ילדי מגיע לי

למה חינוך מיני כן וחינוך פיננסי לא? אפשר לשנות הרגלים

ילדים אינטרנט גולש גלישה מחשב היי-טק הייטק / צלם:  טינקסטוק
ילדים אינטרנט גולש גלישה מחשב היי-טק הייטק / צלם: טינקסטוק

אנחנו פוסעים לעבר הבחירות הנוכחיות בספק זהירות ספק חשש, קצת יאוש, כמי שתלוי על בלימה ומנסה להחליט היכן הנזק שיווצר עבורו יהיה הנמוך ביותר. יוקר המחיה, כבר ברור לכולנו, מהווה נושא מרכזי שעשוי להכריע את הכף ביום שבו נלך אל הקלפי. נזכיר, שמי שעמדו בקיץ 2011 מאחורי המחאה החברתית היו לא רק צעירים רווקים, אלא בעיקר מאות אלפי הורים לילדים שהקיום הכלכלי הפך עבורם לקשה מנשוא.

אלא שאותם הורים שהוציאו בזמנו אלפי עגלות לרחוב, מתקשים פעמים רבות, גם שנים ספורות לאחר מכן, להסביר לילדיהם הגדלים מדוע אין סיבה להתעצבן כשאמא ואבא אומרים להם "לא" בחנות הצעצועים, במסעדה, או מול דוכן של אייפונים מנצנצים. וקשה להאשים אותם. בימינו, הורה שחוסך מעולם החומר של ילדיו חש ייסורי מצפון, אכזבה, אפילו כישלון. והילדים שלנו, לצערנו, יודעים את זה. לכן, אם עד היום הילדים שלנו דרשו, ביקשו, רצו בגדים וצעצועים, היום בני הנוער כבר מבקשים מההורים סמארטפונים משוכללים, אייפדים ושלל גאדג'טים טכנולוגיים. מחקרים מראים כי ל-94% מהנערים בישראל יש טלפון סלולרי שנמצא בבעלותם הבלעדית, ושעד גיל 10 - 81% מהילדים החלו להשתמש בניידים. אין ספק שקפצנו כיתה. אבל לא צריך ללכת רחוק. מספיק להעיף מבט על הקניונים המפוצצים בהורים וילדים בחנוכה, או על מכירות כרטיסי הפסטיגל.

כך או כך אין ספק שהתוצאה אחת היא. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו בחברת השפע למצב שבו הם על-פי רוב דורשים - ומקבלים. אנחנו מחנכים אותם למצב שבו "ילדי המגיע לי" יודעים שגם אם קשה, הרי שבסוף הם יקבלו את מבוקשם.

קל להאשים את ההורים אבל האמת היא שהרגלים מושרשים קשה מאוד לשנות. רובנו יצאנו למחות על מחירי הקוטג' ואז על מחירי המילקי, אבל מי מאתנו יודע באמת כמה עמלות הוא משלם בבנק או על קרן הפנסיה? מי מאיתנו בדק לאחרונה האם כדאי למחזר את המשכנתא או כמה ריבית אנו מקבלים על החיסכון של הבר מצווה בפק"מ? מעטים, מעטים מדי.

וכשהחינוך הפיננסי פוסח על ההורים, כיצד אפשר לצפות לשינוי אצל הדור הבא? זוהי בדיוק הסיבה שעל משרד החינוך ליזום תוכנית לחינוך פיננסי וצרכנות נבונה כבר בגילאים הצעירים ביותר, ממש כמו תוכניות חשובות לא פחות שכבר קיימות כגון חינוך מיני או זהירות בדרכים.

כיום, אף אחד לא מלמד את הילדים שלנו להתנהל בצורה צרכנית נבונה. הם לא יודעים כיצד נכון לנהל חיסכון, מהי חשיבותו של תקציב וכיצד לא להתפתות למבצעים מיותרים בסופר. הילדים שלנו הם חכמים, אינטליגנטים וסקרנים. הם צמאים לידע ופעמים רבות מסרים שמתחילים בהם, מחלחלים גם אל ההורים. על מנת להתוות את הדרך החינוכית אין צורך לחכות למינויו של שר חדש ואפילו אין חשיבות לגוש שינצח בבחירות.

במקרה הזה שעה בשבוע תוכל לעשות לדור הצעיר שגדל כאן, את מה שלא יעשו גם 10 הפגנות מחאה.

■ הכותבת היא מנכ"לית פלטפורמת ההורים "עשר פלוס" www.eserplus.net