המיליונרים של עליבאבא מזרימים כסף להון סיכון בסין

ההנפקה של עליבאבא העשירה עובדים רבים שמשקיעים את הכסף בסטארט-אפים: "זה זמן מעולה להקים חברה"

ג'ק מא בהנפקת עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא בהנפקת עליבאבא / צילום: רויטרס

בחודש שעבר הזמין ג'ק מא מקבוצת עליבאבא 1,600 עובדים לשעבר בחברה למגרש הביתי שלו בעיר הנגז'ו שבסין. ההנפקה הראשונה לציבור של החברה, בהיקף של 25 מיליארד דולר, הפכה רבים מהם לעשירים והוא האיץ בהם להקים חברות שיהיו בעלות משמעות לטווח הארוך.

"הוא ידע שרבים מאיתנו התעשרו ורצה לומר לנו לא לבזבז את הכסף שלנו", אמרה סון שואיהואה, שעבדה בעליבאבא במשך עשור. "הוא אמר לנו להתייחס לכסף שלנו בצורה אחראית".

סון בת ה-36 כבר התחילה: היא מוציאה יותר מ-5 מיליון יואן (804 אלף דולר) להקמת חברה למסחר מקוון, ובכך הופכת לחלק מדור של עובדים בעליבאבא שהרוויחו את הונם ועתה משקיעים בחברות סטארט-אפ.

סין מתחילה להצטייר כיריבה לגיטימית לעמק הסיליקון - כמרכז של תעשיית טכנולוגיה - זאת בעקבות ההנפקה הראשונאתה יכול לאכול ארוחת ערב בשוק הלילה ותשמע שם אנשים מדברים על חברות הסטארט-אפ שלהם", כך אמר ונג הואדונג, שותף בחברת Matrix Partners China מבייג'ין, המנהלת נכסים בהיקף של 1.2 מיליארד דולר. "תראה שם גל של אנשים שמנסים להקים חברות משלהם, מנסים למצוא את ההזדמנות הגדולה הבאה".

חברות טכנולוגיה מסין גייסו 30.3 מיליארד דולר בהנפקות השנה, זאת בהשוואה ל-4.97 מיליארד דולר שגויסו על ידי עמיתותיהן האמריקאיות, כך על פי נתונים שנאספו על ידי בלומברג.

"כיום בהנגז'ו, חברות סטארט-אפ סיניות מרוויחות ממקומה של המדינה שלהם כשוק האינטרנט הגדול ביותר בעולם, המונה 632 מיליון משתמשים. השקעות הון סיכון בחברות סיניות טיפסו ל-8.1 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, יותר מפי שניים מאשר בשנה שעברה, שבה עמד הסכום בגין השנה כולה על 3.5 מיליארד דולר. סין שנייה רק לארה"ב, שבה הגיעו השקעות ההון סיכון השנה ל-37.3 מיליארד דולר.

הנגז'ו, עיר בת 8 מיליון תושבים, מסתמנת כמרכז הטכנולוגי האחרון המתגבש בסין - בנוסף לבייג'ין, שנחאי ושנז'ן - זאת בשל העושר שנוצר כאן כתוצאה מהנפקת עליבאבא. מחיר המניה של עליבאבא עלה ביותר מ-60% מאז ההנפקה שלה. כתוצאה מכך, עקף שווי השוק של החברה את זה של ג'נרל אלקטריק.

ג'ני לי, שותפה ב-GGV Capital משנחאי, אמרה שההשקעות בהנגז'ו מהוות כשליש מתוך 20 ההשקעות שביצעה החברה בסין השנה, זאת בהשוואה לאפס השקעות בשנה שעברה. GGV מנהלת כספים בהיקף של 2.2 מיליארד דולר והשקיעה בחברת עליבאבא לפני ההנפקה. החברות מתמקדות בעיקר בתחום המסחר המקוון, שירותים מבוססי מיקום ושירותים פיננסיים מקוונים, תחומים שבהם מתמחים עובדי עליבאבא.

עליבאבא , שהוקמה על ידי מא בשנת 1999, מעניקה לרבים מהעובדים בחברה מניות, בדרך כלל בצורת אופציות למניות או מניות מוגבלות, שבהן הם יכולים להחזיק גם לאחר שעזבו את החברה. רייצ'ל צ'אן, דוברת מטעם החברה, סירבה למסור לכמה עובדים יש מניות בשווי של לפחות מיליון דולר.

צ'ו גינליאנג, בן 33, גם הוא עובד לשעבר בחברה שאומר כי המניות שלו שוות כעת מיליון דולר, עזב את עליבאבא בחודש אוגוסט כדי להקים חנות רהיטים מקוונת.

"הרגשתי שמחכות לי הזדמנויות גדולות יותר בחוץ", אומר צ'ו, שעבד בעליבאבא תשע שנים. "זה זמן מעולה להקים חברה", כך אמר, בשל ההתעוררות המקומית בהקמת חברת סטארט-אפ.

קשה למצוא השקעות טובות

עוד טרם ההנפקה, המניות של עליבאבא נקנו ונמכרו על ידי עובדים באתר פנימי בשם Aliway.com. סון, שצברה מניות, אומרת שהיא לא צריכה לחפש מימון מצד גופי הון סיכון עבור החברה שלה, שתמכור מוצרים הקשורים לבריאות ובטיחות אצל תינוקות. לדבריה, היא לא מתכננת למכור את המניות שלה בשלוש השנים הקרובות.

"אם אומר זאת זה יגרום להרבה שנאה וקנאה, אבל לא ממש חסר לנו כסף", אמרה סון, "הרווחנו את אוצר הזהב הראשון שלנו, ועכשיו אנחנו רוצים לעשות משהו גדול ובעל משמעות".

סון, אמא לשני ילדים, קיבלה את הרעיון להקמת החברה החדשה לאחר שהצטרפה לקבוצת צ'אט של הורים, שרבים מהם סיפרו על תאונות שנגרמו כתוצאה מהחוסר בציוד בטיחות כמו כסאות בטיחות לרכב עבור תינוקות.

לדברי סון, הקלות שבה ניתן להקים חברה בהנגז'ו ורשת התמיכה הטובה הן הסיבות שבגללן החליטה להקים את החברה שלה בעיר. עובדים לשעבר בעליבאבא שומרים על קשר באמצעות קבוצות צ'אט והתכנסויות קבועות, כך אמרה.

אחד החסרונות של הבהלה לזהב היא שהמחיר של השקעות טובות עלה, כך אמר לי ז'יגואו, מנכ"ל של פלטפורמת מימון מהנגז'ו בשם Wacai.com.

בעבר, אפשר היה למצוא סטארט-אפ ממש טוב במחיר של מיליון או 2 מיליון יואן", אומר לי, שהשקיע ביותר מ-30 חברות מקומיות. לדבריו, עתה משקיעים מתקשים לעתים למצוא השקעה טובה ב-6 מיליון יואן.

האופטימיות עשויה גם לגרום לאנשים להתעלם מהסיכון, כך אומר ריצ'רד ג'י, המייסד המשותף של All-Stars Investment, פירמת הון סיכון מהונג קונג.