תקלה ברכבת ישראל: נוסעים מחויבים בנסיעות שלא ביצעו

כרטיס הרב-קו מחייב נוסעים על נסיעות שלא עשו ■ הרכבת: הנושא בטיפול

מתחילת השנה רכבת ישראל מחייבת נוסעים להשתמש בכרטיס "רב-קו", על מנת לקבל הנחות והטבות בנסיעות. ההוראה החדשה החזירה אותנו למקרה שאחריו אנחנו עוקבים, ובו התברר כי הרכבת חייבה מחזיקים בכרטיס רב-קו בנסיעות שלא בוצעו, וכך נכנס לקופתה כסף שלא הגיע לה.

ג' הוא עובד מערכת "גלובס" שנוסע ברכבת מדי יום ומחזיק בכרטיס הרב-קו שלו שני חשבונות: קו ארוך ויקר יותר (22 שקל) וקו קצר וזול יותר (9 שקלים). לפני יותר מחודשיים הוא הבחין לפתע שמנגנון הכרטוס האוטומטי בשערי התחנות מחייב אותו במחיר הגבוה תמורת הנסיעה הזולה. זה אומר שבמשך לא מעט זמן, מערכת הכרטוס גבתה ממנו 13 שקל יותר בכל נסיעה, שהצטברו לכמה עשרות שקלים.

ג' פנה למנהלי התחנה וביקש פיצוי, אבל במקום לבדוק את הנושא, הם הטילו ספק בטענותיו. בייאושו הוא פנה אלינו, ואנחנו הגשנו פנייה לרכבת - וראו זה פלא: הרכבת החזירה ל-ג' את הכסף.

אז פנינו לרכבת וביקשנו לברר את מקור התקלה, וזאת בכדי להזהיר נוסעים אחרים המחזיקים ברב-קו ולמנוע מהם מקרים דומים, וחיובם בכסף בלי סיבה.

תשובות הרכבת היו סותרות ומתחמקות. בתחילה טענו כי הדבר קשור לכרטיס מסוים, אחר-כך חזרו בהם ואמרו שהתקלה קשורה לתוכנה הקוראת את הכרטיסים, ולבסוף אמרו שהבעיה נעוצה בסוג קורא הכרטיס.

כששאלנו האם יש סוגים שונים של קוראי כרטיסים בתחנות רכבת ישראל, וזאת כדי לדעת באיזה תחנות צריך לשים לב יותר לחיוב - לא קיבלנו מענה.

הרכבת שברה בחודש שעבר שיא והגיעה ל-4.7 מיליון נסיעות בדצמבר. עם כל הכבוד לנתוני הנסיעות היפים, אולי לפני הכל צריך לדאוג שגובה את דמי הנסיעה (שגם מונה את מספר הנסיעות), יעבוד בלי תקלות. זאת גם כדי לבסס את הנתונים המרשימים, אבל יותר מכך כדי לא להרוויח סתם כסף מנוסעים תמימים.

רכבת ישראל מסרה בתגובה כי התקלה "נמצאת בשלבי תיקון".