכננת לכלול יזמות בקבוצת יעדי הפיתוח שתבחר העצרת הכללית ב-2015. היעדים האלה יתוו את מדיניות הפיתוח של הארגון ב-15 השנים הבאות וישפיעו על חלוקת התקציב של או"ם.

בעקבות קבלת ההחלטה, אמר שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "יזמים הם אלה שמסרבים לקבל את המציאות כפי שהיא, נלחמים לשנותה ושועטים לקראת הניצחון". "באו"ם כבר מבינים שישראל היא יזמית בלתי נלאית", הוסיף השגריר. "ישראל לעולם לא תשלים עם מאמצי גורמים באו"ם לשלול ממנה לגיטימציה. היא תילחם על ערכיה ותמשיך להתקדם עם יוזמות חדשות ועם עשייה גלובלית.

"המשלחת הישראלית פעלה לילות כימים להעביר את 'החלטת היזמות', והמסר שהעברנו היום הוא ברור: אויבי ישראל יכולים לנסות לטרפד את התרומות שלנו, אבל אנו נמשיך להצליח".

הדס מיצד, נציגת ישראל בוועדת הפיתוח של האו"ם, אמרה: "חשוב לנו כישראלים, שידועים כמובילים בתחום היזמות והחדשנות, לתרום מהניסיון שלנו ולעודד צמיחה כלכלית ורעיונות לפיתוח ברחבי תבל. צריך לדעת לזהות כשרונות בכל מקום ולתת ליזמים הזדמנויות כדי לחולל שינויים משמעותיים. מדינות בעולם חייבות ליצור את התנאים שיאפשרו ליזמים להבקיע דרך ולחדש".