די להיטפל לתשובה והגז

גילה, במהלך פופוליסטי ומיותר, הופך את תשובה לשעיר לעזאזל של כל המונופולים

יצחק תשובה / צלם: בלומברג
יצחק תשובה / צלם: בלומברג

החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, לחזור בו מההסכם עם נובל אנרג'י וקבוצת דלק בכפוף לשימוע, מרגיז ומקומם. מעבר לאופן השערורייתי שבו מתנהל הטיפול בגז הטבעי על ידי הרגולטור הישראלי, שהמוטיב החוזר בו הוא חתימת הסכמים וחזרה מהם שוב ושוב, מה שמעיד על תרבות עסקית מעוותת שתרחיק מפה משקיעים פוטנציאליים, הממונה על ההגבלים מעדיף לטפל במונופול שאינו חוסם יבוא לארץ, במקום במונופולים שמשפיעים באופן חמור בהרבה על יוקר המחיה.

נכון, יש פה מוכר יחיד - יצחק תשובה ונובל אנרג'י, וקונה יחיד - מדינת ישראל, וייתכן שאם היתה פה תחרות רבה יותר בתחום הגז הטבעי מחיר הגז היה נמוך יותר, אבל עדיין, המחיר שהצרכן הישראלי ישלם על הגז המקומי, יהיה זול מהרבה מזה המיובא, כך שהוא מרוויח בכל מקרה. צריך גם לזכור שתשובה, לפחות בפעם האחרונה שבדקתי, לא מפעיל צי של ספינות המונע מהממשלה לייבא לכאן גז מחו"ל. מי שרוצה לייבוא לפה גז - מוזמן.

במונופולים האמיתיים שיש פה, אלה בתחום המזון, החקלאות, התקינה ומוצרי הצריכה, יש הגבלות על יבוא מחו"ל, יש מכסים, מסים, ושאר חסמים שהם אלה האחראים על יוקר המחיה. בשטראוס, תנובה, אוסם, פרוקטר אנד גמבל, דיפלומט ושאר מונופולים דורסניים, גילה לא מצליח לטפל ובצר לו פונה לצרכנים ישירות ומבקש שהם יהיו הרגולטור ויפתחו במרד נגדם.

כדי להראות שהוא עושה משהו, שיש פנים לרוע המונופוליסטי, הוא בוחר במהלך פרסונלי, וולגרי, פופוליסטי ומיותר, מעמיד את תשובה בחזית והופך אותו לשעיר לעזאזל של כל המונופולים באשר הם, במקום לטפל במי שצריך לטפל באמת.

גם הטענות שמדובר בגז הוא משאב טבע לאומי, שאיזה נוכל השתלט עליו ושדד את הציבור הן חסרות ביסוס. תשובה הוא באמת היחיד שהשקיע הון ומצא גז והוא עשה את זה ברשות ובדין ואפילו בתנאים שהציבה לו מדינת ישראל, לפני שהפכה אותם עשר פעמים.

ומה היה קורה אילו הקידוח היה יבש ומיליארדי שקלים היו יורדים לטמיון, האם אז מדינת ישראל היתה נזעקת כדי לעזור לו? בטוח שלא. היא היתה גובה ממנו מס כחוק.

מונופולים במזון, בחקלאות, בתקינה ובמוצרי הצריכה הם אלה ששודדים משאב טבע לא פחות חשוב, כספו של הציבור, שמשלם 25% יותר על סל המזון שלו בגלל שהמדינה בעצמה פוגעת בתחרות. למדינה הרי קל יותר להתעסק עם תשובה מאשר עם עצמה.

למען הסר ספק, אני לא מחסידיו של יצחק תשובה. את הכבוד שהיה לי אליו כאיש עסקים ישר, הוא איבד כשהתנהג בצורה חזירית בהסדר החוב בדלק נדל"ן, שהסתיים בתספורת של 70% לבעלי האג"ח על חוב בהיקף של 2.1 מיליארד שקל.

רוצים חקיקה רטרואקטיבית? בבקשה. דרשו מתשובה וידידיו הטייקונים שעשו תספורות וממשיכים להרוויח והרבה, לשלם את חובם למשקיעים שוויתרו להם על כספם ועשו טובה, עזבו את הגז הטבעי בשקט.