שכר המינימום: וינשטיין יכריע בקרוב אם לאשר את צו ההרחבה

נציגי משרדי האוצר והכלכלה נפגשו עם המשנה ליועמ"ש לדיון בסוגייה, על רקע הפער בעמדות ■ צביקה אורן: "מנצלים את העובדה שאנחנו בתקופת בחירות"

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יכריע בימים הקרובים אם להוציא צו הרחבה שיאפשר את החלת ההסכם להעלאת שכר המינימום במשק גם במגזר הציבורי, וזאת בזמן שהממשלה מכהנת כממשלת מעבר.

היום (ב') נפגשו נציגי משרדי האוצר והכלכלה עם המשנה ליועמ"ש לממשלה לענייני חקיקה, עו"ד אורית קורן, לדיון בסוגייה, וזאת על רקע הפער בעמדות בנושא בשני המשרדים:

במשרד הכלכלה מבקשים מהיועמ"ש אישור להכין את צו ההרחבה, וזאת תוך התניה שלקראת חתימה עליו בידי שר הכלכלה, נפתלי בנט, ייעשה הליך נוסף לקבלת אישורו מצד וינשטיין למהלך.

מנגד, במשרד האוצר מתעקשים שצו ההרחבה יוצא רק לאחר מיצוי המשא-ומתן שיקיים הממונה על השכר עם ההסתדרות ועם הארגונים העסקיים, וזאת במקביל להליך של חקיקה. בכל מקרה, באוצר סבורים כי הליך של צו הרחבה אינו סביר בתקופה של מערכת בחירות.

גורמים ממשלתיים הביעו היום תמיהה על דברים שאמר יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן, כאילו במסגרת ההסכם להעלאת שכר המינימום המדינה תסכים להפחתת הפרשות המעסיקים לביטוח הלאומי. אותם גורמים ציינו כי לממשלה אין אפשרות להפחית מסים בתקופת בחירות.

באוצר הכחישו אתמול (ב') כי יש פערים בין עמדת הדרג המקצועי לעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו, המחזיק בתיק האוצר מאז פיטוריו של השר לשעבר יאיר לפיד, אמר בפגישה שקיים אתמול עם אורן ועם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי הנחה את אנשי האוצר לאפשר את העלאת שכר המינימום במגזר הציבורי ל-5,000 שקל, בהתאם להסכם שעליו חתמו ההסתדרות והארגונים העסקיים.

באוצר לא מתנגדים להעלאת שכר המינימום, אך מסתייגים מכמה נקודות בהסכם שנחתם בין ההסתדרות והמעסיקים ב-3 בדצמבר, ובראשן ההסכמה כי החל ב-2018 יועלה שכר המינימום ל-52% מהשכר הממוצע במשק, לעומת 47.5% כיום.

הדיון שהתקיים היום אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד קורן הסתיים, ללא החלטה, וזו צפויה להימסר מאוחר יותר.

בתוך כך, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן, ביקר היום את עמדת פקידי האוצר, ובשיחה עם "גלובס" אמר כי "אני מעיד לטובת שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, על כך שהוא הסכים בעבר למה שאני ואבי ניסנקורן חתמנו במסגרת ההסכם להעלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל ב-3 פעימות.

"הפקידות באוצר ישבה איתנו באותם הדיונים, אבל היא לא אמרה בהם דבר... אני חושב שאם הממשלה הייתה מתפרקת בעוד חודש, כבר היינו אחרי הוצאת צו הרחבה של ההסכם למגזר הציבורי, והפקידות באוצר הייתה מסכימה לו.

"אם הפקידות כעת לא מסכימה להרחבת ההסכם, זה בגלל שהיא מנצלת את העובדה שעכשיו אנחנו בתקופת בחירות, ואין שר אוצר, וזאת כדי לנגח את ההסכם שאמור להיטיב עם אוכלוסיות חלשות, ובמקביל להעלות את הפריון במפעלים קטנים. ההסכם להעלאת שכר המינימום טוב ומאוזן".