מגדלי הצעירים: דורי דורשת עוד 33 מ' ש' ודחייה

מחלוקת בין קבוצת חג'ג' לדורי בנייה, על רקע דרישה לתוספת תשלום ודחיית סיום הפרויקט לסוף 2017 ■ בשבוע הבא יוחלט אם דורי תוחלף

אתר הבנייה של מגדלי הצעירים בתל אביב / צילום: תמר מצפי
אתר הבנייה של מגדלי הצעירים בתל אביב / צילום: תמר מצפי

צרות בפרויקט מגדלי הצעירים בת"א: בשבוע הבא צפויה אסיפת חברי קבוצת הרכישה לקבל החלטה אם להחליף את הקבלן המבצע, דורי בנייה, שנבחר לביצוע הפרויקט עוד באוגוסט 2011. זאת על רקע דרישת דורי לתוספת תשלום ודחייה במועד מסירת הפרויקט, שמשמעותם תוספת עלויות שיושתו על חברי קבוצת הרכישה, הנאמדות בכ-50 אלף שקל לכל חבר.

פרויקט מגדלי הצעירים הוא אחד מקבוצות הרכישה הגדולות בישראל, שבמסגרתה שווקו עוד ב-2010 שני מגדלים בני 35 ו-41 קומות הכוללים 486 דירות, שטחי מסחר ומשרדים על ידי קבוצת חג'ג' ואור סיטי נדל"ן.

באוגוסט 2011 חתמה הקבוצה על הסכם עם דורי בנייה, שעל פיו הפרויקט יוקם בעלות של 325 מיליון שקל בתוספת מע"מ. זאת בנוסף לבונוס בסך 5 מיליון שקל, שישולם לקבלן אם יעמוד בזמנים. דורי הייתה אמורה לסיים את הבנייה עד אוגוסט 2016.

בחודשים האחרונים עברה דורי, שבשליטת גזית גלוב, קטסטרופה עסקית, על רקע פערים באומדני העלויות וההכנסות הצפויות מביצוע פרויקטים, שהסתכמו ב-445 מיליון שקל. על מנת להתאושש מהמצב הזרימה גזית גלוב סכום של מאות מיליוני שקלים לקופתה של דורי, שעדיין מתמודדת עם הזעזועים שעברה.

כעת, דורשת דורי בנייה לשנות את ההסכם עם קבוצת הרכישה, ולהגדיל את התמורה בגין ביצוע פרויקט מגדלי הצעירים ב-33 מיליון שקל, כדי שתגיע ל-363 מיליון שקל. בנוסף, בעוד בהסכם המקורי התחייבה דורי לסיים את הבנייה עד אוגוסט 2016, כעת דורשת החברה למסור את הפרויקט לקבוצת הרכישה לא לפני דצמבר 2017. זאת בנוסף לתקופת "גרייס" בת חצי שנה שבה לא ישולם פיצוי כספי. מאחר שמדובר בפרויקט שיוזמים חברי קבוצת רכישה, כל תוספת עלות מושתת על החברים ולא על היזם, כפי שנהוג בפרויקטים יזמיים.

לדברי צחי חג'ג', מבעלי קבוצת חג'ג', המארגנת של הקבוצה, "יש לנו הסכם מחייב עם דורי לתמורה וללוחות הזמנים, אבל קבלנים שמפסידים עושים אינתיפאדות. במסגרת הליכי הרה-ארגון שמתרחשים היום בדורי בנייה, הם באו בדרישה לשנות את ההסכם. באסיפת דיירים שהתקיימה לאחרונה, התבקשה האסיפה לקבל את אחת משתי ההחלטות: או להחליף את דורי בקבלן אחר, או להגיע איתו להבנות". לדברי חג'ג', האסיפה החליטה להיענות לדרישות של דורי, ובפרט לתוספת של 33 מיליון שקל שישולמו כבונוס בתום הפרויקט, ובתנאי שלא יהיו חריגות נוספות במחיר, אך דורי סירבה להתחייב לכך. "בשבוע הבא תתקיים אסיפה נוספת, שבה יוכרע סופית המשך העבודה עם דורי", הוסיף חג'ג'.

מדורי נמסר: "בפרויקטים בהיקפים מסוג זה, חלו וחלים התפתחויות ושינויים שנידונים באופן רגיל בין המזמין לקבלן בחיי הפרויקט. הרקע לדרישת התשלום הנוסף נעוצה בעיקרה בבקשות לשינויים ותוספות הנדסיות וכן תוספת שטחים מצד מזמין העבודה. העיכובים בלוחות הזמנים נובעים מעבודות העתקת תשתיות, שאינן תלויות בחברה. החברה עמדה ותוסיף לעמוד בכלל התחייבויותיה. ככלל, החברה אינה רואה לנכון לנהל מו"מ עם הדיירים דרך העיתונות".