רמ"י: חריגה בהסכם החכירה של מלון רימונים באילת

הנהלת רשות מקרקעי ישראל בודקת אם מחוז הדרום הוציא לחוזה החכירה שומה שהייתה שגויה ומוטית כלפי מטה

מלון רימונים, אילת / צילום מסך מתוך אתר החברה
מלון רימונים, אילת / צילום מסך מתוך אתר החברה

המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, הודיע בשבוע שעבר שיערוך בירור בקשר לנסיבות הארכת חוזה החכירה של מלון רימונים באילת, שהיה עד לא מכבר בבעלות חברה מקבוצת הכשרת היישוב שבשליטת משפחת נמרודי. זאת, לאור פנייה שקיבל מבכירים ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

מקור בכיר ברמ"י מסר שישיבת הנהלת הרשות שנערכה בשבוע שעבר ועסקה בנושא הגיעה לכדי צעקות. חשבת רמ"י חני גד, המבקר עזרא גרינבאום והיועץ המשפטי של רמ"י יעקב קוינט מחו על כך שמחוז דרום ברמ"י, שבראשו עומד ערן ראובני, עסק בעצמו בהסדרת הארכת הסכם החכירה וחובות שונים של מלון רימונים, וזאת תוך חריגה נרחבת לכאורה מסמכויות המחוז.

לדברי המקור, סמכות המחוזות ברמ"י לעסוק בעסקאות מקרקעין חלה בקשר לעסקאות ששווי הקרקע בהן הוא עד 7 מיליון שקל, וכל עסקה או הסדר בקרקע בשווי גבוה יותר צריכים להיעשות ע"י הנהלת רמ"י. שווי הקרקע של המלון באילת מוערך בכ-80 מיליון שקל ולפיכך היה, לפי הנטען, מחוץ לסמכות המחוז.

לפני חודשים אחדים הגיע מועד חידוש החכירה של המלון. מחוז דרום טיפל בעצמו בחידוש החכירה, לכאורה בניגוד לסמכויותיו, והוציא להכשרת הישוב שומה של 23 מיליון שקל. לדברי המקור ברמ"י, השומה שולמה ללא כל טענות מצד הכשרת הישוב.

כשהובא העניין לאישור ההנהלה נבדקה העסקה וצצו הבעיות לכאורה בטיפול בה. החשבת, היועמ"ש והמבקר טענו כי לא זו בלבד שמדובר בחריגה מסמכות של המחוז, החישובים של הארכת החוזה, דמי השימוש ודמי ההיתר היו שגויים ומוטים כלפי מטה. לדברי הגורם ברמ"י, הנהלת המחוז טענה להגנתה שהסכם הארכת חוזה חכירה לא מוגדר כ"עסקה", ולכן לא הייתה למחוז מניעה לעסוק בו.

מבחינת החישוב הכספי, התברר לכאורה שיש מקום לדרוש מהיזמים תוספת כספית ניכרת, ואכן הנהלת רמ"י הוציאה להכשרת הישוב דרישה לתשלום נוסף של 10 מיליון שקל. לדברי המקור, החברה שילמה את התוספת ללא מחאה על החיוב הנוסף, כי הכשרה מלונות קיימה באותו מועד מו"מ למכירת השליטה במלון (66%) עם סלע קפיטל ואיסתא ורצתה להימנע מעיכובים במכירה. לבסוף נמכרה השליטה לפי שווי של 200 מיליון שקל, והכשרת הישוב רשמה רווח הון לפני מס של 70 מיליון שקל.

מרמ"י נמסר: "הטיפול בעסקה טרם הושלם ברמ"י. במסגרת נוהלי העבודה הקבועים, עסקה מסוג זה ובהיקף כספי כזה עולה לבקרה ולאישור בהנהלת הרשות. ככל שהבדיקות והבקרה יעלו כי יש צורך בעדכון הנתונים ו/או בהחלטות - נפעל לתקנם".