הסדר טיעון: 5 חודשי עבודות שירות לאבי דרקסלר בגין העלמת מס

עו"ד דרקסלר, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, הורשע בהעלמת הכנסות בסך 780 אלף שקל, שקיבל בין היתר כדמי תיווך בעסקה למכירת הבנק הרומני יורום

אבי דרכסלר / צלם: תמר מצפי
אבי דרכסלר / צלם: תמר מצפי

מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, עו"ד אבי דרקסלר, הורשע היום (ג') על בסיס הודאתו במסגרת הסדר טיעון בשתי עבירות על פקודת מס הכנסה: השמטת הכנסה מדוח ועריכת דוח לא נכון.

אם יכובד הסדר הטיעון, ייגזרו על דרקסלר 5 חודשי מאסר בפועל, שייתכן שירוצו בעבודות שירות.

דרקסלר הודה והורשע בהעלמת מס בשתי עסקאות שונות בסך כולל של כ-780 אלף שקל. בית משפט השלום בתל-אביב יחליט אם לכבד את הסדר הטיעון בהמשך, בהתאם לחוות-דעת שתוגש לו על-ידי הממונה על עבודות שירות.

יחד עם דרקסלר הורשע, לפי הודאתו, גם יועץ המס שלו, הרצל רקח, שהודה בפרטי כתב האישום נגדו, אף שלא הגיע להסכמה על הסדר טיעון עם הפרקליטות. רקח והפרקליטות יטענו לעונשו בישיבה שנקבעה לפברואר הקרוב בבית משפט השלום בתל-אביב. לאחר שיישמעו הטיעונים לעונש, תגזור השופטת לימור מרגולין-יחידי את עונשו.

דרקסלר, שכתב האישום נגדו הוגש ביולי השנה, הורשע כי בשנים 2005-2009 השמיט מהדוחות שהוגשו לרשויות המס את הכנסותיו משתי עסקאות בהן היה מעורב, בהיקף של כ-780 אלף שקל.

רקח, יועץ המס של דרקסלר, שייצג אותו בפני רשות המסים, ושניהל החל מ-2008 את מערכת החשבונות שלו, הורשע כי סייע לדרקסלר בהגשת דוחות המס, שבמסגרתם הושמטו הדיווחים על ההכנסות מהעסקאות.

האישום הראשון נגד דרקסלר נוגע לעסקת מכירת הבנק הרומני "יורום" ב-2005, שמכרה חברת KOLAL BV שבשליטת איש העסקים, פרדי רובינסון, לבנק לאומי בתמורה ל-35 מיליון שקל. דרקסלר, שיזם את העסקה ושימש בה כמתווך, קיבל שכר-טרחה בגובה של כ-1.5 מיליון שקל. את אחד התקבולים מעסקה זו, בסך של 495 אלף שקל, השמיט דרקסלר מן הדוח שהגיש לפקיד השומה לשנת המס 2007.

דרקסלר טען כי השמטת הדיווח נעשתה בשוגג. "לגבי האישום הראשון - אני לא יודע במה יותר להתבייש, מהאישום עצמו שעושה לי אות-קין, או מכך שניתן לייחס לי את העבירה הכי טיפשית בעולם", אמר דרקסלר בבית המשפט במסגרת טיעוניו לעונש. "מצד אחד היה בנק לאומי, ומצד שני חברה בורסאית... סיכוי לרצות להעלים מס בעסקה... נראה מטורף", זאת, לדבריו, בשל הסיכויים הגבוהים להיתפס בהשמטת המס, משום ש"שני הצדדים רוצים לנכות הוצאות ולקזז מע"מ".

סעיף האישום השני שבו הורשע דרקסלר הוא השמטת סכום של 280 אלף שקל שקיבל עבור ייעוץ משפטי בנוגע לעסקת נדל"ן בכפר-סבא. לפי כתב האישום, בשנים 2007-2008 העניק דרקסלר ייעוץ משפטי ביחד עם עורכי דין נוספים בקשר לעסקה זו. העסקה הניבה לעורכי הדין שכר-טרחה בסך כולל של כ-560 אלף שקל, וחלקו של דרקסלר בהכנסה עמד על מחצית מהסכום - 280 אלף שקל. ואולם, בדוח השנתי של דרקסלר לשנת המס 2008, שנערך על-ידי רקח, נוכה שלא כדין חלקו של השותף לעסקה כהוצאה, באופן שאיפס את החבות במס של דרקסלר.

לדברי דרקסלר, היה זה דווקא הוא שגילה את הטעות בדיווח לרשות המסים, לאחר שזיהה אותה בבדיקה שערך מיוזמתו. "האישום השני נולד ממני, כשמס הכנסה בכלל לא ידע עליו", טען דרקסלר, "כאשר קיבלתי מכתב מפקיד שומה שביקש ממני את כל דפי חשבונות הבנק, וזה היה כמה ימים לפני שמס הכנסה קרא לי לחקירה.

"באותו יום לקחתי רואה חשבון ועורך דין שמתמחה במיסוי, וביקשתי שיבדוק כל שורת חשבון, ושם גילינו את העבירה השנייה. הלכנו אנו ראשונים למס הכנסה ומע"מ וגילינו את העניין. מס הכנסה קיבל תיק מוכן".

"אות-קין"

במסגרת טיעוניו לעונש הדגיש מנהל מינהל המקרקעין לשעבר, דרקסלר, בדיון בבית המשפט כי "מה שהכי חשוב לי להסביר זה שכתוצאה מהאישום הזה, משנת 2011 הפסקתי לתפקד כעורך דין, (אני) לא הולך לאירועים בהם משתתפים חברים שלי, שחלקם שופטים וחלקם עורכי דין. הייתי מרצה מבוקש והפסקתי להרצות, אני הולך עם תחושה שיש עליי אות-קין".