אלשטיין לוחץ להזרמת הון, בן משה דורש פתרון ניהולי תחילה

דירקטוריון אי.די.בי ידון בהצעות נגדיות של בעלי השליטה לפתרון המשבר

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

דירקטוריון אי.די.בי פתוח אמור להתכנס מחר (ה') לדיון במצבה הפיננסי הקשה של החברה. זאת, לאחר שכבר אתמול בערב התכנסו הדירקטורים לישיבה דחופה, בה נדונה הצעתו של אדוארדו אלשטיין, אחד משני בעלי השליטה בקונצרן, להזרמת הון מאסיבית שתפתור את מצוקת אי.די.בי לפחות בשנה הקרובה.

מניית אי.די.בי הגיבה שלשום להצעת אלשטיין בזינוק של 19%, שתיקן במקצת קריסה של יותר מ-70% במחירה תוך שלושה חודשים. אתמול רשמה המניה עלייה קלה, ושווי החברה עומד על 450 מיליון שקל. עליות נרשמו גם באג"ח הנסחרות בתשואה של עד 25%.

אלשטיין הציע שלשום, בהצעה שתוקפה יפוג ביום חמישי הקרוב, כי החברה תבצע הנפקת זכויות מיידית לרכישת מניות בהיקף של 800 מיליון שקל, כשבמקביל יקבלו המשתתפים בהנפקה גם אופציות משלוש סדרות, שמימושן המלא בתקופה של עד שלוש שנים יגדיל את התמורה לחברה ב-400 מיליון שקל נוספים. אלשטיין עצמו התחייב להשקיע עד 400 מיליון שקל בהנפקה המיידית, ובנוסף להמיר בשנה הקרובה אופציות מסדרה א' שכבר ברשותו תמורת 150 מיליון שקל.

אלא, שהצעת קרן דולפין שבשליטת אלשטיין לא אושרה בינתיים, מאחר שהיא כללה שני תנאים נלווים, לפיהם האופציות החדשות שיתקבלו על ידו בהנפקה ימומשו רק אם הבנקים יסכימו לשינוי אמות המידה הפיננסיות להן מחויבת אי.די.בי, ובנוסף תקבל החברה היתר שליטה בכלל ביטוח מידי המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר.

בישיבת הדירקטוריון שלשום נקבע כי תוקם ועדה מיוחדת, שכוללת שלושה דירקטורים עצמאיים, והיא תדון עד יום חמישי בהצעה של אלשטיין ובמתווים נוספים של הזרמת הון לחברה.

תפקיד הוועדה יהיה לבחון מהלכים, לנהל מו"מ ולגבש המלצות לגבי הדרך הנכונה לביצוע גיוס הון בדרך של הנפקת זכויות, אחת או יותר, בהקדם האפשרי. כמו כן, ייבחן מהלך שהוצע בעבר, של הנפקת אג"ח להמרה "בהשתתפות של בעל שליטה".

התנגדות להנפקת זכויות

מול הצעתו של אלשטיין, מתכנן שותפו לשליטה באי.די.בי, מוטי בן משה, הנמצא עמו במחלוקת חריפה, להציג לדירקטוריון הצעה משלו לפתרון המשבר הפיננסי בקונצרן. זו גובשה ככל הנראה על בסיס ההסכמות אליהן הגיעו בעלי השליטה עם המפקחת על הביטוח, בנוגע להחזקה בכלל ביטוח.

בן משה מתנגד להצעת אלשטיין, ואתמול אף הגדיר אותה כ"הודעת יחסי ציבור" וכ"מהלך ציני לדילול אלים של בעלי מניות החברה מקרב הציבור (זכאי הסדר החוב בחברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות)".

לדעת בן משה, אמורים בעלי השליטה לטפל תחילה במחלוקות ביניהם בנוגע לאופן ניהול הקבוצה, לפני שהם מתחייבים להזרמות הון נוספות, לאחר שכבר השקיעו 1.4 מיליארד שקל בהשתלטות על אי.די.בי (נכון להיום מופסדים השניים על השקעתם כ-1.2 מיליארד שקל "על הנייר").

בן משה אף מסר כי הוא מגבש "חלופה ראויה שרואה את צרכי החברה לטווח הקצר, הבינוני והארוך, ומציעה פתרון מלא ושלם לחברה, לבעלי המניות ולנושים כאחד, תוך הבטחת יכולת ניהול אפקטיבית בטווח המיידי והארוך".

גם בעלי מניות פרטיים, ובעיקר כאלו שמחזיקים במניות החברה מאז שקיבלו אותן כחלק מהסדר החוב של אי.די.בי אחזקות, הביעו את הסתייגותם מכך שהנפקת זכויות מדללת את החזקותיהם בחברה. בנוסף, ההצעה של אלשטיין לא התייחסה כלל לרשת הביטחון שהוא ובן משה העניקו לנושי אי.די.בי אחזקות, ובמסגרתה התחייבו לרכוש מהם מניות אי.די.בי פתוח ב-512 מיליון שקל במהלך השנים 2015-2016.

מנגד, מחזיקי אג"ח מרכזיים של אי.די.בי פתוח, שרואים לנגד עיניהם רק את החזר ההתחייבויות של הקבוצה בהיקף של 4.6 מיליארד שקל (קרן וריבית עתידית לשלם), דווקא הביעו תמיכה בהצעת אלשטיין. לדבריהם, מדובר במהלך חשוב לייצוב הקבוצה בטווח הקצר.

את מכלול האינטרסים הללו מחויב הדירקטוריון לשקול. דירקטוריון אי.די.בי כולל תשעה דירקטורים, שלושה מייצגים את אלשטיין, שלושה את בן ומשה, וישנם שלושת הדירקטורים העצמאיים, שמהווים כעת לשון המאזניים בין שתי הקבוצות.

למעשה, על הדירקטורים לשקול את האינטרסים של בעלי השליטה, בעלי מניות המיעוט והנושים, אולם לקבוע לבסוף מהו הצעד הטוב ביותר עבור החברה עצמה. הפתרון האידיאלי יהיה בדרך של מציאת הסכמה בין הצדדים, אבל זו תלויה בעיקר באלשטיין ובן משה.