ההסתערות: משכנתאות ב-5.5 מיליארד שקל בדצמבר

הסיבה: קבורת חוק מע"מ 0% ■ במערכת הבנקאית העריכו בחודש שעבר כי היקף המשכנתאות יעמוד על 5 מיליארד שקל "בלבד" ■ בכל שנת 2014 הסתכם סך המשכנתאות שהלוו הבנקים ב-51.59 מיליארד שקל

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

שיא של יותר משנה בנטילת משכנתאות: מנתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל עולה כי בחודש דצמבר הלוו הבנקים לרוכשי דירות משכנתאות בסכום של 5.5 מיליארד שקל.

הלווים הסתערו על הבנקים לאחר שתוכנית מע"מ 0% נקברה ורוכשי דירות רבים החליטו לרדת מהגדר. למעשה, נתוני המשכנתאות תואמים את נתוני הלמ"ס והאוצר על הביקושים ומכירות של דירות חדשות, הנוגעים לחודשים נובמבר-דצמבר. ב"גלובס" פורסמה לאחרונה הערכה של בנקאים לפיה היקף המשכנתאות בדצמבר יעמוד על כ-5 מיליארד שקל, אולם מסתבר כי הנתון בפועל היה אפילו גבוה יותר מהתחזיות במערכת הבנקאית.

לשם ההשוואה, היקף המשכנתאות בנובמבר עמד על 4 מיליארד שקל, באוקטובר (בו חל חג סוכות) 3.5 מיליארד שקל ובספטמבר 3.9 מיליארד שקל. למעשה, בכל שנת 2014 לא היה חודש אחד בו היקף המשכנתאות עלה מעל 5 מיליארד שקל (פרט לדצמבר כמובן).

בכל שנת 2014 הסתכם סך המשכנתאות שהלוו הבנקים ב-51.59 מיליארד שקל. בבנקים מעריכים כי גם חודשים ינואר-פברואר יהיו חזקים למדי בשוק המשכנתאות.