דוח בנק ישראל מגלה: איזה בנק הכי זול בעמלות?

בנק ירושלים הזול ביותר במערכת הבנקאית, ובקרב הבנקים הגדולים - דיסקונט הכי זול

דודו זקן / צלם: איל יצהר
דודו זקן / צלם: איל יצהר

הפחתת עמלת המינימום בחצי וכניסת מסלולי העו"ש שחקו את תשלומי העמלות של משקי-הבית במחצית הראשונה של שנת 2014 - כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ג').

משק-בית שילם בממוצע 12.5 שקל בחודש, ירידה של 7.5% לעומת שנת 2013. בנק ישראל גם בדק את העמלות לפי פרופיל פעילות אחיד. גם שם נרשמה ירידה במחצית הראשונה של 6% לעומת 2013 ל-13 שקל.

נראה כי הבנקים מצאו דרך לפצות עצמם חלקית על הירידה בהכנסות מעמלות העו"ש. בעוד עמלות העו"ש נמצאות במגמת ירידה, הרי שדווקא העמלות בגין החזקת כרטיס אשראי נמצאות במגמת עלייה. ההוצאה על החזקת כרטיס אשראי במחצית הראשונה של שנת 2014 עמדה בממוצע על 7.4 שקלים לחודש - עלייה של קרוב ל-6% לעומת שנת 2013, אז התשלום עמד על 7 שקלים.

כאמור, הירידה בעמלות העו"ש נובעת גם מכניסתם של מסלולי העו"ש בחודש אפריל אשתקד. בנק ישראל אילץ את הבנקים להשיק מסלולי עו"ש, כאשר מחיר המסלול הבסיסי נמצא בפיקוח ועומד על עד 10 שקלים, נמוך בעשרות אחוזים ממחיר המחירון של תמהיל העמלות שלו. בבנק ישראל מציינים כי מאז הושקו המסלולים, נכון לחודש נובמבר הצטרפו אליהם כ-151 אלף לקוחות.

מבדיקת התשלום בפועל עולה כי בבנק ירושלים התשלום הוא הנמוך ביותר ועומד על 0.8 שקלים בלבד. נזכיר כי הבנק הודיע על הענקת פטור מרוב עמלות העו"ש. לעומת זאת, בנק פאג"י, המיועד לאוכלוסיה החרדית, הוא היקר ביותר עם 23.9 שקל.

מבין חמשת הבנקים הגדולים, בנק דיסקונט גבה את הסכום הנמוך ביותר של 11.9 שקל בממוצע מכל חשבון, ואילו הבנק הבינלאומי הוא היקר ביותר עם 15.5 שקל.

בעבר דיסקונט נחשב יקר יותר, ואולם נראה כי מהלך שעשה בעבר להורדת מחירי עמלות שיפר את מקומו בדירוג, והביא אותו להיות הזול ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים בתשלום הנגבה בפועל.

אם בוחנים את הנתונים לפי פרופיל פעילות אחיד, הרי שמבין חמשת הבנקים הגדולים בנק הפועלים הוא עם המחיר הנמוך ביותר של 18.1 שקל, ואילו דיסקונט אחריו. הבנק היקר מבין הבנקים בקטגוריה זו הוא הבינלאומי עם 16.2 שקל.

עמלות העוש בחמשת הבנקים
 עמלות העוש בחמשת הבנקים