ועדת הערר קבעה: לא יוקם כפר נופש בסמוך לחוף נחשולים

המשרד להגנת הסביבה: "חוף נחשולים, שהאיום לגביו הוסר, הוא חוף טבעי ייחודי בישראל בו יש מספר מפרצונים, ערכי טבע ומערכת אקולוגית ייחודית, ומושך נופשים רבים בסופי שבוע וחגים"

אופיר אקוניס, חוג בית / צילום: איל יצהר
אופיר אקוניס, חוג בית / צילום: איל יצהר

ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה אתמול (ב') לדחות את הערר של רשות מקרקעי ישראל, משרד התיירות ומשרד הבינוי, וקבעה כי לא יוקם כפר נופש בסמוך לחוף נחשולים. בכך השאירה ועדת הערר על כנה את החלטת הוועדה המחוזית חיפה, שדחתה את התוכנית.

על-פי התוכנית המקורית, היו אמורים להיבנות 500 יחידות אירוח מצפון לקיבוץ נחשולים, בשטח הנושק לגן לאומי תל דור ומרוחק כ-300 מטר בלבד מחוף דור. לתוכנית זו הוגשו בעבר כ-1,500 התנגדויות מצד גופים שונים וכאמור, גם הועדה המחוזית שדנה בה הגיעה למסקנה כי אין לאשרה.

"יש להודות כי ההכרעה בתיק לא הייתה פשוטה", נכתב בהחלטת ועדת הערר, "סופו של דבר, הגענו לכלל אחידות דעים, כי דין ערר זה להידחות. ראוי להעדיף את השארת השטח המדובר כשטח פתוח, ולספק צרכי האכסון העממי לחופי הים באזור, במקומות אחרים...יש להעדיף זאת על פני שינוי בלתי הפיך של המקום, מתוך חשש שמא לא יהיה בתוכניות המתאר הקיימות כדי לספק ביקוש זה. אכן, יש להצטער על הזמן והמשאבים שהושקעו בתוכנית הנדונה, אך זהו מחיר התכנון במקרים כגון דא".

בדברי הסיום של חברי ועדת הערר נכתב: "אנו תקווה כי שטח התוכנית יפותח לתועלת הציבור הרחב, כחלק מהסביבה המיידית של חוף הים והגן הלאומי הארכיאולוגי תל דור, תוך שחזור הבריכה הקדומה שהייתה בו. כך, יתאפשר לציבור ליהנות מנוף פתוח ומאתר תיירות המשלב את כל אלה. בארץ צפופה כשלנו, יש בכך משום ברכה רבה".

עם זאת, חשוב לציין כי ועדת הערר גם הותירה פתח קטן לשינוי החלטתה בעתיד כאשר הוסיפה להחלטתה את המשפט הבא: "מכל מקום, הקרקע במקומה נשארת, ואם חלילה, בעתיד הרחוק, יתברר כי אין מנוס אלא לנער התוכנית מהאבק שיצטבר עליה ולדון שוב בהקמת כפר הנופש במקום, הדבר ייעשה".

מהחברה להגנת הטבע, שהייתה אחת ממגישות ההתנגדות לערר המדינה בנוגע לאישור התוכנית נמסר היום כי: "מדובר בהחלטה ציבורית אמיצה ואנחנו מברכים עליה. זה שטח פתוח לציבור, המהווה כיום אבן שואבת לא רק לעופות מים ולשפע של עופות נודדים, יציבים ומזדמנים נדירים, אלא גם לציבור הרחב, לרוכבי אופניים, לצפרים ולמטיילים".

גם במשרד להגנת הסביבה בירכו היום על החלטת ועדת הערר: "חוף נחשולים שהאיום לגביו הוסר הינו חוף טבעי ייחודי בישראל בו יש מספר מפרצונים, ערכי טבע ומערכת אקולוגית ייחודית ומושך נופשים רבים בסופי שבוע וחגים".


סגן השר להגנת הסביבה, חבר הכנסת אופיר אקוניס, הוסיף: "מדובר בניצחון ברור של תושבי ישראל שייהנו מחוף פתוח לכל אזרח ולא רק למי שישלם אלפי שקלים ללילה. במדינה צפופה כמו שלנו שתלך ותהיה צפופה יותר, עלינו לעשות הכל כדי שיישארו כמה שיותר חופים פתוחים לציבור".

גם חבר הכנסת דב חנין, (חד"ש), יו"ר השדולה החברתית-סביבתית בכנסת ויוזם התיקון לחוק החופים ברך היום על החלטת ועדת הערר ואמר: "במאבק קשה בציבור ובכנסת, אנחנו מצליחים לשמור על חופי ישראל. ברכות חמות לפעילים ולפעילות הנחושים שהוכיחו פעם נוספת שכשנאבקים, מנצחים. אבל מול גל היוזמות הנדלניסטיות בחופים הגיע הזמן ליצור פתרון מערכתי ולתקן את חוק החופים כדי שיגן על החופים עבורנו. הגיע הזמן לחוק הים הוא לא נדל"ן".