החשד: קירשנבאום קיבלה שוחד של מאות אלפי שקלים

(עדכון) - סגנית השר חשודה כי הפקידה את הכספים בחשבונות קרובי משפחתה ■ גם מינוי בתה רנית באיגוד מגדלי הבקר נבדק ■ במשטרה שרטטו פירמידה לכל 15 תתי-הפרשות, כשקירשנבאום עומדת בראש כל פירמידה

פאינה קירשנבאום ובנותיה מיטל ורנית / מתוך הפייסבוק
פאינה קירשנבאום ובנותיה מיטל ורנית / מתוך הפייסבוק

עד אחרי חצות נמשכו אמש (ד') דיוני הארכת המעצר של חשודי פרשת השחיתות בשירות הציבורי שבה מעורבים בכירים במפלגת "ישראל ביתנו", בראשם סגנית שר הפנים, ח"כ פאינה קירשנבאום, ושר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב. בזה אחר זה הובאו בפני בית משפט השלום בראשון לציון כ-30 בכירים בשירות הציבורי ובעמותות, החשודים כי ניהלו ביניהם מערכת יחסים מושחתת של "תן וקח" לצרכיהם הפרטייים ועל חשבון הציבור. היום עוכבו לחקירה מעורבים נוספים, בהן מקורבת לקירשנבאום, וגם בימים הקרובים צפויים מעצרים. עוד נודע כי המשטרה גייסה עד מדינה בפרשה, שהקליט חלק מהמעורבים במשך חודשים.

במרכז החקירה עומד החשד כי קירשנבאום - המשמשת גם כמזכ"לית של "ישראל ביתנו" ונחשבת לאישה המקורבת ביותר במפלגה ליו"ר ושר החוץ, אביגדור ליברמן - קיבלה מאות אלפי שקלים מראשי הרשויות והעמותות, בתמורה לסיועה להם. לפי החשד, כדי להסתיר את העברות הכספים אליה, הפקידה אותם קירשבנאום בחשבונות של קרובי משפחתה ומקורביה. גם בתה, רנית קירשנבאום, נעצרה בחשד למעורבות בפרשה, כאשר במסגרת החקירה נבדק מינויה של הבת לתפקיד באיגוד מגדלי הבקר.

רשימת החשודים שנחקרו ונעצרו היא ארוכה מאוד, ומדובר באנשים שממלאים תפקידים חשובים במקומות ובמגזרים שונים. יש להניח שלא נגד כולם יוגשו לבסוף כתבי אישום, אבל המחשבה שכך מתנהלת מדינת ישראל בשנת 2014 היא מצמררת ממש. ואלה שמות החשודים שמותרים בפרסום: קירשנבאום, נחקרת באזהרה בחשד כי ביצעה עבירות שוחד, מרמה והלבנת הון. חקירתה נמשכה מספר שעות במשרדי היחידה לחקירות הונאה של המשטרה והיא נמשכה גם היום; מיסז*ניקוב חשוד בהטיית מכרזים, קבלת שוחד ותיווך לשוחד. החשדות החדשים נגדו מצטרפים לחשדות קודמים שכבר נחקרים תקופה ארוכה על ידי המשטרה. בין השאר, חשוד מיסז'ניקוב כי העביר מאות אלפי שקלים לאירוע תיירותי של מועצת מגילות בתמורה לקבלת סכומי כסף נכבדים. מעצרו של מסיז'ניקוב הוארך עד ה-1 בינואר 2015.

עצור נוסף הוא גרשון מסיקה (62), ראש המועצה האזורית שומרון, החשוד במתן שוחד, תיווך לשוחד, גניבה ורישום כוזב במסמכי תאגיד. גם מעצרו הוארך עד 1 בינואר; עוד נעצר אלכס ויסניצ'ר, יו"ר נת"ע (נתיבי תחבורה עירונים), חשוד בביצוע עבירה של תיווך לשוחד. בשעות הלילה המאוחרות אתמול ערכה המשטרה חיפוש במשרדי נת"ע. מעצרו של ויסניצ'ר הוארך עד ה-1 בינואר. גם מעצרו של דב ליטבינוף, ראש מועצה אזורית תמר, הוארך בשבוע. ליטבינוף, תושב קיבוץ עין גדי, שהיה בעבר מנהל השיווק של אתרי התיירות בעין גדי, חשוד כי העביר שוחד לקירשנבאום ולגורמים נוספים בצמרת השלטון בתמורה להעברת תקציבים למועצה.

לצדו של ליטבינוף נעצר גם מרדכי (מוצי) דהמן, ראש המועצה האזורית מגילות, החשוד אף הוא בהעברת שוחד לקירשנבאום ואחרים בתמורה להטבות למועצה שהוא עומד בראשה; גם דוד בלאו, גזבר מועצת מגילות, נעצר בחשד למעורבות במעשים; כמו-כן נעצר דאוד גודובסקי, ראש מטה מפלגת "ישראל ביתנו", בחשד כי היה מעורב "עד צוואר" בפרשת השחיתות לכאורה. לפי בקשת המעצר של המשטרה, גודובסקי חשוד בביצוע עבירות של מתן וקבלת שוחד, תיווך לשוחד, קשירת קשר לפשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות; מעצרו של חשוד נוסף, עובד ציבור ששמו נאסר לפרסום, הוארך עד ה-31.12.

חשודים נוספים שמעצריהם הוארכו אמש הם חיים בן שושן, לשעבר מנכ*ל החברה לפיתוח השומרון, משה קליסקי; חבר איגוד הכדורסל, סטיבן לוי; יועץ שר הפנים, מתן דהן, מייסד עמותת "איילים", שנועדה לחזק את ההתיישבות בנגב ובגליל; וחשוד נוסף, עובד ציבור, ששמו נאסר לפרסום - מעצרו הוארך עד ה-30 לדצמבר.

מעצריהם של יצחק בורבה, יו*ר איגוד התאגידים העירוניים; גבי חמו, מנכ*ל מדרשת הגולן; אפי פלס, גזבר מועצה אזורית מטה בנימין; רנית קירשנבאום - בתה של פאינה קירשנבאום; אלי זרחין, שמנהל אגודה למען ילדים עולים; אלכס גולדנשטיין; איש העסקים, ציון זוארץ; וחשודה נוספת, עובדת ציבור, ששמה נאסר לפרסום - הוארך עד ה-28 לדצמבר. מעצריהם של החשודים, מיכאל צ*צ*בה וויקטור אפרמוב, הוארך ביממה.

מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן, ויועץ התקשורת שלו, אמנון ליברמן (אין לו קשר משפחתי לאביגדור ליברמן - ח'מ'), יועץ התקשורת חשודים בקבלת שוחד. ליברמן שוחרר ל-10 ימים של מעצר בית. הוא הורחק ממשרד החקלאות והפקיד ערבויות כספיות לשחרורו. החשוד, דורון שמחי, יו*ר איגוד הכדוריד, ישהה אף הוא במעצר בית של 10 ימים. חשודה נוספת, ששמה נאסר לפרסום לבקשת סניגורה, שוחררה למעצר בית והפקידה ערבויות.

אבנר קופל נעצר

חשוד בולט נוסף במעורבות בפרשת השחיתות הוא יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, החשוד במתן שוחד, קבלת דבר במרמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד. מעצרו של קופל, שעובד כיום בהתאחדות לכדורגל, הוא לא הפעם הראשונה שקופל מסתבך בפלילים. בנובמבר האחרון הוגש לבית משפט השלום בת"א כתב אישום נגד קופל ונגד בכירים בחברת הביטוח הפניקס, בגין ביצוע עבירות מס.

לפי כתב האישום, כדי לעקוף הליכי גבייה שניהלה נגדו רשות המסים, פעל קופל בשורה של פעולות בדיה ומרמה, לרבות זיוף מסמכים, שהוצגו לחברת הפניקס, במטרה שיאפשרו את שחרור הכספים התפוסים אצלה, ויאפשרו התחמקות מניכוי מס במקור בגובה של מיליוני שקלים. עוד נטען בכתב האישום כי הפניקס, באמצעות שלושה בכירים בה, פעלה ביחד עם קופל במרמה, על-מנת למנוע ניכוי מס במקור של מיליוני שקלים, וכן סייעה, לפי הנטען, ל קופל לקבל במרמה כספים שעוקלו על-ידי רשות המסים.

הכחשות נמרצות

באי-כוחו של יו"ר נט"ע, אלכס ויז'ניצר, החשוד בפרשה, עוה"ד נתי שמחוני ואילנה זיבנברג ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, מסרו: "ויז*ניצר הינו אדם עתיר זכויות, אשר נשא ונושא במגוון תפקידים ציבוריים, מתוך תחושת שליחות ואמונה. ויז*ניצר פעל בהם ללא לאות, הטביע את חותמו והגיע להישגים מרשימים. כל מי שמכיר אותו יודע לדבר בשבחו ובפיו רק שיר הלל לאיש. הטענות המועלות כנגדו בפרשה, אינן משקפות את אישיותו, כלל ועיקר, וזרות הן לאורח חייו. ויז*ניצר שיתף פעולה עם חוקריו וכפר מכל וכל בחשד המיוחס לו. אנו כמובן מכבדים את זכותה וחובתה של המשטרה לחקור, אך ניתן היה לעשות כן בלא צורך בהותרתו במעצר. בנסיבות העניין ובנסיבותיו של האיש, הליך המעצר הינו מיותר ובלתי מידתי.. ויז*ניצר סמוך ובטוח כי תוברר חפותו וכי לא דבק בו כל רבב*.

תגובת חברת אימפקט: "לאימפקט כללי עבודה ואתיקה מחמירים, ואנו בטוחים שסטיבן לוי עבד לפיהם. אין לנו פרטים נוספים מעבר לחומר שפורסם בתקשורת. אנחנו מקווים שהחקירה תסתיים בהקדםה".

גרשון מסיקה מסר: "מסיקה מכחיש בתוקף את החשדות המיוחסים לו. מסיקה יצא מעודד מהדיון שבו קיבל השופט באופן חלקי בלבד את בקשת המשטרה". יועץ התקשורת ביקש להבהיר עוד כי החשדות המיוחסים למסיקה, והמוכחשים על ידו, נוגעים לטובות-הנאה שהועברו לכאורה ל"התיישבות" ולא למסיקה באופן אישי.

ממועצה אזורית תמר נמסר: "אנו בטוחים בצדקתו ובניקיון כפיו של דב ליטבינוף. דב והמועצה ימשיכו לשתף פעולה עם המשטרה ככל שיידרש, ואנו בטוחים כי הצדק ייצא לאור".

מהמועצה האזורית מגילות ים המלח נמסר: "אנו בטוחים לחלוטין בניקיון כפיהם של ראש המועצה, מוצי דהמן, וגזבר ומזכיר המועצה, דוד בלאו".

החשדות: שוחד תמורת תקציבים

אתמול (ד') הותר לפרסום כי באישור היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ניהלה מזה כשנה המשטרה חקירה סמויה בחשד לשחיתות בצמרת מפלגת "ישראל ביתנו", בשלטון המקומי ובגופים ובעמותות שונים. לפי החשד, בכירים בשירות הציבורי ובהם סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום, שר התיירות לשעבר, סטס מסז'ניקוב, ראשי מועצות "מגילות", "שומרון" ו"תמר", יו"ר נת"ע, ורבים נוספים חברו יחדיו או בנפרד ופעלו באופן שיטתי לקידום ענייניהם הפרטיים והציבוריים ולקבלת כספים לצרכים אישיים, וזאת תוך ביצוע עבירות שונות, באופן שפגע מהותית במנהל התקין בתחומי עיסוקם. מדובר בשילוב בין מספר פרשיות הנחקרות במשטרה, שהמשותף לכולן הוא החשד להקצאה של כספים לעמותות שלא זכאית למימון מהמדינה, כאשר קבלת הכספים נעשתה דרך גופים המורשים לקבלם מהמדינה.

לדברי המשטרה, "החקירה הסמויה חשפה, על-פי החשד, קיומה של שיטת פעולה מאורגנת, לפיה החשודים או מי מטעמם העבירו במסגרת תפקידם הציבורי, סכומי כסף ניכרים מהקופה הציבורית לגופים מתוקצבים ולרשויות שונות שלא כדין, וזאת בתמורה למתן טובות הנאה שונות לחשודים ולמקורביהם, בין היתר, באמצעות מינויים ותשלומים", נמסר מהמשטרה עם הסרת צו איסור הפרסום.

ההערכה במשטרה היא כי חלק מהכספים עשו "סיבוב מעגלי", כאשר המשרד הממשלתי מקצה כספים לעמותה ספציפית, ובתמורה לזה, על-פי החשד, חלק מהכספים חוזרים בצורה של שוחד. לפי החשד, הקצאת הכספים נעשתה בחלק מהמקרים לעמותות שהמדינה גם כך מתקצבת, אך ההקצאה נעשתה בהליך לא תקין, ובחלק מהמקרים - לעמותות שהמדינה לא מתקצבת. קירשנבאום חשודה, בין היתר, בתיאום העברות הכספים שבוצעו לכאורה שלא כדין. מקורבים אליה עוכבו גם כן לחקירה, והחשד הוא כי הם מקושרים לתהליכים של העברת כספי ציבור לטובת איגודים ועמותות.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה מלווה את החקירה, תוך עדכונם של פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה, והיא מנוהלת בליווי צמוד של ר' האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, ור' להב 433, ניצב רוני ריטמן.

מצעד החשודים
 מצעד החשודים