פרשת השוחד בחח"י: הבכירים שנעצרו חזרו לעבוד

בעוד עובדים זוטרים מושעים מיד עד לבירור החשדות נגדם - הנהלת חברת החשמל החליטה לא להשעות את סמנכ"ל התכנון, ד"ר דוד אלמקיס, ואת סגן מנהל אגף התכנון, צבי אייל, שנעצרו בפרשת השוחד

בזמן שעובדים זוטרים בחברת החשמל החשודים בפלילים מושעים מעבודתם ויושבים בבית, לעתים במשך שנים - ממשיכים שני בכירי חברת החשמל החשודים בפרשיית קבלת שוחד במיליונים מחברת סימנס הגרמנית לעבוד כרגיל.

השניים הם סמנכ"ל תכנון, פיתוח וטכנולוגיה, ד"ר דוד אלמקיס; וסגן מנהל אגף התכנון, צבי אייל. בחברת החשמל החליטו שלא להשתמש נגד השניים בנוהל המכונה חשד לעבירה פלילית, שהפעלתו הייתה מביאה מביאה להשעייתם המידית מעבודתם עד לבירור החשדות הפליליים נגדם.

גורמים בחברה טענו כי אייל עומד לפרוש לגמלאות בכל מקרה בסוף החודש; וכי במקרה של אלמקיס הוזמנה על-ידי החברה חוות-דעת מרשות ניירות ערך המתירה לו לשוב לעבודה, כל עוד אינו נמצא בקשר עם חשודים אחרים בפרשה.

ואולם, עובדים בחברת החשמל הביעו היום (א') תמיהה על החזרתם של אלמקיס ואייל לעבודה. אותם עובדים ציינו כי כי נוהל השעיית עובדים בגין חשד לעבירה פלילית מופעל באופן שגרתי וכמעט אוטומטי כלפי עובדים זוטרים בחברה. בתקופה האחרונה היו עובדים שנאלצו לשבת בבית 3 שנים ויותר.

יצוין כי מדובר באמצעי ענישה חריף במיוחד, משום שלוועד העובדים אין אפשרות למנוע את ההשעיה או אפילו להתערב בהליך. מעבר לפגיעה בעבודה יש להשעיה גם משמעויות כספיות ניכרות על העובד המושעה, שמשכורתו עשויה להיחתך ב-50% כתוצאה מאי-תשלום תוספות שכר המחייבות התייצבות לעבודה.

בתוך כך דווח היום כי במסגרת חקירת הפרשה נחקרה גם חברת דירקטוריון חברת החשמל, רחל דון יחיא, אחותו של ד"ר שלמה נס. ברשות ניירות ערך חושדים כי נס קיבל כספים לחשבון בנק בשווייץ שהיו מיועדים לאחותו, שנועדו להשפיע עליה להטות מכרזים לטובת סימנס.

בסוף החודש שעבר נעצרו 6 בכירים בהווה ובעבר בחברת החשמל בחשדות לקבלת שוחד במיליוני דולרים מחברת סימנס הגרמנית. מעצרם של הבכירים התאפשר בעקבות מידע חדש שהגיע לרשות ניירות ערך בהמשך לפרשה שבמרכזה כיכב השופט בדימוס דן כהן. כהן קיבל 5 מיליון דולר מסימנס, שדיווחה בעבר על תשלומי שוחד בהיקף 20 מיליון דולר שהועברו לאישים בישראל.

בין העצורים היו המשנה למנכ"ל, יעקב (יאשה) חאין, שהודיע ימים ספורים לפני מעצרו על התפטרותו; ובכירים נוספים שעזבו את החברה בשנים האחרונות. בנוסף לחאין נעצרו בפרשה גם המשנה למנכ"ל לשעבר, דוד קון; מנהל אגף התכנון לשעבר, יונה שווייצר; סגן מנהל אגף התכנון, חיים בן-נר; וכן איש עסקים בשם אנטון דלין, החשוד כי הוא היה זה שהעסביר את הכספים לחשבונות בנק בשווייץ של בכירים בחברת החשמל.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "כל עוד מדובר בחשדות ולא הוכח אחרת, החברה אינה רשאית למנוע מעובד את פרנסתו. חברת החשמל משתפת פעולה עם גורמי החקירה ותפעל בנחישות למגר מקרבה כל שיירים מפרשת סימנס.

"יחד עם זאת, החברה נקטה משנה זהירות ופנתה לקבל עמדה מהייעוץ המשפטי של הרשות לניירות ערך, אשר לא מצא מניעה בהחזרתו לעבודה של דר אלמקיס. לעניינו של צבי אייל, מאחר שהוא פורש לגמלאות בסוף החודש, החברה פועלת מולו לסיום העסקתו המיידית".