בדיקת "גלובס": הפתרונות לבעיות הזיכרון הקצר בסמארטפון

נפח הזיכרון המקובל בסמארטפונים הוא אמנם 16 ג'יגה, אבל לרוב המשתמשים זה כבר מזמן לא מספיק ■ זו הסיבה שישראלים רבים רוכשים אייפון 64 ג'יגה, ונאלצים לשלם עליו הרבה יותר מאשר בארה"ב ■ יש חלופות

אין מי שלא נתקל, לפעמים ברגע הכי פחות מתאים, בהודעה הלקונית והמרגיזה על מסך הסמארטפון: "נפח הזיכרון עומד להסתיים, אנא פנה מקום". מאותו רגע הדילמה לא פשוטה: מה למחוק כדי לפנות מקום? נפח זיכרון מוגבל הוא בעיה שלא שמורה רק לסמארטפונים, גם טאבלטים ולפטופים "נחנקים" לאחר זמן מסוים ממגבלת המקום המקורית שלהם והמשתמש צריך להתמודד איתה.

הצרכנים "המסכנים" ביותר בגלל משתמשי אפל: אייפון ואייפד. החברה, המסוגלת לייצר מכשירים ניידים יפים ועם ממשק אישי - בוחרת במכוון לא לאפשר במכשיריה את היכולת המאוד בסיסית של הרחבת זיכרון באמצעות כרטיס. הנתון הזה, שלא כל המשתמשים דואגים להסתכל עליו לפני שהם רוכשים סמארטפון או טאבלט, ישפיע מאוד על החוויה מהמוצר שרכשו.

אפל מוכרת את האייפונים החדשים שלה בנפחי זיכרון של 16, 64 או 128 ג'יגה. בעבר החברה גם מכרה את האייפונים בגרסאות של 8 ג'יגה ו-32 ג'יגה. גם אייפד אייר 2 ואייפד מיני 3 מגיעים עם נפח זיכרון זהה לזה שבאייפון 6. הבעיה עם מוצרי אפל היא שלא ניתן להרחיב אותם באמצעות כרטיס. לכן לקוחות החברה מגלים מהר מאוד, שהם צריכים למחוק כל הזמן קבצים המצטברים אצלם במכשיר או להעביר אותם לשירותי ענן או למחשב האישי.

אחת הסיבות שאפל לא שילבה עד עכשיו כרטיס זיכרון, היא לגרום ללקוחות לרכוש את המכשירים היקרים יותר, המגיעים עם זיכרון בנפח גדול. זה עובד: בכיר בחברות הסלולר דיווח ל"גלובס" כי דגם האייפון הפופולרי בארץ הוא זה של ה-64 ג'יגה ולא ה-16 ג'יגה. אולם, מכיוון שיש מחסור קבוע במלאי, כל גרסאות האייפון אוזלות מהמלאי.

העובדה שדווקא גרסאת 64 ג'יגה נמכרת יותר מפתיעה, לאור פער המחירים הגדול: 3,800 שקל לאייפון 6 16 ג'יגה, לעומת 4,500 שקל לגרסת 64 ג'יגה. כאשר מסתכלים על הפער בין אייפון 6 בגרסת 16 ג'יגה לבין 64 ג'יגה בארץ ובארה"ב - אי אפשר שלא להתרגז. בארה"ב, ההפרש באייפון 6 בגרסת ה-16 ג'יגה ל-64 ג'יגה הוא 100 דולר - כ-390 שקל, ואילו בארץ ההפרש בין שני המכשירים עומד על 700 שקל. בגרסת ה-6 פלוס ההפרש בארץ עומד על 400 שקל, כמו בארה"ב.

בבריטניה המצב מעט שונה - האתר הכלכלי ביזנס אינסיידר פרסם החודש נתונים שלפיהם 91% מבעלי האייפון שם מחזיקים גרסת 16 ג'יגה - כך לפי חברת הסלולר הבריטית טלפוניקה. אלא שזה לא מספיק להם - סקר של האתר גילה ש-22% מהצרכנים מוצאים את עצמם פעם אחת בחודש ללא זיכרון פנוי במכשיר שלהם, ו-8% נתקלים בבעיה הזו פעם ביום.

ומה עם אנדרואיד?

בקטגוריית האנדרואיד, לא כל היצרניות מחזיקות בארץ סמארטפונים עם זיכרונות בנפחים שונים. בין היצרניות שמאפשרות זאת אפשר למצוא את LG ואת HTC. גם המותג הסיני מייזו מציע שתי גרסאות (16 ו-32 ג'יגה), כשפער המחיר הוא 250 שקל בלבד, כך שבהחלט עדיף לקנות את הגרסה המורחבת. כך או כך, ברוב המכשירים יש אפשרות להרחבת הזיכרון.

זיכרון של פחות מ-16 ג'יגה הוא תענוג מפוקפק שלא יתאים לרוב המשתמשים. סמארטפונים סיניים זולים מאוד מגיעים לעתים עם זיכרון נמוך מאוד. למשל, G630 של וואווי מגיע עם זיכרון בנפח 4 ג'יגה, אבל הוא גם כולל אפשרות להרחבה באמצעות כרטיס. הבעיה היא שהסמארטפון מגיע כבר בהתחלה עם זיכרון נמוך מאוד, כך שבמקרים מסוימים לא ניתן להתקין חלק מהאפליקציות על הכרטיס ואז המכשיר פשוט הופך לכמעט לא שמיש.

לא באמת 16 ג'יגה

יצרניות הסלולר מוכרות את הסמארטפונים עם נפח זיכרון מוגדר המצוין על-גבי האריזה, אך בפועל הלקוח מקבל פחות זיכרון כבר מרגע פתיחת האריזה. מדוע? משום שמערכת ההפעלה של המכשיר תופסת לא מעט זיכרון, ג'יגה, שני גי'גה ויותר, וכך גם אפליקציות פנימיות שלא ניתן להסיר.

חלק מהיצרניות, כמו סמסונג, נתבעו על-ידי לקוחות שגילו רק לאחר הקנייה ששטח אחסון נכבד הופקע מהם, ולכן מציינות על האריזה ששטח האחסון קטן יותר. כמו כן, סמסונג, כבר לא מתקינה את כל האפליקציות שלה על המכשיר, אלא מאפשרת ללקוחות להורידן באופן עצמאי. הסיבה: יש אפליקציות שלא כל המשתמשים רוצים או לא מתאימים למדינה.

זוללי הזיכרון

לפני שנים בודדות, נפח של 8 ג'יגה היה בהחלט מספק. היום המצלמות איכותיות ואפשר לצלם באיכויות גבוהות סרטונים ב-Full HD ואפילו ברזולוציה 4K, כך שהקבצים גדולים במיוחד. תמונה מגיעה בקלות לנפח של 6 מגה וסרטונים מגיעים לנפחים של עשרות אם לא מאות מגות. לכך צריך להוסיף את הנפח שתופסים האפליקציות והמשחקים שמורידים למכשיר.

מדובר גם כאן בקבצים בנפחים של עשרות מגות וכמובן גם בקובצי מוזיקה, שבקלות מגיעים לג'יגות בודדות. גם אפליקציית וואטס אפ מכבידה - לא בגלל הנפח שלה, אלא בשל שיתוף הסרטונים והתמונות. אמנם הקבצים עוברים דחיסה, אבל לאורך תקופה ארוכה, מדובר בנפחים בלתי מבוטלים. מחיקת הקבצים אפשרית דרך כניסה לאפליקציה, אך גוזלת זמן.

מה עושים?

אחסון תמונות בענן

הזיכרון אמנם אוזל, אבל יש הרבה מה לעשות. כדאי להתחיל מקטגוריית הצילום, שתופסת את המקום הרב ביותר. קיימים פתרונות רבים לגיבוי. הדרך הפשוטה היא לגבות באמצעות כבל USB את הקבצים למחשב.

עוד פתרון הוא שירותי גיבוי שונים, אך צריך לזכור למחוק את התמונות והסרטונים מהמכשיר, לאחר הגיבוי שלהם.. באפל קיים שירות iCloud המגיע כחלק אינטגרלי מהמכשיר, אבל כולל רק 5 ג'יגה נפח אחסון בחינם. באנדרואיד קיים שירות גיבוי התמונות של גוגל, המגיע עם 15 ג'יגה. במכשירי ווינדוס פון קיים שירות OneDrive של מיקרוסופט, הפעיל גם באייפון/אייפד ואנדרואיד. השירות כולל 15 ג'יגה במתנה, כולל 3 ג'יגה נוספים, ברגע שמפעילים את עדכון הגיבוי האוטומטי בסמארטפון.

מיילים

עוד בעיית זיכרון, בעיקר במכשירי אפל, נובעת מתכונת המייל הפנימי, המורידה את המיילים למכשיר ותופסת הרבה מקום. הבעיה הזו גם קיימת במכשירי אנדרואיד בהם הצרכנים משתמשים באפליקציית המייל של יצרנית הטלפון. הפתרון: שימוש באפליקציית ג'ימייל של גוגל, שתחסוך זיכרון רב ותאפשר גם גישה מהירה לכל היסטוריית המייל.

כוננים ניידים

הצרכנים רוצים לצפות בסרטי קולנוע או תוכניות טלוויזיה בטאבלטים שלהם. מכיוון שבישראל לא באמת קיים שירות המאפשר לצפות בתכנים חדשים מהסוג הזה בתשלום, התוכן בדרך כלל מגיע מהאינטרנט בקבצים בנפחים גבוהים. בחברת סנדיסק חשבו על פתרון מצוין: - Connect Wireless Media Drive.

מדובר בכונן נייד קומפקטי חיצוני, המגיע בנפחים של 32 או 64 ג'יגה (420 עד 500 שקל), וכולל אפשרות הרחבת זיכרון באמצעות כרטיס נוסף (עד 128 ג'יגה נוספים). היתרון הוא שאפשר להזרים בצורה אלחוטית סרטים או קבצים אחרים, עד ל-5 מכשירים בו זמנית (ללא חיבור לאינטרנט) וסוללה עד 8 שעות.

פתרון נייד נוסף לאחסון קבצי המדיה מהאייפון או מהאייפד הוא i-FlashDrive של PhotoFast, המגיע עם זיכרון בנפח 8 ג'יגה ומעלה (300 שקל). המוצר נראה כמו דיסק און קיי ומגיע עם חיבורים לאייפון מכל הדורות וגם USB, כך ניתן לאחסן סרטים ולצפות בהם במכשיר של אפל או להעביר קבצים בין המחשב לאייפד, מבלי להשתמש בתוכנת iTunes.

פתרון אחר המתאים למכשירי אנדרואיד, הוא Dual USB Drive של חברת סנדיסק, המגיע בקיבולת של 16 עד 64 ג'יגה (70 עד 200 שקל) ומאפשר להעביר בקלות קבצים שנמצאים בסמארטפון אל הדיסק און קיי. סנדיסק גם מציעה אפליקציה להורדה למכשירי אנדרואיד, המאפשרת להתמצא בקבצים שנמצאים בדיסק און קיי ובסמארטפון, ולבצע את העתקות והעברות בין שני המכשירים.

ענן פרטי

בחברת ווסטרן דיגיטל (WD) מציעים את My Cloud: ענן ביתי פרטי. מדובר בכונן קשיח המגיע בנפחי זיכרון של 2 טרה (800 שקל) וגם ב-6 טרה (2,300 שקל). מדובר במוצר היושב בבית ומתחבר לרשת האינטרנט האלחוטית. המשתמש ושאר בני הבית מתקינים תוכנה במחשב או אפליקציות בטאבלטים ובסמארטפונים.

בדרך הזו ניתן לגבות את כל התוכן לכונן הנייח ולגשת אל המידע מידע מכל מקום.

סמרטפונים
 סמרטפונים

כמה עולים כרטיסי זיכרון של סנדיסק
 כמה עולים כרטיסי זיכרון של סנדיסק