משה נסטלבאום מבקש צו מניעה נגד השעייתו מרשות השידור

נסטלבאום, עורך התוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1, הושעה בשל חשד שהפיץ לכאורה סדרת מיילים בהם השמיץ את רשות השידור ■ טוען: "השעייתי והוצאתי לחופשה נועדו כדי שויזנטל וחסון יוכלו להשתלט על עריכת התוכנית"

לאחר שמשה נסטלבאום, מוותיקי רשות השידור ועורך התוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1, הוצא לחופשה כפויה על-ידי מנכ"ל רשות השידור יונה ויזנטל בשבוע שעבר, הזדרז נסטלבאום והגיש אתמול (א') לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה למתן צו מניעה דחוף נגד ההחלטה.

ויזנטל החליט להוציא את נסטלבאום לחופשה כפויה בשל טענות שהועלו נגדו כי שלח הודעת אי-מייל ובה דברי ביקורת קשים על רשות השידור.

נסטלבאום נקט בצעד נוסף והגיש תלונה במשטרה, שתחקור מי הפיץ בשמו את המייל המכפיש.

הבקשה למתן צו מניעה הוגשה נגד וינזטל, שמשמש כעורך הראשי הזמני של רשות השידור, וכנגד המנהלת הזמנית החדשה של חטיבת החדשות, אילה חסון.

מסתבר כי גם כשרשות השידור בפירוק, היא תוססת ומספקת דרמות יותר מתמיד. כמו בריטואל חוזר, המאבקים הבלתי פוסקים בין העובדים לבין ההנהלה מגיעים שוב למדרגות בית המשפט.

כאמור, כפי שנחשף ב"גלובס", נסטלבאום הושעה בשבוע שעבר על-ידי ויזנטל בשל חשדות לשליחת הודעת מייל המבישה את רשות השידור. בבקשה שהגיש נסטלבאום, באמצעות עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס, לצו מניעה דחוף, מועלות טענות קשות נגד השעיית-הבזק של נסטלבאום, ובמסגרתה הוא דוחה מכל וכל את הטענות לפיהן הוא שלח את הודעת המייל שהרגיז כל-כך את מנהלי רשות השידור.

אלא שלטענת נסטלבאום, הודעת המייל שנשלחה מתיבת המייל האנונימית בשם "גרון עמוק" וההשעיה שהוטלה עליו בעקבותיה, היו רק קטליזטור לרצונם של ויזנטל וחסון להדיחו מתפקידו כעורך "פוליטיקה".

"המבקש פנה במכתבו למנהלת החדשות וטען בפניה כי ויזנטל בחר להאשימו במעשה זה (של שליחת המייל) רק משום רצונו להדיח אותו מתפקידו כעורך 'פוליטיקה', 3 חודשים לפני הבחירות", טוען נסטלבאום, וזאת "כדי שיוכל למנות 'עורך בובה' שיבצע את גחמותיו ואת גחמות הכפופים לו בתוכנית הפוליטית המרכזית של הערוץ הראשון".

באופן זה, טוען נסטלבאום, הוא חושד כי השעייתו והוצאתו לחופשה נועדו למעשה כדי שויזנטל וחסון יוכלו להשתלט על עריכת התוכנית ולבצע בה שינויים ככל העולה על רוחם, כפי שמיהרו לעשות מספר ימים לאחר התפוצצות פרשת "גרון עמוק".

לנסטלבאום נודע כי "מי שמונה כממלא-מקומו הודיע לשני משתתפי הפאנל הקרוי 'טריבונאל' כי הוחלט לבטל את הפינה ששודרה בתוכנית יותר משנה". לטענתו, "אין זה מקרי שהדבר נעשה בעיתוי זה, תוך ניצול היעדרו של המבקש".

עוד טוען נסטלבאום כי הוא עצמו "ידוע כמי שאינו מוכן לשמש כלי פוליטי בידי אף לא אחד מראשי המערכת הפוליטית בישראל". אך עובדה זו עמדה לו לרועץ במקרה זה, לטענתו, ונוצלה על-ידי ויזנטל וחסון.

נסטלבאום טוען כי משתתפי הפאנל, העיתונאים והפרשנים הבכירים אבי רצון ושלום ירושלמי, "היו כצנינים" לשר גלעד ארדן,הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, והשמיעו ביקורת חריפה במשך חודשים רבים, שלא נעמה לאוזניו של ארדן.

בינתיים, הוא טוען, לויזנטל וחסון, שמונו לתפקידים זמניים, נפתח התיאבון למינויים הקבוע, ובתזמון מושלם הם ניסו, לטענתו, לרצות את השר ארדן, בכך שסגרו לפרשנים הבכירים את הפינה (תרתי-משמע). "הם עשויים שלא לבחול בשום צעד שיוביל למימוש מטרתם", טוען נסטלבאום.

עוד הוא טוען כי "נמסר לשני המשתתפים כי הם ישולבו בתוכנית כמרואיינים רגילים, ואולם כאשר מוסרת פינה קבועה מלוח השידורים, הרי שאין רמז גדול יותר למשתתפים באותה פינה כי אינם רצויים".

במעשים אלה, טוען נסטלבאום, "הוכיחו ויזנטל וחסון כי שיקולים עיתונאיים אינם לרגליהם, וכי שיקוליהם האישיים - ובהם אלה שיקבעו אותם בתפקיד לטווח ארוך - הם המנחים אותם במקרה זה".

בבקשה לצו מניעה זמני מציינים פרקליטיו של נסטלבאום, שוורץ ונרקיס, כי כאשר מונה ויזנטל באורח זמני לתפקיד, עד למינוי ועדת איתור שתבחר את המנכ"ל הקבוע ברשות השידור, הזדרזו ארדן וויזנטל להצהיר כי "כוונת המינויים החדשים ברשות השידור תהא לנתק את הרשות מכל זיקה פוליטית ולדאוג לכך ששידורי הטלוויזיה, ובהם שידורי חטיבת החדשות, יתנהלו על בסיס עיתונאי טהור, תוך יצירת אווירה חדשה שתעודד עשייה עיתונאית". נסטלבאום הביע חשש בבקשתו כי דברים אלה אינם יותר ממכבסת מילים על רקע האירועים שמתרחשים לאחרונה ברשות השידור.

נסטלבאום מספר בבקשתו על הדרך המשפילה בה נמסר לו על השעייתו. "השעיה זו נעשתה, בלשון המעטה, תוך רמיסת כל זכות בסיסית ורמיסת כבודו ושמו הטוב של המבקש, גם בפומבי באמצעות העברת מידע בעל-פה לעיתונאים המסקרים את רשות השידור וגם באמצעות הודעת SMS למבקש, וזאת מבלי שמי מהמשיבים טורחים לבדוק את אמיתות הדברים".

לדבריו, לא בוצעה "ולו בדיקה שטחית. מה גם שמנהליו של המבקש נמנעו מלקיים עמו ולו שיחת בירור מקדימה אחת, שלא לומר שאפשרות של שימוע או קבלת תגובתו או גרסתו טרם ההחלטה לא הייתה כלל על הפרק".

למעלה מזאת טוען נסטלבאום כי שעות אחדות לאחר ההשעיה, העביר לו ויזנטל בשעות הלילה של אותו היום הודעת דוא"ל שבה התעלם מהחלטתו הקודמת על השעייתו, והודיע לו כי החליט להוציאו לחופשה עד יום רביעי, כדי שלא יוכל לערוך בפועל את התוכנית הקרובה של "פוליטיקה".

בבקשתו מתייחס נסטלבאום בהרחבה להודעת המייל ה"זדונית" שנשלחה לרשות השידור וגורס כי לא כתב ולא שלח מעולם הודעה כזו. "השם 'משה נסטל', הצמוד לתיבת דוא"ל בלתי מוכרת של חשבון ג'ימייל", טוען נסטלבאום, היה אמור להדליק נורה אדומה אצל מנהל מקצועי הפועל בתום-לב, ואולם במקרה זה פעל העורך הראשי תוך היעדר רצון, ולו מינימלי, לברר את מידת זיקתה של הודעת האי-מייל שייחס לנסטלבאום, תוך שהוא דואג שהחלטתו תתפרסם ברבים, וזאת כדי להשפילו ולבזות את נסטלבאום, ששימש בעשור האחרון 4 פעמים כמנהל חטיבת החדשות".