מכון ויצמן נכנס שותף בפארק ויצמן עם אפריקה ב-200 מ' ש'

במסגרת ההסכם אפריקה תחזיק ב-60% מהזכויות בפארק ובמכון ויצמן ב-40%, ויבוטל הסכם החכירה בין שני הצדדים שהיה צפוי להסתיים בשנת 2029 על חלק משטחי הפארק

אברהם נובוגרוצקי -  מנכ"ל קבוצת אפריקה ישראל / צילום: עודד קרני
אברהם נובוגרוצקי - מנכ"ל קבוצת אפריקה ישראל / צילום: עודד קרני

מכון ויצמן למדע הוא השותף החדש של חברת אפריקה נכסים , מקבוצת אפריקה ישראל, בפארק ויצמן בנס ציונה - כך דיווחה היום (ד') אפריקה לאחר שחתמה על הסכם עם המכון.

פרויקט קריית ויצמן מכיל כיום 15 מבנים הכוללים כ-100 אלף מ"ר של שטחי משרדים להשכרה וכן מגרשים לפיתוח עתידי. מחצית שטחי הפארק נרכשו לאורך השנים על ידי אפריקה מבעלים פרטיים ונמצאים בבעלותה המלאה, ומחציתם הוחכרו ממכון ויצמן בהסכם משנת 1979 , תמורת דמי חכירה של 4 מיליון שקל לשנה.

אפריקה הקימה על השטחים מבנים אותם היא משכירה למשרדים שונים. תקופה החכירה הוגדרה ל-50 שנה ומסתיימת בשנת 2029 ללא אופציה להארכה, כשבסוף התקופה אמורה היתה אפריקה להשיב את הנכסים למכון ויצמן. ככל שמועד פקיעת החכירה התקרב, אפריקה התקשתה בקבלת החלטות אם לשפץ ולהשקיע במבנים ישנים, וגם להגדיר תקופות השכרה ארוכות טווח לשוכרים השונים.

על רקע זה התנהל משא ומתן בין אפריקה ישראל לבין מכון ויצמן בשנה וחצי אחרונות, שהגיע לכדי סיכום על שותפות בכל הפארק. במסגרת ההסכם, משלם מכון ויצמן לאפריקה ישראל 201 מיליון שקל, בתמורה לביטול החכירה, כאשר הפארק כולו, כולל המחצית שהיתה בבעלות מלאה של אפריקה ישראל, יהפוך לבעלות משותפת של 60% אפריקה ישראל ו-40% מכון ויצמן. שני הצדדים אף מתחלקים מעתה בהכנסות מהפארק בהתאם.

בעסקה נקבע עוד כי אפריקה ישראל נכסים תהיה אחראית על הניהול השוטף של הפארק ותהיה זכאית לדמי ניהול של 3% מדמי השכירות ובדמי הניהול המשולמים על ידי השוכרים בפארק. העסקה אינה כוללת שני מגרשים לפיתוח עתידי של כ-27.5 אלפי מ"ר שטחי משרדים להשכרה אשר יישארו בבעלותה המלאה של החברה.

באפריקה מדגישים כי תזרים המזומנים החופשי שינבע לחברה כתוצאה מהשלמת העסקה צפוי להסתכם בכ-160 מיליון שקל.

אבי ברזילי, משנה למנכ"ל אפי ישראל נכסים ומנכ"ל אפי אירופה מסר, כי "מלבד תזרים המזומנים המשמעותי שינבע מעסקה זו וההזדמנות לחבור לשותף אסטרטגי כמו מכון ויצמן בפארק המדע - בו מרוכזות פעילויות מחקר ופיתוח בתחום הביו-טק וההי-טק, העסקה מסדירה את הזכויות בפארק ללא מגבלת הסכם החכירה שהייתה קודם. באופן זה, יתאפשר המשך פיתוח והשבחה של הפארק שהינו אחד מהמובילים בתחום בישראל. השלמת ההסכם מחזקת את חוסנה הפיננסי של החברה ותסייע בידה לעמוד בתכניותיה העתידיות שכוללות את המשך תנופת הפיתוח של החברה בישראל ובחו"ל, במקביל לשיתוף בעלי המניות ברווחיה".