האם אתה ישראלי?

"הישראלים החדשים", סדרה תיעודית חדשה של חיים יבין, היא סיבה למסיבה

חיים יבין / צילום: יוסי כהן
חיים יבין / צילום: יוסי כהן

בחן את עצמך: האם אתה ישראלי

סדרה חדשה של חיים יבין ופרק של "המערכת" בסיפורים על ישראליות חדשה, יום חמישי 21:00, ערוצים 10 ו-2

ועיקרן תחילה: "הישראלים החדשים" (ערוץ 10, 21:00), סדרה תיעודית חדשה של חיים יבין, היא סיבה למסיבה קטנה. יבין הוא מתעד טוב וחשוב, ובאמתחתו כמה יצירות תיעודיות מעניינות, אפילו כאלה שקשורות לנושא שבעקבותיו הוא יוצא הפעם.

מי שהביא לנו את סיפור יהדות רוסיה עם "גחלת לוחשת" אי-שם לפני כ-20 שנה, חוזר עכשיו אל מי שהיו הילדים של אותה עלייה, שזכו לכאורה לחיים חדשים - אולי לא כצברים - אבל כילדים שנטמעים חיש מהר במרחב ו.. טוב, נו, לא ממש: חלקם גדלו בקהילה כמעט סגורה של דוברי רוסית, אחרים לא רואים בישראל מולדת, אלא תחנת מעבר בדרך להגירה נוספת - וגם אלה שבוחרים לחיות כאן מוטרדים ממה שקורה לחינוך, מההשתלבות הגוברת במרחב המזרח-תיכוני על חשבון ערכים "אירופיים" ועוד.

כמעט במקביל ישודר הערב הסרט "החלוצים החדשים" במסגרת "המערכת" (21:00, ערוץ 2) - סרט שמעבר לשם הדומה עוסק בישראלים שונים בתכלית.

לפני התוכן, פרק על העטיפה: זו עונה טובה ל"המערכת". תוכנית התעודה והתחקירים של מיקי חיימוביץ' אינה "עובדה" ואינה "המקור" עדיין, אבל היא נמצאת בקו עלייה ומצליחה לעורר עניין כמעט בכל שבוע (למשל הפרק על הביטוח הלאומי מהשבוע שעבר), כשהיא עוסקת בנושאים מאוד לא זוהרים.

הפרק שישודר הערב מביא את סיפורם של ישראלים צעירים שבוחרים לחיות בפריפריה מתוך תחושת שליחות ורצון לשנות את פני החברה הישראלית. האם המציאות הטופחת על פניהם תכריע אותם?

ואפרופו קו המשווה בין שתי התוכניות: מה בין אזרחים בני אותה חברה שאחדים מהם מהרהרים בקול על האם ישראל תוסיף להתקיים בעתיד, בעוד אחרים לוקחים אותה כ"פרויקט אישי"? האמנם מדובר רק על עומק השורשים?

פרסי ה"טוני"

"הסופראנוס" - כל הפרקים מההתחלה, יום שישי מ-22:00, ערוץ yes oh

יש מישהו שלא צפה בסדרה הזאת? האמת היא שכן: כולם מכירים את "הסופראנוס", אבל רבים עדיין לא צפו בה, ואחרים החמיצו לפחות חלק מהעונות של הסדרה שנחשבת לטובה ביותר בשנות ה-2,000 ויש הטוענים אף בתולדות הטלוויזיה כולה, לא פחות.

רק כדי לעורר מעט את הזיכרון: פושע מניו-ג'רסי שמטפס יפה בסולם הדרגות של המאפיה האיטלקית, מתמודד עם משבר גיל ה-40, עם בעיות בזוגיות, עם משברים בקריירה המלחיצה ועוד.

הרעיון של הצגת מאפיונר כאדם רגיל - לא גדול מהחיים, אבל גם לא חלאת המין האנושי - היה מהפכני עד כדי כך, שכמעט שלא שמנו לב איך נשבנו בקסמו של ג'יימס גנדולפיני המנוח וחיכינו לו מדי שבוע במאבקו נגד היקום.

אפילו הגימיק של מאפיונר שמבקר אצל פסיכולוגית (ובהמשך גם מתאהב בה) נשאב חיש-מהר אל תוך סיפור גדול בהרבה: דרמה משפחתית מקסימה שלא עושה הנחות לגיבוריה.

פרקים 1-4 שישודרו ברצף בליל שישי הם הזדמנות מצוינת למי שהחמיץ את הסדרה ורוצה לצפות בה רגע לפני שתתיישן.

* ציון: 10

ירושלים של מטה

"ערים, עולם תת-קרקעי: ירושלים", יום שבת 21:20, ערוץ ההיסטוריה

כאילו שלא די לנו בצרות שמספקת לנו בירת הנצח של עם ישראל מעל לפני הקרקע, מסתבר שיבוא יום ובו... רגע, עצרו את האפוקליפסה לכמה שורות: מדובר בעוד אחת מאותן סדרות פסבדו-מדעיות שמשודרות לרוב בערוצי ההיסטוריה והדוקו השונים. התשתית הארכיאולוגית של הסיפור היא אמנם מוצקה, אבל הפרשנות לוקחת את הצופה לעיתים למחוזות הפנטזיה, בעיקר פנטזיה נוצרית-דתית.

מסתבר שמתחת לירושלים נמצאת מערכת מרשימה של מחילות סודיות שלכולן תפקיד לא רק בעברה, אלא אולי גם בעתידה: ממערכת מנהרות סודית של הטמפלרים ועד למקום המסתור של המגילות הגנוזות - רוחשת ירושלים של מטה רוחות שרק מחכות ליום הדין כדי לתקוף.

כמובן שצריך להאמין לחזון האפוקליפטי על-פי כתבי הקודש, אבל בואו לא ניתן לזוטות להפריע לנו כשאנו בדרך, במקרה הזה תרתי-משמע ממש, לגאולה דרך הביבים.

אפשר כמובן שלא להיות שותפים לכל התיאוריות, הפרשנויות ובעיקר - החזון, ועדיין, החומרים מרתקים, במיוחד הפרק הזה על ירושלים שמציע לצופה הישראלי גם לצאת מהכורסה, לתור את האתרים השונים ולגבש מסקנות בעצמו.

* ציון: 8