מע"מ אפס בוטל - ועסקאות הנדל"ן זינקו ב-40% בנובמבר

בנובמבר 2014 בוצעו 10,000 עסקאות נדל"ן, גבוה ב-10% מהיקף העסקאות אשתקד ■ ב-2014 כולה נרשמה ירידה של 12% בעסקאות - המשקפת את השפעת הציפייה למע"מ אפס ואת הלחימה במבצע "צוק איתן"

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

בחודש נובמבר 2014 בוצעו כעשרת אלפים עסקאות לרכישת דירות, היקף העסקאות החודשי הגבוה ביותר מאז תחילת השנה, כך עולה מסקירת נדל"ן למגורים שפרסם הערב (א') משרד האוצר.

על פי הנתונים, מדובר בהיקף עסקאות הגבוה בכ-40% מהיקף העסקאות בחודש הקודם וגבוה ב-10% מהיקף העסקאות בנובמבר 2013. על פי נתונים ראשוניים של משרד האוצר אודות היקף העסקאות בחודש דצמבר 2014, צפייה להירשם עלייה נוספת בהיקף העסקאות.

עוד ציינו באוצר כי על פי אומדן שנערך לגבי היקף העסקאות הכולל בשנת 2014 כולה בתחום המגורים עומד נתון זה על כ-100 אלף עסקאות, 12% פחות מהיקף העסקאות בשנת 2013 כולה. נציין כי נתונים אלו משקפים בין היתר את השפעת התוכניות הממשלתית כמו מע"מ אפס על ענף הנדל"ן במהלך 2014, כמו גם את חודש הלחימה במבצע צוק איתן במהלך הקיץ האחרון.

עוד על פי נתוני האוצר, כבר בחודש נובמבר 2014 ניתן להתחיל ולראות את השפעתה של המערכת הפוליטית על הביקושים בענף. באוצר מציינים שבמחצית השנייה של חודש נובמבר נרשמה האצה בקצב הרכישות, בעיקר בדירות החדשות, וזאת ככל הנראה בשל המצב הפוליטי: "ניתן להניח כי האצה זו חלה במידה רבה על רקע המשבר הקואליציוני אשר החל להתפתח והביא בסופו של דבר להחלטה על הקדמת הבחירות בתחילת דצמבר".

על פי הנתונים, מי שהוביל את הגידול ברכישות בחודש נובמבר הם משפרי הדיור, בעיקר במחוז השפלה שם חל זינוק של כ-70% בהיקף הרכישות של פלח שוק זה. במקביל, גם היקף הרכישות מצד רוכשי דירה ראשונה (זוגות צעירים) עלה בשיעור ניכר בחודש נובמבר, ועיקר העלייה בביצוע העסקאות נרשם בירושלים.

לאחר שסקירת האוצר שהתייחסה לחודש הקודם (אוקטובר 2014) העידה על עלייה בהיקף פעילות המשקיעים, בחודש הנסקר כעת (נובמבר 2014) נרשמה ירידה קלה בהיקף רכישות המשקיעים לרמה של 25.5% מסך העסקאות (לעומת 27% בחודש הקודם).

אולם, במונחים כמותיים דווקא נרשם גידול במספר העסקאות שבוצעו על ידי משקיעים בחודש זה בשיעור של כ-33%. במסגרת רכישות המשקיעים על פי ניתוח גאוגרפי בלט מחוז חיפה עם גידול של כ-55% בהיקף הרכישות. בניתוח משקל המשקיעים באזור חיפה מציינים באוצר כי נתון זה עמד על 28% מסך העסקאות באזור זה, השיעור הגבוה ביותר מאז אפריל 2013.