התשואה על אג"ח רציו - 10%; ההפסד מההנפקה: 18%

בתחילת אוקטובר גייסה רציו בהנפקת אג"ח 371 מיליון שקל ■ לאחר הנפילה היום נסחרה האג"ח לפי תשואה שנתית לפדיון של 10%, שמעמידה בספק את יכולת השותפות לגייס חוב נוסף בעתיד הקרוב

יחידות ההשתתפות של שותפות רציו ספגו היום (ג') ירידת שערים דו-ספרתית, בעקבות חששות המשקיעים, כי החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לפצל את מונופול הגז של קבוצת דלק ונובל אנרג'י תעכב את פיתוח מאגר "לוויתן", שבו רציו, בשליטת משפחות לנדאו ורוטלוי, מחזיקה 15%.

לא רק בעלי יחידות ההשתתפות של רציו נפגעו מההחלטה, וגם משקיעים סולידיים יותר הצטרפו אליהם: מחזיקי האג"ח שהנפיקה השותפות ספגו היום ירידה של יותר מ-4%, והם רושמים הפסד כולל של 18% מאז הנפקת האג"ח בתחילת אוקטובר. רציו גייסה אז 371 מיליון שקל (95 מיליון דולר) בהנפקת 337 מיליון איגרות לפי מחיר של 1.1 שקל לאיגרת. האג"ח נושאות ריבית שקלית לא צמודה של 6%, והן בעלות משך חיים ממוצע של 4.5 שנים. לאחר הנפילה היום נסחרה האג"ח לפי תשואה שנתית לפדיון של 10%, שמעמידה בספק את יכולת השותפות לגייס חוב נוסף בעתיד הקרוב.

רציו הנפיקה את סדרת האג"ח כחלק מחבילת המימון שהיא אמורה לגייס לצורך הזרמת חלקה בפיתוח המאגר. בשל כך הותאמה האג"ח לתזרים הצפוי מ"לוויתן", כך שהקרן תיפרע במלואה רק בסוף ספטמבר 2019, ומחצית מתשלומי הריבית השנתית יידחו למועד פירעון הקרן.

היקף הפיתוח הכולל של "לוויתן" אינו ברור, מאחר שטרם הובהר המודל העסקי המלא של המאגר; אולם הקמת פלטפורמה, שתאפשר הפקה, טיפול והפצה הגז בצינורות למצרים, ישראל, ירדן וקפריסין, אמורה לעלות לשותפות במאגר כ-6 מיליארד דולר. חלקה של רציו יעמוד על כ-900 מיליון דולר, כך שהיא צפויה לגיוסי חוב והון רבים נוספים.

במסגרת אותה הנפקה שועבד לטובת מחזיקי האג"ח תזרים של 1% מ"לוויתן", אך תזרים זה נדחה לתשלום תמלוג למדינה, לשותף הכללי, להוצאות ב"לוויתן", וכן לתשלומי קרן וריבית בגין הלוואות נוספות ככל שיהיו ברציו הציבורית. בנוסף, רציו תוכל לשעבד את כל זכויותיה במאגר לטובת חוב בכיר, כך שהשעבוד למחזיקי האג"ח אינו מעניק בטוחה חזקה להחזר החוב.

עם הגופים המוסדיים שרכשו את האג"ח של רציו בשלב המוסדי נמנות הפניקס (27 מיליון שקל), חברת קרנות הנאמנות הראל פיא (24 מיליון שקל), וכן קופות הגמל וקרנות הנאמנות של אנליסט (17 מיליון שקל).