טלטלה ביונייטד, גיוס הון ברומא: שנת 2014 של הכדורגל בבורסה

שבעה מתוך 12 המועדונים הבכירים ביותר באירופה שנסחרים בשוק ההון רשמו עליות במחירי המניות בשנה החולפת

יחסי האהבה ששררו בין הבורסה לבין מועדוני הכדורגל ברחבי אירופה הסתיימו כבר לקראת סוף שנות ה-90 העליזות, לאחר שמרבית הקבוצות הפנימו כי מסחר ציבורי אינו מכשיר פיננסי שבאמת יכול לסייע להן. הטבע הרנדומלי והאמוציונאלי של הענף, והמתאם הגבוה יתר על המידה הקיים בין התוצאות המושגות על כר הדשא, לבין ההחלטות שלוקחים המשקיעים - גרמו למרבית המועדונים למחוק את עצמם מהמסחר.

בכל אופן, עדיין ישנן לא מעט קבוצות שלפחות חלק מסוים מההחזקות שלהן נמצאות בידיו של שוק ההון - והאמת היא ש-2014 הייתה לא רעה בכלל עבור חלקן מבחינת ביצועים. מבדיקה שערכנו, עולה כי מתוך 12 המועדונים הבכירים ביותר ביבשת שנסחרים בבורסות השונות - שבעה רשמו בשנה האחרונה עליות מחירים, וגם אלו שירדו - לא התרסקו בשום מובן. ב-2013, תשעה מתוך אותם 12 מועדונים רשמו עליות.

הקבוצה הכי מפורסמת שנסחרת היא כמובן מנצ'סטר יונייטד האנגלית. במהלך השנה עברו המניות שלה בוול סטריט לא מעט טלטלות, עם משפחת גלייזר שמכרה לציבור מניות נוספות שלה - ונותרה עם 82% מהחזקות המועדון (אך עם 97.7% מזכויות ההצבעה); במקביל, פירמת ניהול ההשקעות בארון קפיטל של המיליארדר רונלד בארון, העמיקה את אחיזתה במועדון הפאר לכדי 9.2% מהחזקות הקבוצה (ו-37.8% מהמניות הנסחרות). בשורה התחתונה, מניית יונייטד רשמה שנה בינונית, עם עלייה של 1% בלבד במחירה במהלך 2014, אל סך של 15.51 דולר. שווי השוק שלה - 2.52 מיליארד דולר - עדיין יכול להבטיח לגלייזרים יופי של תשואה בעתיד, בהתחשב בעובדה שרכשו ב-2005 את יונייטד עבור פחות ממחצית מהסכום, באמצעות מינוף שעד היום ממומן באמצעות ההכנסות הטבעיות של הקבוצה.

מי שבחר בתחילת 2014 לשים את הכסף שלו על מניות של פורטו הפורטוגלית, רשם תשואה נפלאה של 32.5% בסופה. גם יריבתה לליגה הפורטוגלית ספורטינג ליסבון רשמה עליות, כמו גם אייאקס ההולנדית וליון הצרפתית.

אחד הסיפורים היותר מעניינים התרחש ברומא האיטלקית בקיץ: המועדון הלך בסוף יוני למהלך של הנפקת זכויות - הציע לבעלי המניות הקיימים לרכוש 265 מיליון מניות חדשות שהונפקו, במטרה לגייס 99.9 מיליון אירו. הדבר הוביל אמנם לירידה של 51.32% במחיר המניה, בשל דילול - אך שווי השוק של המועדון נותר יציב על למעלה מ-220 מיליון אירו. מבחינה תפעולית, הקבוצה רשמה בשלוש השנים האחרונות הפסדים של למעלה מ-50 מיליון אירו, בעוד תקנות הפייננשל פייר-פליי (FFP) של אופ"א לא מתירות לחצות בין העונות 2011/12-2013/14 את רף ה-45 מיליון אירו מינוס. כבר במעמד הנפקת הזכויות, הודיעו ברומא לבעלי המניות שתיתכן בעיה בנושא זה. בחודש שעבר עדכנה ועדת הפיקוח הפיננסי של אופ"א כי אכן - החקירה בעניין הקבוצה נמשכת והיא צפויה לקראת העונה הבאה לספוג סנקציות. כידוע - במסגרת ה-FFP, אין משמעות בתקנות ה"ברייק-איבן" לכספים שנכנסים למועדון ממשקיעים או בעלים שונים - אלא אך ורק למאזן התפעולי ולהכנסות "טבעיות". כך שגם ה-99.9 מיליון אירו החדשים שהגיעו בקיץ לא בהכרח יסייעו למועדון לברוח מהחרב של מישל פלאטיני.

בעלת השליטה ברומא, שעל כר הדשא מתמודדת העונה חזק מאד עם יובנטוס על אליפות איטליה - היא חברת NEEP, שבעצמה השקיעה כ-108 מיליון אירו מאז רכשה את המועדון. בראשה עומד המשקיע ומנהל קרנות הגידור האמריקאי-איטלקי ג'יימס פאלוטה.

יש לציין גם את השחקנית החדשה-ישנה בבורסה, ריינג'רס הסקוטית - שהונפקה מחדש בלונדון בסוף 2012, לאחר שהוקמה מחדש בליגה הרביעית בסקוטלנד לאור פשיטת הרגל של ריינג'רס "הקודמת". בימים אלו מתקיימות מלחמות שליטה על המועדון, וההתפתחות האחרונה הגיעה מכיוונו של רוברט סארבר האמריקאי, בעלי קבוצת ה-NBA פיניקס סאנס, שהגיש היום (ה') הצעה משופרת בסך 20 מיליון ליש"ט תמורת רכישת החזקות שליטה בריינג'רס - הצעה שטרם ברור האם תתקבל על-ידי מחזיקי המניות הנוכחיים. כך או כך, בשנה האחרונה ירדו המניות של ריינג'רס ב-14.3%, בעיקר בשל אי-הוודאות הכלכלית.

קבוצות הכדורגל והבורסה
 קבוצות הכדורגל והבורסה