רשות החברות: דירקטוריון חברת החשמל יצומצם ב-50%

מנהל רשות החברות, אורי יוגב: מדובר במספר בלתי סביר של דירקטורים; בעתיד יוגבל מספר הדירקטורים ל-12 איש לכל היותר בחברות הממשלתיות

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

רשות החברות הממשלתיות פועלת לצמצום דירקטוריון חברת החשמל בכ-50% - כך אמר היום (א') מנהל רשות החברות, אורי יוגב, במסיבת עיתונאים. בדירקטוריון חברת החשמל מכהנים כיום 21 דירקטורים ולדברי יוגב מדובר במספר בלתי סביר של דירקטורים. יוגב אמר כי בעתיד יוגבל מספר הדירקטורים ל-12 איש לכל היותר, כשבמרבית החברות הממשלתיות יוגבל ל-7, 9, ו-11 דירקטורים בהתאם לגודל החברה.

רשות החברות הממשלתיות הכריזה היום על הקמת נבחרת דירקטורים נוספת. ההרשמה לנבחרת החדשה שנפתחה היום ותסתיים ב-25 בינואר אמורה להניב 450 מועמדים שיתמודדו על כ-200 עד 250 משרות בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות.

בנוסף החלו ברשות לבחון את האפשרות לשלם לדירקטורים גמול חודשי בנוסף לדמי ההשתתפות בישיבות דירקטוריון. המהלך מתוכנן לאמצע השני של השנה. במקביל ממשיכים ברשות לקדם הכנת הצעה לחקיקת חוק חברות חדש, במקום החוק הנוכחי משנות ה-70. במסגרת החוק החדש נבחן הרעיון של הארכת כהונת הדירקטורים משלוש לארבע שנים. מדיניות רשות החברות מגבילה את מספר הקדנציות של חברי דירקטוריונים לשתי קדנציות בכל חברה.

יוגב אמר כי ברשות נמשכת היערכות למימוש החלטות הממשלה בנושא הנפקת מניות מיעוט וכי חברות נמל אשדוד ונתג"ז "אמורות להיות בבורסה עוד השנה". יוגב אמר שהנפקות החוב נועדו לשפר את המנהל התאגידי בחברות ולהכניס פנימה את רשות ניירות ערך כרגולטור, אך הודה כי "יש סיכון מסוים בחברות ממשלתיות שמנפיקות חוב. זה לא אג"ח מדינה, אלה חברות שתלויות מאד בהכנסותיהן אבל אם אתה רוצה שהחברות האלה יתפקדו כחברות הן צריכות לדעת לגייס חוב ולשרת חוב. לא את כל פעילויות החברות צריך לממן מתקציב המדינה". יוגב אמר כי הרשות תגביל מאד את היכולת של חברות להנפיק חוב פרטי בלתי סחיר, כפי שנהגה חברת החשמל לעשות עד לאחרונה.

במסיבת העיתונאים אמר היום יוגב, כי "אני מקווה שבכל שנתיים נראה נבחרת דירקטורים נוספת ועוד מהלכים שקשורים לתפקוד הדירקטוריונים בחברות". להתמודדות על מקום בנבחרת החדשה יוזמנו לגשת גם חברי נבחרת הדירקטורים הראשונה שלא מונו עד כה לדירקטוריונים. ב-87 חברות הממשלתיות ישנן כיום כ-700 משרות דירקטורים הפנויות לנציגי ציבור שמתוכם מכהנים כיום כ-370 דירקטורים מטעם הציבור. ברשות החברות מקווים לאייש כ-80% מהמשרות הפנויות ובמקביל לצמצם את מספר המשרות הכולל לכ-650.

לנבחרת הדירקטורים הראשונה נבחרו 500 איש מתוך 14 אלף מועמדים. מבניהם מונו עד כה מעל 100 חברי נבחרת לדירקטוריונים. מתוך חברי הנבחרת נבחרו עד כה 5 יושבי ראש ובהם עודד שמיר מחברת נתיבי ישראל, אורן מוסט בתדמור ויצחק לקס בעמידר. הקדמת הבחירות גרמה לצמצום יעדי המינוי של רשות החברות שתכננה למנות עד מאי כ-200 דירקטורים מתוך הנבחרת הראשונה ותסתפק ככל הנראה במינוי 150 דירקטורים.

שיעור הפסילות של מועמדי הנבחרת בוועדת ברנר לבדיקת כשרות מינויים בשירות הציבורי עומד על 3% לעומת שיעור פסילה של 36% בוועדת ברנר של מועמדים שהוגשו לפני הקמת הנבחרת. עילות הפסילה היו חוסר התאמה, ניגודי עניינים וזיקה פוליטית המחייבת הוכחת כישורים מיוחדים. הגיל הממוצע של חברי הנבחרת הוא 55 לעומת 53 לפני הקמת הנבחרת ו-62 הגיל הממוצע של דירקטורים בחברות הנסחרות במדד ת"א 25.

הקמת הנבחרת עוררה התנגדות בקרב שרים שטענו כי הם אינם מחויבים למנות את הדירקטורים שיציע להם יוגב. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט קבע
כי לשרים יש יכולת להציע מועמד שאינו בנבחרת ולצרפו. לדברי יוגב עד כה צורפו לנבחרת פחות מ"כף יד אחת" ולדבריו "הם בהחלט מועמדים מהשורה הראשונה".

ברשות החברות הפיקו מספר לקחים מניסיונם מנבחרת הדירקטורים הראשונה, שייושמו במסגרת נבחרת הדירקטורים הבאה: כך למשל הוכנו מספר פרופילים, בנוסף למומחה הניהולי הבכיר שהיה הפרופיל הבלעדי לבדיקת התאמת המועמדים לנבחרת הראשונה. מדובר במומחה פיננסי, מומחה משפטי בעל ניסיון בעולם החברות (קבוצה מצומצמת יחסית) ושלושה סוגים של מומחה תוכן, בתחומי הביטחון, התשתיות ובתחום החברתי לחברות מעולם הרווחה, החינוך והתרבות. בנוסף הוקשחו תנאי הסף בנוגע לדרישות הניסיון שיעמדו על 7 שנות התמחות, ועל ניסיון ניהולי עדכני בדגש על ניסיון בדירקטוריונים.

הניקוד שיקבלו המועמדים לנבחרת הדירקטורים החדשה יורכב מניקוד על קריטריונים קשיחים שיעמוד על סך 70% מהציון הכולל ויתרת הציון תינתן על-סך ראיונות.
רשות החברות הקימה יחידת דירקטורים בראשות מירה מינס שמרכזת את העבודה על שיפור איכות הדירקטורים, חיזוק עצמאות הדירקטורים והתאמה להמלצות ה-OECD.

יוגב אמר היום כי "מימשנו את המשימה הראשונית של איוש דירקטוריונים. רמת האיוש מאד גבוהה, מלבד משרדי הכלכלה והתשתיות הלאומיות. לפעמים לא מבינים כמה חשוב דירקטוריון טוב ובלתי תלוי לרמת השירות. דירקטוריון טוב ממנה מנכ"לים טובים ודורש מההנהלה להתמודד עם לחצים ובסוף החברה נעשית יותר טובה ונקבל שירות יותר טוב".
יוגב הוסיף כי "דירקטור בחברה ממשלתית זקוק ליותר אומץ מדירקטור בחברה רגילה כי הן חשובות לציבור ומחייבות התמודדות לא פשוטה".