וינשטיין אישר: שכר המינימום יעלה ל-5,000 שקל ב-3 פעימות

היועמ"ש אישר לחוקק בתקופת הבחירות חוק להעלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל ■ עם זאת, וינשטיין אסר לקבע את שכר המינימום ל-52% מהשכר הממוצע, שכן עניין זה לא סוכם לפני ההכרזה על בחירות

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

סופית: היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מאשר לעגן בחקיקה עוד בתקופת הבחירות את המתווה שסוכם בין נציגי המדינה לנציגי הסתדרות העובדים הכללית החדשה בדבר העלאת שכר המינימום לסך של 5,000 שקל, ב-3 פעימות.

כזכור, ב-25 בדצמבר מסר היועץ המשפטי לממשלה חוות-דעת לראש הממשלה, ובה קבע כי אין מניעה להמשך קיום הידברות לצורך הגעה להסכם מחייב בין המדינה לבין ההסתדרות הכללית החדשה בעניין הגדלת שכר המינימום ל-5,000 שקל ב-3 פעימות, כל זאת בשל העובדה כי נציגי המדינה הסכימו למתווה זה ערב הבחירות. כן נקבע כי במסגרת ההסכם יסוכם גם קצב הפעימות ומשכן.

בחוות-הדעת האמורה הודגש כי במסגרת הסכם זה לא ניתן בתקופה זו לעסוק בקיבוע שכר המינימום במשק לשיעור של 52% מהשכר הממוצע במשק, לאחר סיומן של 3 הפעימות בשנת 2017 ואילך, בין היתר בשל כך שבעניין זה לא גובשו הסכמות ערב הבחירות.

בעקבות חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה התקיימה ישיבה בהשתתפות מנכ"לית משרד האוצר, הממונה על השכר, הממונה על התקציבים ויו"ר הסתדרות העובדים הכללית החדשה. בישיבה גובשו הסכמות בעל-פה העולות בקנה אחד עם חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה.

בכלל זאת, באשר לסוגיית קצב הפעימות שבהן יועלה שכר המינימום לסכום של 5,000 שקל ומשך הפעימות, הוחלט לאמץ את ההוראות הכלולות בעניין זה בהסכם הקיבוצי הכללי שנחתם ב-2 בדצמבר בין ההסתדרות הכללית לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. כלומר, העלאה לסכום של 4,650 שקל החל מיום 1.4.2015; העלאה לסכום של 4,825 שקל החל מיום 1.7.2016; והעלאה לסכום של 5,000 שקל החל מיום 1.1.2017.

בשל ההסכמה בדבר ביצועה של הפעימה הראשונה של ההעלאה עוד ביום 1.4.15, מאחר שההסכמות עולות בקנה אחד עם חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, כפי שנמסרה לראש הממשלה, אישר היום (ג') וינשטיין את המתווה האמור להעלאת שכר מינימום בתקופת הבחירות.

על-פי מתווה זה, ההסכמות שהושגו בישיבה האמורה בין המדינה לבין הסתדרות העובדים החדשה יסוכמו במסמך עקרונות בין הצדדים אשר יעוגן בהחלטת ממשלה. במסמך העקרונות ייקבע כי ההסכמות, כפי שהן, יעוגנו בחקיקה ממשלתית אשר תקודם בתקופת הבחירות.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר בתגובה: "אני מברך על הודעת היועץ המשפטי לממשלה. הושלמה הדרך להליך החקיקה ולהעלאת שכר המינימום. שכרם של 700 אלף עובדות ועובדים יעלה החל מ-1.4.15 ב-3 פעימות ל-5,000 שקל, וזוהי בשורה חברתית חשובה ביותר במאבקנו לצמצום פערים בחברה הישראלית".

העלאת שכר המינימום - ההחלטה של וינשטיין
 העלאת שכר המינימום - ההחלטה של וינשטיין