הג'וב האפריקאי: על האתגרים שעומדים בפני אברם גרנט בנבחרת גאנה

הישראלי יוביל בחודש הבא את הנבחרת הגנאית לאליפות אפריקה, אליה הביא חזון מקצועי מעניין ומודרני - אבל פשוט לא הולך להיות לו שם

אברם גרנט / צלם: רויטרס

יש לאברם גרנט קבלות בינלאומיות. ובכל זאת, החתימה על חוזה כמאמן הלאומי של גאנה היא אבן דרך מרכזית ומבחן קשה למוניטין שלו. המנג'ר הישראלי יכול לצאת מהתפקיד כאדם מעוטר ומצליח, או שייצא ככישלון, כמאמן ש-15 הדקות המפורסמות שלו, כמאמר אנדי וורהול, כבר מאחוריו.

גרנט הגיע לאחת המדינות המפותחות באפריקה, שהוצאה מרשימת המדינות המתפתחות. גאנה היא דמוקרטיה גאה, הוותיקה ביבשת, וגם התאחדות הכדורגל שלה הייתה הראשונה שקמה באפריקה ב-1920. כיום, אחרי שנתיים של בזבוזים, המדינה בסחרור של חובות ומשבר כלכלי. גם הכדורגל במשבר: אחרי שכבר הייתה 14 בעולם, נחתה הנבחרת למקום ה-37. כמות הכישרונות בגאנה עצומה ומתמידה, וכוכבים חדשים עולים לגדולה סביב הגלובוס. רק שצריך לעשות מהם קבוצה - בעיקר ב"הגנה הדולפת", כפי שמכנים אותה באתר "גאנה-ווב", אחרי שלא שמרו על רשת נקייה במשחק כבר 17 חודשים.

***

הבעיה העיקרית של גרנט היא שזה לא תלוי רק בו. כי המאמן הישראלי הוא בורג במערכת בעייתית ביותר, הכדורגל האפריקאי, שקשה מאוד לנווט במימיו ולצאת בשלום. בעיקרון, הרעיון שלו מוצלח: גרנט ביקש וקיבל על עצמו אחריות גם לנבחרות הצעירות, לתכנון מערך ופיתוח הכדורגל הגנאי, ולהכשרה נוספת של המאמנים שלו. הוא רוצה לשנות מנטליות, להחדיר ווינריות. להבדיל מבאנגליה, לגרנט יש יחסית מוניטין, שמקנה לו אוטוריטה מול השחקנים. אבל בין המאמנים יש כבר מי שהודיע מפאת כבודו, שאין לו כוונה להגיע להכשרות ולסמינרים שגרנט מתכוון לערוך.דן קווקו יבואה, עיתונאי בג'וי FM, הציב סימני שאלה בפרשנות למינוי: "גרנט היה השם המרשים מרשימת המועמדים, אבל האם יתאים לאפריקה בה לא עבד מעולם?". במסיבת העיתונאים הראשונה השאיר גרנט רושם רציני. התקשורת הגנאית הייתה מרוצה מהגישה של הישראלי, מהאינטיליגנציה וחוש ההומור שלו.

גארי אל-סמית', פרשן כדורגל בסיטי FM, הבהיר שהמבחן של גרנט יהיה "האם הוא יכול להתמודד עם הפוליטיקה הידועה לשמצה של ההתאחדות הגנאית, האם יש לו את האופי הנכון להתמודד עם האגו הידוע לשמצה של כוכבי הנבחרת ומצבי הרוח שלהם, ויותר מכל, האם יש לו את האופי להתמודד עם התקשורת הגנאית הידועה לשמצה. הוא יצטרך המון סבלנות". כי התקשורת תכנס בו כל הזמן, כהרגלה.

"אחרי תקופה קשה, מגיע שחר חדש. הגנאים צריכים להבין ולקבל שהנבחרת בתהליך מעבר ובנייה, ושהמאמן צריך זמן להכין קבוצה שיכולה לזכות באליפות אפריקה ב-2017", הסביר ג'ורג' אפרייה, מנהל הנבחרת, במסיבת העיתונאים. גרנט ביקש לתת לו זמן להתכונן. הוא רוצה להנהיג אימונים אישיים לפי מצב הכושר או הליגה הספציפית - רעיון מודרני ומעניין. אבל הגנאים חושבים על אליפות אפריקה בעוד ארבעה שבועות, ולא מרוצים מהורדת הפרופיל בהתאחדות.

***

הנבחרת במצב מביש. שלושת הכוכבים שלה, סולי מונטארי ומיקאל אסיין ממילאן, כמו קווין פרינס בואטנג משאלקה - מושעים עד להודעה חדשה עקב הפרות משמעת שביצעו במהלך המונדיאל בקיץ. קוואדו אסאמואה מיובנטוס, הבא בתור, נפצע ויחזור רק בפברואר למגרשים. אם כל זה לא מספיק, הרי שגאנה, המדורגת חמישית באפריקה - הוגרלה לאליפות לבית המוות שכולל את הפייבוריטית אלג'יריה (מדורגת ראשונה), סנגל (המדורגת רביעית והעיפה את מצרים) ודרום אפריקה המחודשת שהולכת ומשתפרת (מקום 12).

האוהדים הגנאים רוצים שגרנט יקבל חופש לפעול, ומאשימים את ההתאחדות בכל הבעיות. מצד שני, למרות שחלפו 32 שנה מהגביע האחרון, הם מצפים שגאנה תזכה. תמיד. הפרשן הפוליטי ג'ו פרייז'ר (אין קשר למתאגרף האמריקאי המנוח) מה"גרפיק" הממלכתי משווה בין שחקני גאנה והגנו, חיה חזקה ומהירה. כשזאת מתחילה לרוץ בבהלה, העדר חסר מי שיוביל אותו, חיות נתקלות זו בזו ויוצרות אנדרלמוסיה. ההצלחות של גאנה בשנים האחרונות (שלוש עליות למונדיאל, רבע גמר ב-2010) באות לדעתו למרות, ולא בגלל היכולת.

גרנט, אומר פרייז'ר, יאלץ להתמודד עם שלושה תחומים מרכזיים בתרבות הגנאית: האחד, פוליטיקה. השני: הדת. האזרחים בגאנה דתיים מאוד, וגרנט יתקל בטליסמנים, קוראן, ברית חדשה וטקסים מוזרים שנחוצים למנטליות של שחקניו. השלישי הוא כמובן כדורגל. במדינה מטורפת למשחק, זהו האירוע הבודד שגורם לכל תושבי המדינה, על דתותיהם, שבטיהם והפערים ביניהם, להרגיש כגנאים. זה יוצר רגשות עזים וחסרי היגיון או ביקורת עצמית, ולאומיות עד שהגנאים לא מסוגלים להודות, שנבחרתם פשוט לא מספיק טובה כדי לזכות.

כוכב העבר מרסל דסאי, שבחר את קריירת המשחק שלו להעביר דווקא בנבחרת צרפת - המליץ לגרנט לוותר על הכוכבים המושעים בגלל הסכנות לרוח הנבחרת. "הוא לא צריך את הכוכבים כדי להצליח", טען דסאיי בריאיון ל-VIASAT. "יש לנו שחקנים, רק צריך למצוא את נוסחת הפלא שתאפשר להם להצליח". ב"גאנה-סוקר-אונליין" הוא הצהיר שעל גרנט לבנות נבחרת חדשה. בתוך שבועיים. במקביל הודיע הלפובורה (סוג של צ'יף שבטי) אלחאג' ג'בולה, שהיה פעם ראש ההתאחדות ונחשב למקורבו של דסאי - שהאחרון יקבל תפקיד בנבחרת לקראת האליפות, "מה שיביא את הגביע". דסאי, יש לציין, מחזיק קומפלקס ספורטיבי בגאנה, בו מתאמנת הנבחרת. למחרת אמר דסאי לג'וי FM, "על גרנט לזכות באליפות אפריקה הקרובה או להיות מפוטר כמו כל מאמן אחר". לסיכום הודיע כי בשנה הקרובה ייקח על עצמו את משרת האימון הראשונה בקריירה במועדון כלשהו "באסיה או אפריקה". מעניין מה תהיה דעתו על קולגות שממליצים על פיטוריו.

***

דסאי הוא דוגמה ללחצים ולהתערבויות. ראש ההתאחדות לשעבר ניהאו טמאקלואה איים על גרנט בג'וי FM: "אם הוא יזמן את אסיין, מונטארי ובואטנג, אני אישית אוביל קמפיין נגדו עד שלא יצליח בדבר בגאנה", הצהיר. העיסוק בנבחרת הוא תמידי והכיסוי התקשורתי מקיף. מספר העיתונאים, ערוצי הטלוויזיה ותחנות הרדיו שמסקרות את הנעשה בה הוא עצום.

בשבת, יום אחרי שגרנט העביר להתאחדות רשימת סגל ראשונית בת 31 שחקנים לקראת מחנה האימונים בספרד, כבר התפרסמו שמות מתוכה - שהמושעים לא כלולים בה. PEACE FM היו הראשונים שחשפו כי גרנט דווקא רצה להכליל את מונטארי, אבל ההתאחדות סירבה. אלה בדיוק המאבקים ששוחקים את המאמנים הזרים באפריקה, ועל גרנט, איש בעל קסמים אישיים ויכולת פוליטית מוכחת במהלך הקריירה שלו - להוכיח שיש לו כישרון ניווט במים האלה.