UBS: המשק הישראלי יתחזק; ב"י יעלה את הריבית ב-2015

מיקלה קרמה, אנליסט המאקרו הישראלי של הבנק השווייצרי, צופה כי מגמת ההתאוששות של המשק בעקבות "צוק איתן" תלך ותתחזק, בסיוע רוח גבית משער השקל הנמוך ■ להערכתו, שער הדולר יתייצב סביב 3.95 עד 4 שקלים

יו.בי.אס ubs בנק / צלם: רויטרס
יו.בי.אס ubs בנק / צלם: רויטרס

בנק ישראל יתחיל בהעלאת ריבית במחצית השנייה של 2015, כך צופה הבנק השווייצרי UBS בתחזית אופטימית לכלכלה הישראלית. אנליסט המאקרו הישראלי של הבנק, מיקלה קרמה צופה כי מגמת ההתאוששות של המשק בעקבות "צוק איתן" תלך ותתחזק, בסיוע רוח גבית משער השקל הנמוך ומהצמיחה החזקה בכלכלה האמריקאית, שצפויה להערכת UBS לגרור בעקבותיה את הכלכלה העולמית.

קרמה שהיה מהראשונים שצפו את השינוי המגמה בשער החליפין בקיץ האחרון ואת היחלשות השקל צופה כי שער הדולר יתייצב במהלך 2015 סביב 3.95 עד 4 שקלים -אזור שיהפוך ל"נורמלי החדש" של השקל-דולר. להערכתו, התייצבות השקל ברמות אלה תהיה הצעד הראשון בדרכו של בנק ישראל להעלאת הריבית.

לעומת זאת, קרמה מעריך כי בנק ישראל לא ימתין עם העלאות הריבית עד לחזרת האינפלציה ליעד התחתון שקבע הבנק (1%). קרמה צופה תרחיש שבו הבנק יסתפק בעליית הרכיב המדדי של מוצרים לא-סחירים מעבר לקו התחתון כדי להתחיל במהלך של העלאת ריבית, במדיניות המכונה Look through.

בשאר הפרמטרים הכלכליים, מעריכים ב-UBS התאוששות בייצוא ובהשקעות במשק, המשך הגידול בצריכה הפרטית והעלאת שכר המינימום. לאחר שהקדמת הבחירות מביאה להקפאת הוצאות הממשלה (במסגרת תקציב 1/12) במחצית הראשונה של 2015, צפויה הממשלה החדשה להגדיל במידה ניכרת את הוצאותיה.

באשר למדד מעריך קרמה כי האינפלציה תמשיך להיות שלילית בתחילת 2015, תעלה לקראת אמצע השנה ולאחר השבעת הממשלה החדשה ייחלשו הציפיות האינפלציוניות מחדש.

קרמה מתייחס בסקירה לפערי התשואות הגדולים שנוצרו בשבועות האחרונים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח האמריקאי המקביל. לאחר שבמשך חודשיים נהנו אגרות החוב של ממשלת ישראל לעשר שנים מתשואות נמוכות יותר מאגרות החוב המקבילות של ממשלת ארה"ב, נפתח מחדש הפער לטובת האמריקאיות. להערכת קרמה, עלתה הסבירות לסגירת פער הריביות באג"ח לחמש שנים, לאור הציפיה שבנק ישראל יתחיל במהלך של העלאת ריבית במחצית השנייה של 2015.